До Дня Незалежності Польщі Запорізьке обласне товариство польської культури імені Адама Міцкевича відкрило в обласній універсальній бібліотеці виставку фотографій “Архітектура у стилі модерн у Харкові наприкінці ХІХ-на початку ХХ століття”. На ній представлені близько двох десятків світлин, зроблених у Харкові головою товариства, доцентом кафедри дизайну НУ “Запорізька політехніка” Ольгою Павлюк та головним редактором видавництва “Дике поле” Олександром Лазутіним після повномасштабного вторгнення.
“Основна ідея – збереження польських слідів в українській архітектурі, – розповіла Ольга Павлюк. – Ми не знаємо, що буде з нами завтра, так само як ніхто не може гарантувати, що вціліють перлини архітектури. Навіть коли ми з Олександром працювали у Харкові, були прильоти, які ушкоджували пам’ятки. Зокрема, у кафе в історичній будівлі, де ми часто пили каву, вибуховою хвилею вибило вікна. Тож ми фіксували і ці “відмітини” російської агресії”.
До Харкова запоріжці поїхали не навмання. Культуролога Ольгу Павлюк завжди вабив Південний Схід України, де розташовані Запоріжжя, Дніпро, Харків, – бо тут буяє різноманіття культурного пограниччя. Найбільше з цих міст – Харків – наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття переживає етап бурхливого економічного розвитку, наслідком якого став і будівельний бум. З’являються банки, театри, освітні заклади, готелі, комерційні споруди, прибуткові будинки.
“Там працювало багато різних архітекторів: німці, поляки, англійці, українці, росіяни, євреї… Найпоширеніші стилі того часу – модерн, неокласицизм, необароко, і це творче різнобарв’я несе відбиток національностей зодчих.
Ми зробили акцент на польських архітекторах, чиї творіння стали окрасою Харкова. Наприклад, історія виникнення у цьому місті пізньоєвропейського романтичного модерну пов’язана з творчістю Олександра Ржепішевського. Понад 20 будинків, які він створив напередодні Першої світової війни у дусі фінського декадансу, надали місту неповторної індивідуальності. А будинки, спроєктовані Здиславом Маріамом Харманським, відзначаються декоративністю, химерністю та унікальністю. Не менш цікаві творіння Віктора Величка, Болеслава Міхаловського… Усі вони, як і творіння інших архітекторів, потерпають нині від російської агресії”, – розповіла Ольга Юріївна.
Автори виставки сподіваються, що наступним кроком стане видання на базі цих світлин альбому чи книги. Відповідний досвід є: 2021 року у видавництві “Дике поле” вийшла монографія Ольги Павлюк та Ірини Рижової “Польські архітектори на тлі модерну Катеринославу”.
А поки запоріжці можуть помилуватися харківськими перлинами польських архітекторів на виставці в обласній бібліотеці. Виставка демонструватиметься три тижні.
ДОВІДКОВО
Проєкт “Збереження польських слідів” реалізується за підтримки Канцелярії Прем’єр-Міністра Республіки Польща