Росія навмисно обходить міжнародні санкції, використовуючи напівзруйновані кораблі, власники яких невідомі, а ризики яких недостатньо застраховані. Наскільки великий і небезпечний цей «тіньовий флот»?
Про це пише зокрема tagesschau.de
Що таке «тіньовий флот»? Термін «тіньовий флот» або «темний флот», який загалом описує кораблі, що використовуються для контрабанди товарів, все частіше використовується після російського вторгнення в Україну в 2022 році для позначення танкерів, які Росія використовує для уникнути західних санкцій.
Цей флот складається в основному зі старих нафтових танкерів, які обслуговуються нижче середнього, чия власність прихована і чиї ризики значною мірою недостатньо застраховані. Санкції забороняють західним компаніям, зокрема, надавати судна, фінансувати та страхувати послуги російським експортерам нафти, якщо нафта не відправляється зі значним продається зі знижкою до ринкових цін. Крім того, існують заборони на заходи в західні порти, які все частіше поширюються на ідентифіковані «тіньові кораблі». Ці санкції спрямовані на те, щоб мінімізувати доходи Кремля від експорту нафти, не порушуючи надто великі міжнародні поставки нафти.
Наскільки великий «тіньовий флот» Росії? За поточними оцінками, нараховується понад 400 кораблів. Британська служба морської інформації Lloyd’s List Intelligence оцінює «тіньовий флот» у 460 танкерів. Це приблизно від десяти до 15 відсотків світової місткості танкерів. Однак кажуть, що використовувані кораблі часто змінюються, що ускладнює надання більш точної інформації.
Як задокументувала Financial Times, російські нафтові компанії використовують окремих фінансистів як підставних осіб для купівлі застарілих танкерів по всьому світу за російські гроші через мережу офшорів. компаній та через інші підставні компанії, наприклад, у Дубаї.
Яке значення для Росії мають танкери? За оцінками Київської школи економіки, Росія вклала в будівництво «тіньового флоту» до десяти мільярдів доларів. У червні 2024 року він транспортував 4,1 мільйона барелів (близько 650 мільйонів літрів) нафти щодня. Це відповідало приблизно 70 відсоткам російського морського експорту нафти, більша частина якої постачалася до Китаю та Індії. Український аналітичний центр оцінює загальні російські нафтові доходи за 2024 рік у $193 млрд.
Які санкції спрямовані безпосередньо проти «тіньового флоту»?
Влітку 2024 року країни ЄС почали запроваджувати санкції до окремих нафтових танкерів, які не ходять під прапором РФ, але це «Тіньовий флот».
Це означає, що їм заборонено заходити в порти Співтовариства або користуватися послугами компаній ЄС. Наразі Брюссель ввів санкції проти майже 80 суден, Великобританія – понад 50, а США нещодавно внесли до списку санкцій 183 судна. Кажуть, що подальші санкції готуються в координації з державами Великої сімки і вважаються досить ефективними. Нещодавно Китай відмовив танкерам, які перебувають під санкціями США, увійти в порт Шаньдун. Проте встановити справжніх власників і клієнтів залишається складним для влади, і Росія, схоже, часто змінює кораблі, які вона взяла в експлуатацію, роблячи боротьбу з «тіньовим флотом» грою в кішки-мишки.