• Архів газети
  • Історія
  • Про видання
  • Контакти
  • Рекламодавцям
  • Обрати мову сайту
  • Українська
  • Русский
Газета МИГ
  • Новини Запоріжжя
    • Підтримка
    • ЖКГ, Транспорт
    • Фінанси, економіка
    • Культура, навчання
    • Спорт
  • Україна та Світ
  • Інфографіка
  • Спецпроєкти
    • Факти – ліки проти фейків
      • Випуск 1
      • Випуск 2
      • Випуск 3
      • Випуск 4
      • Випуск 5
      • Випуск 6
      • Випуск 7
    • Цікаво
    • Світ допомагає відновлювати Україну
      • Cпецвипуск 20
      • Cпецвипуск 19
      • Cпецвипуск 18.
      • Cпецвипуск 17.
      • Cпецвипуск 16.
      • Cпецвипуск 15.
      • Спецвипуск 14.
      • Cпецвипуск 13.
      • Cпецвипуск 12.
      • Cпецвипуск 11.
      • Спецвипуск 10.
      • Спецвипуск 9
      • Спецвипуск 8
      • Cпецвипуск 7
      • Cпецвипуск 6.
      • Cпецвипуск 5.
      • Cпецвипуск 4.
      • Cпецвипуск 3.
      • Cпецвипуск 2.
      • Cпецвипуск 1
      • Архів PDF Світ допомагає відновлювати Україну
    • Запорізькі крафтовики
    • Виконані
      • Слово правди – наша зброя
        • Спецвипуск 1
        • Спецвипуск 2
        • Спецвипуск 3
        • Спецвипуск 4
        • Спецвипуск 5
        • Спецвипуск 6
        • Спецвипуск 7
        • Спецвипуск 8
        • Спецвипуск 9
        • Спецвипуск 10
      • Запоріжжя: 45 км до лінії фронту
      • Правда кривду переможе!
        • Cпецвипуск 6
        • Cпецвипуск 5
        • Cпецвипуск 4
        • Cпецвипуск 3
        • Cпецвипуск 2
        • Спецвипуск 1
      • Громадськість за здорове місто
      • Коронавірус під мікроскопом
    • Архів PDF
    • Євроінтеграція
      • Реформи
      • Україна-ЄС
    • Дивовижне Запоріжжя
      • Історія успіху
      • Персони
      • Точка на карті
  • Фото і відео
  • Публікації
    • Політика
    • Споживач
    • Соціальна сфера
    • Медицина, екологія
    • Мистецтво, дозвілля, туризм
    • Різне
  • Важливо
Газета МИГ
No Result
View All Result

Свіжі новини Запоріжжя та Запорізької області » Щоденники війни » Вчителі в окупації: як ставиться до проблеми освітній обмудсмен

Вчителі в окупації: як ставиться до проблеми освітній обмудсмен

by inesa
24/06/2024
in Щоденники війни
0
Вчителі в окупації: як ставиться до проблеми освітній обмудсмен
519
VIEWS

Кого карати за колабораціонізм і які є проблеми в законодавств? – у статті на ZMINA.INFO розмірковує Сергій Горбачов.

В Україні приблизно з листопада 2022 року, після звільнення тимчасово окупованого Херсона, триває професійна, світоглядна, юридична та емоційна дискусія про те, як підходити до питання роботи освітян в окупації з погляду колабораціонізму, адже багатьох людей змушували співпрацювати з ворогом. Зараз правоохоронці досліджують питання добровільності, щоб визначитися, чи притягати людину до відповідальності статтею 111-1 ККУ про колабораційну діяльність. Але добровільність – розпливчата категорія.
Людина могла піти на співпрацю з окупаційною владою під примусом, через загрозу для життя та здоров’я. Причому загроза для життя і здоров’я може бути не прямою, не у вигляді автоматного ствола, хоча й таке трапляється, а через те, що людину позбавляють засобів до існування і їй немає за що жити. Є й такі обставини життя освітян, коли в них в окупації лишаються хворі батьки. Тому це дійсно велике питання.

Інший важливий аспект полягає в тому, що освіта є галуззю формування світогляду людини.

Коли дискутується питання роботи електриків, комунальних працівників, продавчинь, медикинь в окупації, де просто треба рятувати всіх людей та підтримувати життєзабезпечення цивільного населення, то ці професії підпадають під критерії міжнародного гуманітарного права, які окреслила представниця Моніторингової місії ООН з прав людини Ноель Калгун. Та коли йдеться про формування світогляду речей, то тут виникають складнощі.

В усіх школах на ТОТ учителів змушували працювати за російськими програмами, всюди масово знищували українські книжки. Там практично не лишилось українських книжок. Туди окупанти завезли сотні тонн російської макулатури у вигляді підручників, де Крим зображують російським, а Україну – нацистською державою. Все це намагаються запхнути в голову нашим дітям.

Ця серйозна проблема ще більше поглиблюється тим, що українське суспільство досі не має узгодженого розуміння, з якими критеріями та як підходити до питання відповідальності освітян за роботу в окупації. Наразі в суспільстві є дві крайні позиції. Одна позиція – “давайте всіх посадимо”, інша позиція – “давайте всіх пробачимо”.

Зрозуміло, що ні та ні інша позиція не може бути прийнятною в цивілізованій країні, яка, тим більше, бореться за своє виживання.

Минулого року ми провели три заходи, присвячені питанню колабораційної діяльності у сфері освіти, за участю Української Гельсінської спілки з прав людини, Міністерства освіти та науки, правоохоронних органів та інших державних органів та зацікавлених сторін.

За результатами цієї роботи служба освітнього омбудсмана в серпні 2023 року надіслала Комітету Верховної Ради з питань освіти опис проблемного поля в цій сфері й свої пропозиції про те, що можна зробити, щоб подолати ці виклики.

Ми визначили, що в цьому питанні немає чітко визначеного кола суб’єктів відповідальності. Наприклад, вчитель, який проводить урок у класі, – він є суб’єктом відповідальності, його треба притягати до відповідальності за ч. 3 ст. 111-1 Кримінального кодексу України (колабораційна діяльність)? Якщо він просто проводить урок, то наразі – ні, навіть якщо це урок за російськими програмами. Бо чинне формулювання статті передбачає відповідальність за впровадження стандартів освіти держави-агресора в закладах освіти. Але сам цей термін розмитий.

Тож через цю правову невизначеність ми позбавляємося можливості виконати дві головні мети – покарати дійсно винних у колабораційній діяльності, тих людей, які намагаються знищити Україну, і захистити від покарання невинних.

Коли в правоохоронців є така велика дискреція, то і так, і так буде за законом. Але постає питання, чи досягнемо ми справедливості. Тому тут потрібно чітко визначатися з балансом прав людини й захистом України як держави, але цього досі не зробили через палку дискусію між таборами “всіх посадити” та “всіх пробачити”.

Наразі в українському законодавстві також нечітко визначено підстави для притягнення до відповідальності. До прикладу, якщо вчитель математики проводить урок, то в його предметі не буде ідеологічної пропаганди та ідеологічного впливу. Отже, тут не буде складу злочину.

Якщо ж це урок історії, де вчитель розповідає про “ізвєчную російскую імпєрію” або “Крим наш”, то це пропаганда, і вчителя потрібно притягувати до відповідальності.

Коли ми минулого року готували заходи щодо проблемного поля в питанні колабораційної діяльності, ми звернули увагу на книгу “Злочинна колаборація в умовах збройної агресії. Практичний порадник кримінально-правової оцінки та розмежування”.

Цю книжку написали співробітники СБУ, і ми з ними багато спілкувалися. Вони чітко розмежовують, чи це реальний злочин, чи все ж таки вимушена поведінка.

Та питання в тому, що цей порадник з’явився не лише тому, що люди хочуть справедливості. Причина набагато банальніша. Наразі правоохоронці порушили 8 тисяч кримінальних справ за статтею про колабораційну діяльність. Де знайти ресурс усе це розслідувати?

Відсутність чіткого законодавчого регулювання

В українському законодавстві чітко не визначено норму про заборону вести педагогічну діяльність у разі ухвалення судового рішення про провину освітянина. Українські закони містять у цьому питанні широку дискрецію на розсуд суддів.

Тобто в разі вироку проти освітянина суддя може заборонити вести педагогічну діяльність, а може й не заборонити. І складається абсурдна ситуація, як, до речі, ми бачимо це і в справах про булінг у школах, коли вчительку визнали винною в булінгу, але вона продовжує працювати. Ба більше, навіть очолювати заклад освіти. У цьому питанні потрібно чітко унормувати законодавство.

Тобто щоб визнана судом винною в колабораційній діяльності людина з освітньої сфери не мала після цього доступу до дітей. Бо така кримінальна діяльність – грубе порушення прав насамперед дітей.

Уявіть реальну ситуацію. От я директор школи, і до мене прийшла працевлаштовуватися вчителька на роботу. Звідки я знаю, що вона не колаборантка? У нас немає взагалі такого реєстру. Якщо суд визнав людину винною в колабораційній діяльності, то він не зобов’язаний ставити будь-кого до відома про його вирок. Наразі є проблема, що багато судових рішень щодо колабораціонізму в Єдиному реєстрі судових рішень є закритими. Відсутня так само нормативна база, за якою я як керівник закладу освіти можу не взяти на роботу такого кандидата.

Такий стан речей створює для нас величезні небезпеки двох видів. З одного боку, небезпека необґрунтованих відмов у прийнятті на роботу лише тому, що людина була на окупованій території. Адже ми бачимо цей сталінський рецидив: якщо людина жила в окупації, то далі їй – зась. Її таврують як зрадника. Це неправильно, несправедливо і незаконно. З іншого боку, ми можемо запустити до освітньої системи реальних зрадників. І це треба також урегулювати.

Синдром перестраховуванняЄ ще одна проблема в цій сфері: наразі в Україні практикують незаконні позасудові відсторонення вчителів від посади. Це нагадує “телефонне право”.

Ми багато спілкувалися з колегами на ТОТ, із зони бойових дій та на звільнених територіях, і ми бачимо дуже неприємні речі, коли людину можуть звільнити лише тому, що з СБУ зателефонували начальнику управління чи директору школи та поцікавилася цією людиною. Вчитель не отримував підозр від слідчих, немає вироку суду, просто правоохоронці поцікавилися ним, бо, можливо, його хочуть запросити як свідка.

Нам відомі випадки, коли через такі дзвінки СБУ людей звільняли. Це синдром перестраховування в чиновницькому колі: аби чого не трапилось.

Усі ці питання необхідно врегулювати, бо наразі в Україні, з одного боку, є незаконні відсторонення від обійманих посад, а з іншого – людина з власної волі очолювала відділ освіти в тимчасово окупованому місті й зараз очолює, після звільнення міста. Вона ходила по будинках, змушувала директорів шкіл, вчителів виходити на роботу. До того ж ви розумієте, що вона робила це не сама, а в супроводі патруля з автоматами. Таких абсурдних випадків чимало. Це несправедливо, але законно, бо немає підстав відсторонити з посади.

Крім того, українське законодавство не дає відповіді на питання, чи буде відповідальність за колабораційну діяльність після звільнення всіх тимчасово окупованих територій України. Наразі є серйозна дискусія між правниками та між правоохоронними органами. Немає єдиної відповіді в цьому питанні.

Серед іншого в законодавстві не визначено відповідальності для вчителів за сприяння у викраденні українських дітей та незаконному вивезенні їх на територію Російської Федерації. Працівники галузі освіти мають доступ до дітей, до родин, до відповідних баз даних, і вони реально сприяють на ТОТ депортації наших дітей до Росії.

Виступ освітнього омбудсмана Сергія Горбачова під час дискусії Docudays UA “Освітяни, медики, комунальники на окупованих територіях – кого Україна вважає колаборантами і чи справедливо?” 

Фото: Ноель Калгун та Сергій Горбачов

Новини від МИГа mig.com.ua в Telegram та Instagram та facebook. Підписуйтесь на наші канали https://t.me/migcomua та facebook та  Instagram

Previous Post

Для боротьби з російською пропагандою кіберполіція створює платформу

Next Post

Церковне свято 24 червня: традиції, дозволи та заборони в День Святого Духа

inesa

Related Posts

Міноборони допустило до експлуатації безпілотний наземний роботизований комплекс DODGER
Україна та Світ

Міноборони допустило до експлуатації безпілотний наземний роботизований комплекс DODGER

23/06/2025
863
Унаслідок атаки рф у Києві та області загинули семеро людей, тривають рятувальні роботи – МОЗ
Україна та Світ

Унаслідок атаки рф у Києві та області загинули семеро людей, тривають рятувальні роботи – МОЗ

23/06/2025
678
Щоденники війни

Частково відновлене електропостачання населених пунктів, що були знеструмлені внаслідок ворожої атаки на Запорізький район

23/06/2025
463
ППО знешкодила 339 дронів і 15 ракет, якими росія атакувала Україну, – ПС ЗСУ
Україна та Світ

ППО знешкодила 339 дронів і 15 ракет, якими росія атакувала Україну, – ПС ЗСУ

23/06/2025
775
Упродовж доби окупанти завдали 458 ударів по містах і селах нашої області
Щоденники війни

Упродовж доби окупанти завдали 458 ударів по містах і селах нашої області

23/06/2025
463
Next Post
Церковне свято 24 червня: традиції, дозволи та заборони в День Святого Духа

Церковне свято 24 червня: традиції, дозволи та заборони в День Святого Духа

Щоденники війни

Міноборони допустило до експлуатації безпілотний наземний роботизований комплекс DODGER

Унаслідок атаки рф у Києві та області загинули семеро людей, тривають рятувальні роботи – МОЗ

Частково відновлене електропостачання населених пунктів, що були знеструмлені внаслідок ворожої атаки на Запорізький район

ППО знешкодила 339 дронів і 15 ракет, якими росія атакувала Україну, – ПС ЗСУ

Упродовж доби окупанти завдали 458 ударів по містах і селах нашої області

Орієнтовні втрати ворога на 23 червня – Генштаб ЗСУ: 1012500 (+1010) осіб, 1423 (+2) РСЗВ, 29490 (+58) артсистем

Цікаво

Як допомагали місцевим та транзитним породіллям в Олександрівську наприкінці ХІХ століття

Якою буде погода в Запоріжжі в перші три дні тижня – прогноз синоптиків

Кіберфахівці виявили шкідливе програмне забезпечення для Windows, яке маскується під штучний інтелект DeepSeek

“Укрзалізниця” призначила чотири додаткові «літні» потяги

Леся Нікітюк підтвердила, що стала мамою

Якою буде погода на вихідні у Запоріжжі та області: прогноз синоптиків

Публікації

Які види риб можна ловити у Дніпрі без обмежень і чому

Як допомагали місцевим та транзитним породіллям в Олександрівську наприкінці ХІХ століття

Мелодії, що надихають: кожна має відлуння у серці

«Піноккіо» продовжує пошук добрих людей на сцені Театру молоді

У Запоріжжі відбувся фестиваль WORKxМОЛОДЬ. КРОК ДО УСПІХУ

Проєкт «Підтримую СВОЄ запорізьке» повертається до активної роботи

Oтримуйте нoвини швидше з дoпoмoгoю нaшoгo Telegram-кaнaлa: https://t.me/migcomua

Газета МИГ
  • «Факти – ліки проти фейків» PDF архів
  • Архів PDF Світ допомагає відновлювати Україну
  • Архів PDF
  • Слово правди – наша зброя
  • Архів газети
  • Історія
  • Про видання
  • Контакти
  • Рекламодавцям
  • Українська
  • Русский

Контакти

Адреса редакції:
м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 152, , 5 поверх
Адреса для кореспонденції:
а/с 8030, м. Запоріжжя, індекс 69095 Приймальня (061) 7875211,
[email protected]
Сайт mig.com.ua створено для поширення інформаційного контенту під брендом "МИГ". Матеріали сайту готуються і редагуються співробітниками ТОВ "Газета МИГ".
Сайт отримав гранти від Фонд Східна Європа, Празький центр громадянського суспільства та Асоціації «Незалежні регіональні видавці України».
Рекламна служба газети та сайту:
[email protected] ,
[email protected]
Статті у розділі "Важливо" можуть бути комерційною або спонсорською інформацією .
Адміністратор сайту:
[email protected] [email protected]
Використання матеріалів, опублікованих на сайті, дозволяється із зазначенням посилання на офіційний сайт газети МИГ

Мітки

ЄС БПЛА Бердянськ ДСНС ДТП Енергодар Запоріжжя Запорізька ОВА Запорізька область Запорізький район Мелітополь НПУ Новини Запоріжжя Новости Запорожья ПРОГНОЗ Украина адреси вибухи відключення відновлення війна війна з рф графіки гроші допомога діти електроенергія кримінал новини обстріл обстріли окупація погода пожежа поліція поліція_Запоріжжя ремонт руйнування рух рятувальники світло синоптик суд транспорт черги

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

  • Русский
  • Новини Запоріжжя
  • Україна та Світ
  • Щоденники війни
  • Спецпроєкти
    • Факти – ліки проти фейків
    • Світ допомагає відновлювати Україну
    • Євроінтеграція
    • Дивовижне Запоріжжя
    • Виконані
      • Слово правди – наша зброя
      • Правда кривду переможе!
      • Запоріжжя: 45 км до лінії фронту
      • Громадськість за здорове місто
  • Публікації
  • Важливо
  • Фото і відео
  • Цікаво
  • Календар
  • Інфографіка
Рекламодавцям
No Result
View All Result