Запоріжці масово скаржаться на маніпуляції з показниками газових лічильників.
Про це неодноразово повідомляла наша газета і йдеться в зверненнях до інформаційно-консультаційного центру ГазПравда.
Тобто облгази ігнорують вчасно передані домогосподарствами показники лічильників через телефон, Вайбер або СМС. І виставлять споживачам інші показники – значно вищі або нижчі, ніж споживачі фіксують в особистих кабінетах, називаючи їх “плановими”.
Пояснюють газовики такі «розбіжності» тим, що, нібито, споживачі вчасно не передають покази [з 1 по 6 число кожного місяця] і треба зробити контрольну звірку показників.
Однак, навіть ті споживачі, які пройшли таку звірку, скаржаться на те, що знову, у наступному місяці, газовики не фіксують вчасно передані покази і виставляють до оплати планові нарахування.
І, незважаючи на обурення і звернення споживачів з зафіксованими вчасно переданими показниками, облгази відмовляються коригувати показники лічильників, мотивуючи це тим, що ті невчасно надали відповідну інформацію – тобто, пізніше шостого числа календарного місяця, що настає за розрахунковим.
Що робити у таких випадках, адже газовики за несплату неіснуючих боргів погрожують відключати споживачів від газу, а отримувачі субсидій можуть втратити допомогу від держави?
У такому разі експерти ГазПравди радять подавати претензію щодо показів лічильників до облгазу, а також одразу скаргу до НКРЕКП. Адже часто газорозподільна компанія просто ігнорує звернення або відмовляє споживачам. Тому регулятор мав би звернути свою увагу на такі факти.
ГазПравда підготувала зразки таких претензій та скарг.
Зразок №1 – Претензія до облгазу щодо здійснення перерахунку за фактичними показниками лічильника
До:
__________________________________
(найменування Оператора ГРМ)
Адреса ____________________________
___________________________________
Від:
___________________________________
(прізвище, ім’я та по батькові побутового
споживача)
Адреса ____________________________
___________________________________
Телефон ___________________________
ПРЕТЕНЗІЯ
Я________________________________________(прізвище, ім’я та по батькові побутового споживача) одержую послугу постачання природного газу на підставі договору постачання природного газу, укладеного з ___________________________ (найменування постачальника) (далі – постачальник) на основі Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП № 2500 від 30.09.2015 (далі – Типовий договір постачання газу побутовим споживачам) та послугу розподілу природного газу на підставі договору розподілу природного газу, укладеного з оператором газорозподільних систем ___________________________________(найменування) (далі – облгаз) на основі Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 (далі – Типовий договір розподілу).
Мій особовий рахунок присвоєний облгазом № ___________ (зазначити номер особового рахунку).
Облік спожитого природного газу моїм домогосподарством здійснюється за допомогою лічильника, який не оснащений засобами дистанційної передачі даних.
Відповідно до абзацу першого пункту 4 глави 4 розділу IX Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494 (далі – Кодекс ГРМ), побутовий споживач, який розраховується за спожитий газ за лічильником, зобов’язаний щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п’яти діб (до 05 числа включно) надавати їх облгазу у спосіб, визначений договором розподілу природного газу.
Пунктом 5.5 розділу V Типового договору розподілу, визначено можливі способи передачі фактичних показань лічильника побутовим споживачем своєму облгазу, а саме:
1) через особистий кабінет на сайті облгазу;
2) за телефоном;
3) шляхом зазначення показань у сплаченому рахунку (квитанції абонентської книжки) облгаза;
4) на електронну адресу.
Окрім того, абзацом тринадцятим пункту 1.4 розділу І Типового договору розподілу передбачено, що на власному офіційному сайті облгаз публікує порядок звітності та формування обсягів природного газу за відповідний період. На офіційному сайті _____________________ (вказати назву облгазу) за посиланням ____________________ (скопіювати адресу сторінки з офіційного сайту облгазу, де зазначено способи передачі показників лічильника) визначені усі можливі способи передачі показань лічильника газу побутовими споживачами.
Щомісяця, як того вимагає діюче законодавство, станом на 01 число кожного місяця мною знімались фактичні показники лічильника газу та протягом п’яти календарних днів (до 05 числа включно) зазначені показання надавались облгазу за допомогою __________________________ (зазначити спосіб передачі показників: смс, вайбер, чат-бот, особистий кабінет і т.д). Підтверджуючі документи додаються (обовязково!), а саме: ____________________________ (зазначити підтверджуючий документ: скрін-копія смс повідомлення, з переданими показниками газу або скрін-копія вайберу, або аудіо запис розмови з оператором облгазу, скрін сторінки з особистого кабінету з зафіксованими фактичними показниками лічильника або інше).
Однак, незважаючи на вчасно виконані мною зобов’язання по передачі показників лічильника станом на _______ (зазначити дату), ____________ (вказати назву облгазу) не врахував їх при визначенні обсягів спожитого мною газу за _______________ (зазначити період: місяць або перелічити декілька місяців, якщо ситуація повторювалась). Натомість, передані мною показники були проігноровані _______________ (вказати назву облгазу), та в особистому кабінеті побутового споживача __________ (вказати назву облгазу) зафіксовно покази лічильника, що не відповідають дійсності. В підтвердження моїх слів надаю скрін відповідної сторінки особистого кабінету побутового споживача на сайті з некоректними показниками лічильника у додатках.
Вищезазначені дії ____________ (вказати назву облгазу) призвели до штучного завищення спожитих обсягів моїм домогосподарством за ___________ (вказати період) на ______ куб.м та загалом за поточний газовий рік, що тривав з 01.10.2020 по 30.09.2021, на ______ куб.м.
Порівняння фактично спожитих обсягів природного газу моїм домогосподарством за газовий рік 2020/2021 рр. з даними _________ (вказати назву облгазу) за аналогічний період виконано в таблиці нижче:
Покази лічильника на початок газового року
01.10.2020 |
Покази лічильника на кінець газового року
01.10.2021 |
Фактичне споживання газу за газовий рік
2020/2021 рр,
Куб.м |
|
1 | 2 | 3
(2-1) |
|
Фактичні дані побутового споживача | |||
Некоректні дані, зафіксовані в особистому кабінеті на сайті облгазу | |||
Різниця між фактичним споживанням та даними облгазу | Х | Х |
Наслідками таких маніпуляцій _______ (вказати назву облгазу) для мого домогосподарства є:
- Завищена сума платежу на рахунок Постачальника природного газу за спожитий газ за _________ (зазначити період: місяць або перелічити декілька місяців, якщо ситуація повторювалась), оскільки відповідно до другого абзацу пункт 4.4 розділу IV Типового договору постачання обсяг постачання та споживання природного газу споживачем за розрахунковий період визначається за даними облгазу за підсумками розрахункового періоду,
- Очікуване завищення плати за доставку газу у майбутньому періоді, оскільки відповідно до розділу V Кодексу ГРМ на підставі фактично спожитого газу за період із 1 жовтня 2020 року по 30 вересня 2021 року облгаз буде здійснювати розрахунок щомісячної плати за доставку/розподіл газу вже з січня 2022 року і впродовж усього 2022 року.
На мої численні звернення в телефонному режимі з проханням пояснити, чому передані показники лічильника зафіксовано неправильно, та вимогою здійснити коригування фактично-спожитих мною обсягів природного газу __________ (вказати назву облгазу) не відреагував.
Таким чином, у діях __________ (вказати назву облгазу) наявні ознаки порушення чинного законодавства, зокрема:
– підпункт 4 пункту 7.1 розділу VІI Типового договору розподілу, відповідно до якого облгаз зобов’язаний «забезпечити належний рівень комерційного обліку природного газу по Споживачу, у тому числі формування загального об’єму та обсягу розподілу (споживання) природного газу Споживачу за відповідний період»;
– пункту 7.1.9, відповідно до якого оператор ГРМ зобов’язаний «дотримуватись Кодексу газорозподільних систем»;
– підпункт 3.4.12 пункту 3.4 розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201, відповідно до якого облгаз зобов’язаний здійснювати облік газу, що надходить до газорозподільних мереж ліцензіата та транспортується розподільними газопроводами ліцензіата відповідно до укладених договорів.
У зв’язку з цим вимагаю усунути зазначені порушення у найкоротші терміни відкоригувати показники лічильника відповідно до поданих мною даних та про результати розгляду моєї претензії повідомити мене в установленому законом термін.
Додатки на _____ арк. в 1 прим.
Дата _____________ _____________________ Підпис
Претензію до облгазу щодо здійснення перерахунку за фактичними показниками лічильника можна скачати тут: https://gazpravda.com.ua/images/2021/Pretenziia_do_oblgaz_pokaz_lich.doc
Зразок №2 – Скарга до регулятора про незаконні нарахування на основі завищених (занижених) показників лічильника
Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг В. Тарасюку 03057 м. Київ, вул. Смоленська, 19
Від: |
|
___________________________________
(прізвище, ім’я та по батькові побутового споживача) ___________________________________ |
|
Адреса ____________________________
___________________________________ |
|
Телефон ___________________________
|
СКАРГА
Я________________________________________(прізвище, ім’я та по батькові побутового споживача) одержую послугу постачання природного газу на підставі договору постачання природного газу, укладеного з ___________________________ (найменування постачальника) (далі – постачальник) на основі Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП № 2500 від 30.09.2015 (далі – Типовий договір постачання газу побутовим споживачам) та послугу розподілу природного газу на підставі договору розподілу природного газу, укладеного з оператором газорозподільних систем ___________________________________(найменування) (далі – облгаз) на основі Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 (далі – Типовий договір розподілу). Мій особовий рахунок присвоєний облгазом № ___________ (зазначити номер особового рахунку).
Облік спожитого природного газу моїм домогосподарством здійснюється за допомогою лічильника, який не оснащений засобами дистанційної передачі даних.
Відповідно до абзацу першого пункту 4 глави 4 розділу IX Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494 (далі – Кодекс ГРМ), побутовий споживач, який розраховується за спожитий газ за лічильником, зобов’язаний щомісяця станом на 01 число місяця знімати фактичні показання лічильника газу та протягом п’яти діб (до 05 числа включно) надавати їх облгазу у спосіб, визначений договором розподілу природного газу.
Пунктом 5.5 розділу V Типового договору розподілу, визначено можливі способи передачі фактичних показань лічильника побутовим споживачем своєму облгазу, а саме:
1) через особистий кабінет на сайті облгазу;
2) за телефоном;
3) шляхом зазначення показань у сплаченому рахунку (квитанції абонентської книжки) облгаза;
4) на електронну адресу.
Окрім того, абзацом тринадцятим пункту 1.4 розділу І Типового договору розподілу передбачено, що на власному офіційному сайті облгаз публікує порядок звітності та формування обсягів природного газу за відповідний період. На офіційному сайті _____________________ (вказати назву облгазу) за посиланням ____________________ (скопіювати адресу сторінки з офіційного сайту облгазу, де зазначено способи передачі показників лічильника) визначені усі можливі способи передачі показань лічильника газу побутовими споживачами.
Щомісяця, як того вимагає діюче законодавство, станом на 01 число кожного місяця мною знімались фактичні показники лічильника газу та протягом п’яти календарних днів (до 05 числа включно) зазначені показання надавались облгазу за допомогою __________________________ (зазначити спосіб передачі показників: смс, вайбер, чат-бот, особистий кабінет і т.д). Підтверджуючі документи додаються (обовязково!), а саме: ____________________________ (зазначити підтверджуючий документ: скрін-копія смс повідомлення, з переданими показниками газу або скрін-копія вайберу, або аудіо запис розмови з оператором облгазу, скрін сторінки з особистого кабінету з зафіксованими фактичними показниками лічильника або інше).
Однак, незважаючи на вчасно виконані мною зобов’язання по передачі показників лічильника станом на _______ (зазначити дату), облгаз не врахував їх при визначенні обсягів спожитого мною газу за _______________ (зазначити період: місяць або перелічити декілька місяців, якщо ситуація повторювалась). Натомість, передані мною показники були проігноровані облгазом, та в особистому кабінеті побутового споживача облгаз зафіксував покази лічильника, що не відповідають дійсності. В підтвердження моїх слів надаю скрін відповідної сторінки особистого кабінету побутового споживача на сайті облгазу з некоректними показниками лічильника у додатках.
Вищезазначені дії облгазу призвели до штучного завищення спожитих обсягів моїм домогосподарством за ___________ (вказати період) на ______ куб.м та вцілому за поточний газовий рік, що тривав з 01.10.2020 по 30.09.2021, на ______ куб.м.
Порівняння фактично спожитих обсягів природного газу моїм домогосподарством за газовий рік 2020/2021 рр. з даними облгазу за аналогічний період виконано в таблиці нижче:
Покази лічильника на початок газового року
01.10.2020 |
Покази лічильника на кінець газового року
01.10.2021 |
Фактичне споживання газу за газовий рік
2020/2021 рр,
Куб.м |
|
1 | 2 | 3
(2-1) |
|
Фактичні дані побутового споживача | |||
Неправдиві дані, зафіксовані в особистому кабінеті на сайті облгазу | |||
Різниця між фактичним споживанням та даними облгазу | Х | Х |
Наслідками таких маніпуляцій облгазу для мого домогосподарства є:
- Завищена сума платежу на рахунок Постачальника природного газу за спожитий газ за _________ (зазначити період: місяць або перелічити декілька місяців, якщо ситуація повторювалась), оскільки відповідно до другого абзацу пункт 4.4 розділу IV Типового договору постачання обсяг постачання та споживання природного газу споживачем за розрахунковий період визначається за даними облгазу за підсумками розрахункового періоду,
- Очікуване завищення плати за доставку газу у майбутньому періоді, оскільки відповідно до розділу V Кодексу ГРМ на підставі фактично спожитого газу за період із 1 жовтня 2020 року по 30 вересня 2021 року облгаз буде здійснювати розрахунок щомісячної плати за доставку/розподіл газу вже з січня 2022 року і впродовж усього 2022 року.
На мої численні звернення з проханням пояснити, чому передані показники лічильника зафіксовано неправильно, та вимогою здійснити коригування фактично-спожитих мною обсягів природного газу облгаз не реагує.
Таким чином, у діях облгазу наявні ознаки порушення чинного законодавства, зокрема:
– підпункт 4 пункту 7.1 розділу VІI Типового договору розподілу, відповідно до якого облгаз зобов’язаний «забезпечити належний рівень комерційного обліку природного газу по Споживачу, у тому числі формування загального об’єму та обсягу розподілу (споживання) природного газу Споживачу за відповідний період»;
– пункту 7.1.9, відповідно до якого оператор ГРМ зобов’язаний «дотримуватись Кодексу газорозподільних систем»;
– підпункт 3.4.12 пункту 3.4 розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201, відповідно до якого облгаз зобов’язаний здійснювати облік газу, що надходить до газорозподільних мереж ліцензіата та транспортується розподільними газопроводами ліцензіата відповідно до укладених договорів.
У зв’язку з цим _________(зазначити дату) я звернувся з претензією до облгазу (додається) і вимагав усунути зазначені порушення. За результатами розгляду претензій облгаз не усунув порушення.
Враховуючи викладене, керуючись статтею 21 Закону України «Про НКРЕКП», прошу перевірити зазначені обставини на предмет порушення облгазом _______________(найменування) умов відповідних Типових договорів, Кодексу ГРМ та Ліцензійних умов. У разі виявлення порушення прошу прийняти рішення про:
1) припинення порушення суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідній сфері;
2) припинення порушення суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, ліцензійних умов;
3) накладення штрафу на суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у встановленому порядку;
4) усунення порушень відповідного суб’єкту господарювання, що завдали матеріальної шкоди побутовим споживачам та здійснення коригування обсягів спожитого природного газу на основі фактичних даних побутових споживачів.
Додатки на _____ арк. в 1 прим.
_ Дата Підпис
Ця скарга доступна за посиланням: https://gazpravda.com.ua/images/2021/Skarga_do_NKREKP_pokaz_lich.doc
Зазначимо, що одна з ймовірних причин подібних маніпуляцій облгазів – це штучне завищення фактичного споживання газу домогосподарствами в поточному газовому році з метою отримання надприбутків при нарахуванні плати за доставку/розподіл блакитного палива у 2022 році. Адже саме на підставі фактично спожитого газу за період із 1 жовтня 2020 року по 30 вересня 2021 року облгаз буде здійснювати розрахунок щомісячної плати за доставку/розподіл газу кожному домогосподарству вже з січня 2022 року та протягом усього 2022 року.
ДО РЕЧІі, ціну на транспортування газу в наступному році запорізькі газовики просять НКРЕКП підняти більше, ніж у два рази, до 2 грн 69 коп за куб газу [без ПДВ].
Проект вже опубліковано на офіційному сайті «Запоріжгазу».
Нагадаємо, що зараз діє тариф 1,104 грн за куб газу [з ПДВ] .