Європейська Комісія ухвалила повідомлення стосовно Директиви про тимчасовий захист. Ця Директива вперше була введена в дію 4 березня 2022 року у відповідь на агресію Росії проти України.
Відтоді близько 4 мільйонів людей отримали негайний захист у ЄС, з них понад 3 мільйони – у першій половині 2022 року. Усі зареєстровані особи отримали право на доступ до ринку праці, освіти, охорони здоров’я і житла. Заходи ЄС у відповідь на війну в Україні вкотре доводять, що є можливим, коли ЄС діє одностайно. Директива про тимчасовий захист довела, що є важливим засобом надання негайного захисту в ЄС, і вона повинна залишатися частиною інструментарію, яким у майбутньому володітиме Європейський Союз.
У згаданому повідомленні підбито підсумки імплементації Директиви за останній рік, окреслено засвоєні уроки та визначено пріоритетні сфери, де необхідні постійні зусилля.
Як реагував ЄС
Згадана Директива надала негайний захист, обмеживши формальності до мінімуму. Вона доповнила такий захист комплексним і узгодженим переліком прав:
- Доступ до реєстрації і документів: Держави-члени без зволікань запровадили процедури реєстрації та видачі необхідних документів.
- Особливий захист для дітей: наразі приблизно п’ята частина українських дітей знайшла притулок у ЄС.
- Доступ до освіти і професійної підготовки: у вересні минулого року, на початку навчального року, приблизно пів мільйона українських дітей були зараховані до системи освіти на території ЄС.
- Усунення ризиків торгівлі людьми і підтримка потерпілих від воєнних злочинів: ЄС запровадив Спільний план протидії торгівлі людьми для підвищення обізнаності серед переміщених осіб і запобігання торгівлі людьми.
- Доступ до охорони здоров’я і соціальних виплат: майже 2000 українських пацієнтів успішно евакуйовано до 20 країн ЄС та ЄЕЗ; більшість держав-членів ЄС пропонують психіатричну і психосоціальну допомогу людям, які рятуються від війни.
- Доступ до робочих місць: приблизно один мільйон переміщених осіб працюють на території Європи, а ЄС створив випробувальний Фонд талантів ЄС для підтримки інтеграції в ринок праці.
- Доступ до розміщення і житла: рекомендації «Безпечний дім» допомагають державам-членам, регіональним та місцевим державним органам і громадянському суспільству організовувати приватні житлові ініціативи. Комісія виділила 5,5 мільйонів євро для проєкту Міжнародної федерації Червоного Хреста, що сприяє імплементації рекомендацій «Безпечний дім», і започаткувала конкурс пропозицій з виділення грантів для проєктів з метою подальшого просування схем благодійної діяльності громад.
Платформа солідарності «Україна», створена Комісією відразу після введення в дію згаданої Директиви, відіграла вирішальну роль у забезпеченні скоординованого реагування.
Комісія та її установи надають оперативну підтримку державам-членам в імплементації Директиви.
Агентство ЄС з питань притулку підтримує 13 держав-членів, які мають потреби, по’вязані з наданням притулку та прийомом людей і тимчасовим захистом. Близько 200 співробітників Frontex задіяно у прикордонних державах-членах ЄС і у Молдові, щоб допомогти їм у сфері прикордонного контролю. Окрім того, Європол залучає своїх співробітників і запрошених службовців для проведення вторинних перевірок у п’яти державах-членах і у Молдові. У державах-членах створено три центри Механізму цивільного захисту ЄС, щоб направити до України понад 80000 тонн матеріальної допомоги.
ЄС також надав фінансову підтримку для задоволення потреб переміщених осіб. ЄС виділив в цілому 13,6 мільярдів євро додаткового фінансування із пакетів CARE і FAST-CARE. У рамках фондів згуртованості було перерозподілено 1 мільярд євро, а в рамках Фондів внутрішніх справ виділено 400 мільйонів євро.
ЄС, окрім того, активізував співпрацю з міжнародними партнерами, як-от США, Канада і Сполучене Королівство, а також з відповідними міжнародними організаціями.
Що буде далі
Європейський Союз готовий підтримувати Україну стільки, скільки буде потрібно. Захист вже продовжено до березня 2024 року і може бути продовжено до 2025 року. Комісія готова за потреби вжити необхідних заходів для подальшого продовження. Водночас зберігатиметься послідовний скоординований підхід на рівні ЄС для забезпечення поступового переходу до альтернативних правових статусів, що дозволить отримати доступ до прав поза максимальною тривалістю тимчасового захисту, а також адресну підтримку особам, які виїхали з України і хочуть повернутися на Батьківщину.
Виходячи з цього року імплементації, Комісія вважає, що Директива про тимчасовий захист повинна залишатися складовою інструментарію заходів, доступних на рівні ЄС. Комісія працюватиме із співзаконодавцями, щоб забезпечити для Європейського Союзу інструменти, які будуть потрібні йому в майбутньому і гарантуватимуть належне формулювання законопроєкту Комісії стосовно Регламенту про врегулювання кризових і форс-мажорних обставин.
Довідково
4 березня 2022 року, за тиждень після вторгнення російських військ в Україну, було введено в дію Директиву про тимчасовий захист завдяки одностайному рішенню держав-членів у відповідь на пропозицію Комісії. Платформа солідарності «Україна», створена Комісією на початку війни, об’єднує інституції ЄС, держави-члени, країни-учасниці Шенгенської угоди, агенції ЄС, міжнародні організації, українські та молдовські державні органи. Вона пропонує неформальний і гнучкий майданчик для обговорення оперативних питань з метою координації підтримки на місцях. Обмін інформацією та збір точних даних через мережу Плану ЄС із забезпечення готовності до міграції та кризових ситуацій, робота європейських агенцій з питань притулку сприяли швидкому створенню Платформи для реєстрації тимчасового захисту.