Лідери Європейського союзу на саміті в Брюсселі 23 червня 2022 року затвердили рішення надати Україні та Молдові статус кандидата на вступ. Рішення було схвалено на основі рекомендації Європейської комісії, наданої 17 червня.
Нагадаємо, що у березні 2022 року ЄС проявив політичну волю піти назустріч Україні та пришвидшити ухвалення рішення щодо надання Києву статусу кандидата. Етап, що зазвичай займає півтора-два роки, Україна пройшла менш ніж за півроку.
Що означає рішення Європейської Ради в деталях?
- Офіційний старт набуття членства в ЄС. Євросоюз визнає та офіційно закріплює європейське майбутнє України
- Масштабна трансформація країни. Підготовка до членства в ЄС передбачає наближення рівня життя, добробуту та правового захисту українців, як у країнах ЄС
- Доступ до фінансування. Маються на увазі ширші можливості отримання грантів, інвестицій, технічної допомоги.
- Залучення інвестицій. Україна в процесі реформ стає зрозумілішою і привабливішою для інвесторів, які розглядатимуть вкладення в нашу економіку як інвестиції в розвиток усього ЄС.
- Розвиток співпраці. Україна стане учасником програм та ініціатив, відкритих для країн-членів та кандидатів на членство ЄС.
Разом з тим, усі ці блага не впадуть на голову одномоментно. Очікуване рішення — лише початок шляху. Після його ухвалення починається наоб’ємніший етап набуття членства, що полягає у переговорах про членство. Коли за посередництва Європейської комісії профільні міністри держав-членів ЄС та країни-кандидата аналізують політики останньої в тій чи іншій сфері.
Але ще до початку цього тривалого процесу Україна має виконати рекомендації, що їх висловила Єврокомісія у своїх висновках, а Європейська рада у своєму рішенні лишила без змін. Вони стосуються проведення однієї з найболючіших реформ, – антикорупційної.
Усього ключових рекомендацій сім:
- ухвалення та впровадження законодавства щодо процедури відбору суддів Конституційного Суду України, включаючи процес попереднього відбору на основі оцінки їх доброчесності та професійних навичок, відповідно до рекомендацій Венеціанської комісії;
- завершення перевірки доброчесності кандидатів у члени Вищої ради юстиції Радою з етики та відбір кандидатів до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;
- посилення боротьби з корупцією, зокрема на високому рівні, шляхом активних та ефективних розслідувань, а також забезпечення належної динаміки судових справ та винесених вироків; завершення призначення нового керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури шляхом атестації визначеного переможця конкурсу та проведення процес3 відбору та призначення на посаду нового директора Національного антикорупційного бюро України;
- забезпечення відповідності законодавства про боротьбу з відмиванням грошей стандартам Групи з фінансових заходів (FATF); ухвалення комплексного стратегічного плану реформування всього правоохоронного сектору як частини середовища безпеки України;
- запровадження антиолігархічного закону з метою обмеження надмірного впливу олігархів на економічне, політичне та суспільне життя; це має бути зроблено юридично обґрунтованим чином, з урахуванням майбутнього висновку Венеціанської комісії щодо відповідного законодавства;
- подолання впливу суб’єктів з корисливими інтересами шляхом ухвалення закону про ЗМІ, який узгоджує законодавство України з Директивою ЄС про аудіовізуальні медіапослуги та надає повноваження незалежному медіа-регулятору;
- завершення реформи законодавчої бази щодо національних меншин, яка зараз готується, згідно з рекомендаціями Венеціанської комісії, та ухвалення негайних та ефективних механізмів імплементації.
Перехід на наступний етап набуття членства в ЄС, тобто до узгодження початку переговорів про вступ, можливий тільки у разі повного виконання усіх умов, визначених Єврокомісією. В іншому випадку Україна може втратити статус кандидата.
ЄС не визначив точну дату, до якої Україна має довести здатність проводити реформи. В пропозиції визначено, що Єврокомісія проведе першу оцінку наприкінці 2022 року. Оскільки для відновлення реформ в Україні мають завершитися бойові дії, термін може бути продовжений. Але до кінця року для збереження статусу кандидата Київ, принаймні, має завершити призначення вже обраного на конкурсі очільника САП, провести конкурс глави НАБУ тощо.
Тож зараз усе залежить лише від української влади. Прихильність України до ефективних перемовин та швидкість, з якою Київ зможе втілювати всі необхідні політичні та законодавчі рішення — ключові фактори, що найбільше впливатимуть на темпи подальшої європейської інтеграції України.
Хронологія / ключові дати
28 лютого 2022 року, через п’ять днів після того, як Росія розпочала повномасштабну неспровоковану та невиправдану агресію, Україна подала заявку на членство в Європейському Союзі.
7 березня 2022 року Рада Європейського Союзу попросила Комісію надати свій висновок щодо цієї заявки. Глави держав та урядів ЄС підтримали це рішення на неформальній зустрічі лідерів у Версалі.
За матеріалами Представництва ЄС в Україні та «Європейської правди»