Більше 3 500 родин Мелітополя вже відчули зміни в освіті.
Коли ми запитали пані Валерію Абаншину, маму першокласниці Варвари, що змінилося в початковій школі, пані Валерія відповіла одним словом «все», а далі з захопленням хвилин 20 розповідала про зміни, які її вразили найбільше. Варвара була поруч і повсякчас підказувала мамі, які ще крутезні речі трапляються у школі щодня.
«У мене руки від щастя затремтіли, коли я тільки уявила собі, що моя Варвара вчитиметься у такій школі. Умови не просто хороші, вони як в кіно. Сидять за новісінькими партами по одному, парти можна пересувати як зручно, підручників по два комплекти – не треба носити з собою кожного дня, є ігрова, можна запросто принести з собою улюблену іграшку. Жодних домашніх завдань не задають, але Варвара все знає, вміє і пам’ятає – не уявляю, як Тетяна Володимирівна, наш вчитель, це робить».
ТОП-5 змін Нової української школи, які вас вразять
- Знання про світ
У НУШ перемістили акцент навчального процесу з відмінного засвоєння визначених планом теоретичних знань з окремих предметів на здобуття компетенцій, тобто комбінацій знань, умінь, навичок, способу мислення, поглядів і цінностей. Іншими словами, учням прагнуть дати цілісне уявлення про світ, розмірковуючи разом про явища з точки зору різноманітних наук, вирішуючи реальні життєві ситуації і проблеми за допомогою знань з різних дисциплін.
- Життя без навчального плану
Учителі здобули академічну свободу. Їх звільнили від обов’язкового навчального плану, що раніше визначався профільним міністерством. Відтепер, ключове завдання вчителя — дати змогу учням засвоїти необхідний матеріал за допомогою діяльнісного підходу. Викладач тепер вільно обирає форму навчальної активності і може навіть вирушити разом з учнями у подорож трамваєм, щоб пояснити правила поведінки пасажирів, або піти до супермаркету, щоб закріпити навички усних підрахунків.
- Оцінка за вміння мирно вирішити конфлікт
В НУШ до третього класу учні взагалі не отримують оцінок у балах. Натомість досягнення учнів і набуті компетенції вчитель оцінює описово за 51 (!) показником. До показників, що свідчать про успішність дитини, НУШ відносить, наприклад, вміння мирно вирішити конфлікт, справлятися зі стресом, висловлювати своє ставлення до творів мистецтва, вміння читати вголос.
- Кожен учень – індивідуальність
Індивідуальний підхід до навчального процесу кожного учня з урахуванням персональних талантів, здібностей, стилю та темпу дитини став можливим у системі державної обов’язкової середньої освіти. НУШ не просто визнає унікальність кожного учня. НУШ пропонує учням свободу вибору предметів та рівня їхньої складності, можливості навчатися в різновікових предметних або міжпредметних групах.
- Жодних домашніх завдань
Навантаження на учнів молодшої школи адаптовано до їх віку: перший та другий рік навчання у школі стали адаптаційно-ігровими, а третій та четвертий – основними. Учням першого класу не задають домашніх завдань. В інших класах молодшої школи обмежено час на виконання домашньої роботи. Для другого класу – не більше 45 хв, для третього – 1 год і 10 хв, для четвертого класу — максимум 1 год і 30 хвилин.
НУШ у Мелітополі
На сьогодні 72% шкіл Мелітополя – 3 524 школярів перших і других класів – навчаються за новою системою.
Вчителі, батьки і керівники навчальних закладів зазначають, що окрім змін у змісті навчання, дуже помітні зміни і на матеріально-технічному рівні. У приміщеннях шкіл організовано вільне творче середовище. Використовуються технології, мультимедійні засоби навчання. Переоснащення шкіл відбувається швидше також завдяки реформі децентралізації, що дозволила збільшити фінансування шкіл.
Важливо, що у Мелітополі впровадження НУШ дало поштовх розвитку інклюзивної освіти. Учні з особливими освітніми потребами навчаються спільно з однолітками. У Мелітополі за кошти міського бюджету було відкрито 11 груп та 30 класів з інклюзивною освітою. У 6 закладах загальної середньої освіти облаштовані ресурсні кімнати (школи №1, 2, 4, 16, 22, 24).
«Вчительський Оскар» у Мелітопольській спеціалізованій школі №23
Ефективність і актуальність методик, які завдяки НУШ зараз використовують в усіх початкових класах, підтверджує Наталя Кідалова, викладач англійської мови Мелітопольської спеціалізованої школи №23, переможець національного етапу світової освітянської премії Global Teachers Prize 2019. Розповідаючи про сучасні педагогічні методики, пані Наталя зазначила: «Правило, яке діє — працювати на довірі. Ще задовго до появи НУШ у моїй класній кімнаті був гостинно розгорнутий килим, а в різних кутках «спочивали» м’які пуфи-черепахи. Усі важливі рішення, які стосуються учнів, ми приймаємо разом. Намагаюся під час уроків зводити контроль на мінімум. Обираю співпрацю. На заняттях, міксую види діяльності та задіюю різні типи інтелекту».
Школа успішних і щасливих людей
Не тільки мама Варвари, а й кожна мама і тато в Україні хочуть виховати успішних і щасливих дітей. Через два роки від запуску НУШ вже можна розгледіти дуже важливі зміни. Замість того, щоб дати єдину правильну відповідь, учні розмірковують і формулюють власні судження, замість того, щоб боятися запитати у вчителя, учні ведуть з ним дискусії, замість небажання йти до школи, першачки називають улюбленими всі предмети з їх розкладу.
Автори урядової реформи зазначають, що НУШ – це глибока реформа середньої освіти, що має на меті навчати дітей знанням та вмінням, потрібним для того, щоб стати успішним у житті. Поговоривши з містянами – батьками, вчителями, учнями – маємо привід вважати, що у Мелітополі реформа йде правильним шляхом.