У Запорізькій обласній філармонії відбулася чудова прем’єра. Заслужені артисти України Ілона Турчанінова і Віталій Солом’янчук та академічний симфонічний оркестр під керівництвом заслуженого артиста України маестро Василя Коваля презентували меломанам прекрасні твори видатних композиторів ХХ століття Франсіса Пуленка, Нея Розауро та Бенджаміна Бріттена.
Слухачі були вражені майстерністю запорізьких музикантів (вчергове) і неймовірної красою музики (з якою досі були не дуже знайомі). Квіти, оплески, вигуки “Браво!” були нагородою артистам.
“Мене переповнюють хороші емоції від гарної якісної, різнобарвної по мелодиці і стилях музики, яку ми сьогодні представили, – сказав у бліц-інтерв’ю головний диригент оркестру Василь Коваль. – Ми узяли “Путівник симфонічним оркестром” Бріттена, де без зайвого для слухача навантаження яскраво представлені усі групи інструментів з різними темами – і це зводиться у велику музичну палітру у фіналі”.
Виконання Концерту для органа, литавр та оркестру Франсіса Пуленка у світовій спільноті органістів вважається справою честі. Бо, написаний французьким композитором у 1937 році, цей концерт посідає почесне місце одного з кращих творів 20 століття. І дуже приємно, що запорізькі глядачі мали змогу його почути у блискучому виконанні Ілони Турчанінової. “Він здався мені дуже суголосним нашому сьогоденню, – розповіла пані Ілона. – У ньому є усе, що ми з вами переживаємо, – і тривога, і трагедія, і дуже красива молитва, сльози, радість, надія – і по-бахівськи потужна кода, яка віщує перемогу і мир”.
А маестро Коваль так висловився про цю спільну роботу: “Я спочатку не знав, що у філармонії є такий прекрасний орган (пан Василь лише півроку працює з нашим оркестром). Оскільки виявилося, що він є, більше того, є органістка, яка дуже добре ним володіє, стало очевидним, що нам потрібно виконувати органні твори з оркестром. Їх є доволі багато, і і ми будемо над цим працювати”.
Пан Василь також візначив, що “Концерт для маримби з оркестром № 2” бразильського композитора Нея Розауро звучить в Україні доволі рідко, бо він дуже складний і для інструмента, і для музиканта. “Маестро сказав, що він складний? – перепитав Віталій Солом’янчук. – Не буду з ним сперечатися). Взагалі не так багато творів для цього інструменту з оркестром. Є сучасні твори, де музика більш експериментальна, незвична. А тут у трьох частинах є розвиток теми і мелодизм”.
Крім мелодизму, слухачів інтригував і рожевий колір наборів паличок, які лежали на столику біля маримби. Пан Віталій, посміхаючись, пояснив, що вони були на всяк випадок, мало що може трапитися під час експресивного виконання). А колір для звучання значення не має, більше важить їхня фактура – палички можуть біти твердими, м’якими, довгими, короткими. Вони є провідником між музикантом та інструментом і потребують великої концентрації. Тому твір, яким би складним не був, виконується напам’ять.
У спільних планах Віталія Солом’янчука та запорізького симфонічного – концерт для вібрафона з оркестром.
“У нашій філармонії є багато віртуозів, які можуть виступати сольно. Будемо використовувати ці можливості і знайомити глядача з прекрасною музикою і прекрасними виконавцями”, – запевнив головний диригент академічного симфонічного оркестру Василь Коваль.
Також неможливо не погодитися з паном Василем, що в репертуарі оркестру мають бути різні стилі. Бетховен і Моцарт звучать часто, вони і будуть звучати. Але, окрім того, є різнохарактерні твори, які звучать рідше, але вони надзвичайно красиві.
Тож є теплі стіни філармонії, що підтримується у гарному стані співробітниками під керівництвом заслуженої працівниці культури Ірини Конаревої, є прекрасні колективи і солісти, і є безмежний світ прекрасної музики.
Дякуємо ЗСУ, які дають можливість філармонії плідно працювати, і чекатимемо нових прем’єр!
Ганна ЧУПРИНА, фото авторки