Команда ТОП-менеджерів компанії DevIT (засновник Родіон Безрук – другий справа) на IT-Forum у Запоріжжі
Запоріжжя – місто великого бізнесу, переважно важкої промисловості. Така офіційна «аксіома». Тому мало хто з пересічних громадян здогадується, що і у нас є компанії, які спеціалізуються на інформаційних технологіях. При цьому працюють прозоро, забезпечують співробітників соціальним пакетом, беруть участь у меценатських проєктах, зростають і мають амбітні плани розвиватися саме у Запоріжжі, не задивляючись на столицю чи зарубіжжя.
Сьогодні «МИГ» розповість про одну з них – компанію DevIT [Development Information Technologies], яка довела, що у Запоріжжі зі стартапу може зрости високотехнологічний бізнес, чиї клієнти мешкають у Канаді, США, Франції, Німеччині, інших закордонних країнах. Заснована у 2013 році однією людиною, наразі DevIT розвиває сервісний та продуктовий напрямки і нараховує 80 кваліфікованих співробітників, запорука успіху яких – наполегливість, працьовитість, зацікавленість у професії та вміння вчитися й самовдосконалюватися.
Набуття досвіду – зі студентської лави
Засновник DevIT і її виконавчий директор [Chief Executive Officer] Родіон Безрук – ровесник Незалежності України.
Уже під час навчання у Запорізькому коледжі економіки та інформаційних технологій він знаходив підробіток – роздавав флаєри, дегустував продукти. А на другому курсі від друзів батьків отримав пропозицію… зробити сайт. Спробував – вийшло. Це був перший досвід, коли цифри вдалося втілити в «картинку». Він зацікавив і надихнув хлопця.
Після коледжу Родіон Безрук вступив до Запорізького інституту економіки та інформаційних технологій, де навчався за графіком вільного відвідування лекцій, набуваючи практичні навички майбутнього програміста. Кілька місяців писав десктопні додатки (програма, що встановлюється на комп’ютер користувача і працює під керівництвом операційної системи) на мові Delphi. А тоді влаштувався у комп’ютерну фірму, де працював уже самостійним розробником, користуючись різноманітними технологіями.
У процесі роботи Родіон познайомився зі специфікою спілкування із закордонними клієнтами – особливостями менталітету французів, німців, американців, канадців, необхідністю враховувати різницю у часових поясах і, звичайно, потребою поліпшувати знання англійської мови.
“Англійська – невід’ємна частина IT. Чим краще ти її знаєш, тим більше шансів побудувати довготривалу кооперацію”, – зазначає Родіон.
Молодий програміст досі з вдячністю згадує ту першу компанію, де набирався досвіду.
“Коли я був студентом, мені там було добре, – тепло, цікаво, гроші непогані платять… Але водночас я бачив певні підходи до роботи… і мені стало здаватися, що сам я б організував її по-іншому, більш ефективно”.
Команда – найцінніше надбання
У 2013 році Родіон Безрук вирішив організувати власну компанію. З назвою визначився досить швидко – Development Information Technologies [DevIT], через Інтернет-ресурси знайшов і першого клієнта. З ним, до речі, склалися довгі плідні взаємини.
На початку єдиною співробітницею Родіона була сестра, яка перебрала на себе функції менеджерки. Але вже за кілька місяців Родіон задумався над тим, що треба перебиратися в офіс і будувати маленьку команду.
Один із них – Олексій Черевута. Ми знайомі з ним із коледжу. Разом відвідували тренажерні зали, відзначали дні народження, їздили на море, а тепер дружимо сім’ями. Можна сказати, ми зламали міф про те, що не можна вести бізнес з друзями”.
То був цінний досвід, але дуже скоро я зрозумів, що набагато краще працювати головою, а не руками. І коли Родіон запропонував спільно розвівати IT-компанію, одразу погодився. Підтягнув знання на IT-курсах і приступив до роботи програмістом.
За деякий час з’ясувалося, що у мене більше виходить працювати з людьми, і я спробував себе у ролі менеджера проєктів. За сім місяців став керівником цього відділу [Head of Management Department], пізніше зайнявся продажами, і наразі є операційним директором компанії [Сhief Operation Officer]”.
До команди DevIT фахівці приходили й іншими шляхами. Наприклад, теперішній технічний директор продуктової розробки [Chief Technical Officer Software Department] Ян Коробко довів, що, коли маєш сильне бажання, то мети обов’язково вдасться досягнути.
Коли оволодів азами професії, почав шукати роботу. Досить довго шукав, бо знань і досвіду було мало.
А тоді сталося щось дивовижне: увечері я надіслав резюме до DevIT, зранку отримав запрошення прийти на співбесіду, і наступного дня приступив до роботи. З того часу пройшло майже сім років”, – посміхається Ян.
Технічний директор компанії [Chief Technical Officer] Тарас Прокоф’єв колись працював системним адміністратором у Нікополі.
“Тим часом компанія стала зростати, і Родіон сказав, що нам потрібен technical leader – фахівець, який допомагав би новачкам. І запропонував мені цю посаду, – розповідає Тарас Прокоф’єв. – За кілька місяців я став технічним директором.
Мені подобається тут працювати, гарний колектив, дружні стосунки, директор, який сам є фаховим програмістом, і цікаво, як усе буде розвиватися надалі”.
Виклики стартапу LangShop
Чотири роки тому у компанії DevIT був розвинений лише сервісний напрямок. Та Родіону Безруку захотілося зробити власний продукт, який був би цікавим, затребуваним і у перспективі окупним.
Його увагу привернула платформа електронної комерції Shopify. На цій платформі фахівці DevIT робили на замовлення клієнта електронний магазин і з’ясували, що там немає функції перекладу. Тобто якщо хтось хоче продавати свої вироби у Франції та Німеччині, то йому потрібно створити два електронних магазини з відповідними мовами. Проблематично і незручно.
Родіон проаналізував конкурентів платформи і виявив, що така прогалина є тільки на ній. Так виникла ідея стартапу – розробити для Shopify мультимовне розширення LangShop, аби клієнти платформи мали посилання на свій продукт різними мовами.
Ідея готова, час її реалізувати. Розширення мало бути вбудованим до платформи і відповідати її дизайну. Тут чатував перший «сюрприз»: поки Родіон з колегою розробляли дизайн додатку, Shopify поміняв свій інтерфейс [зовнішній вигляд].
Кожний досвід корисний – вирішили в DevIT – і переробили.
Коли проєкт LangShop почали втілювати в життя, стикнулися зі збільшенням навантаження і лімітами сторонніх сервісів, які «блокували» доступ до розширення.
Перші відгуки користувачів були критичними – додаток не працює, у нього складний інтерфейс та функціонал тощо.
Подальше тестування виявило інші проблеми:
- деякі браузери мають власну політику безпеки, яка обмежує доступ до розширення;
- за кордоном Інтернет працює повільніше, ніж в Україні, через що додаток довго «висить» без руху;
- старі браузери не «тягнуть» додаток, але ними користується частина клієнтів.
Усі ці проблеми та технічні завдання були розв’язані. Для реагування на кожне зауваження клієнтів з усього світу у DevIT відкрили відділ підтримки [support], який згодом став працювати у режимі 24/7, тобто цілодобово без святкових і вихідних. Спілкування ведеться електронною поштою, через соціальні мережі, чат та телефонну гарячу лінію.
У DevIT вважають, що зворотній зв’язок може стати потужним інструментом подальшого маркетингу. Коли у support-відділі вирішують проблему клієнта, або надають йому знижку на продукт, то обов’язково цікавляться, чи все влаштувало, і просять залишити відгук. Але ні за яких обставин відгуки не фальсифікуються, бо честь і репутація для DevIT – не порожні слова.
У замовниках – Facebook. Подальші плани – ще більш амбітні
Робота над стартапом мультимовного і мультивалютного магазина LangShop тривала два роки. І коли додаток запрацював на повну силу, його переваги помітили і на самій платформі Shopify. Поцікавилися, як можуть допомогти розробникам, і поступово стали рекомендувати їх своїм клієнтам. Через посередництво платформи компанія DevIT стала виконавцем цікавого замовлення від австралійського відділення соцмережі Facebook.
“Наразі у нас більше шести з половиною тисяч щоденних користувачів LangShop і, що тішить, більша частина з них – платні, – розповідає засновник DevIT, виконавчий директор компанії Родіон Безрук. – Е-магазин має 10+ інтеграцій та 50+ партнерів.
За цей час ми підросли, зміцніли, тому хочемо розвивати продуктовий відділ і запропонувати користувачам десять нових продуктів. Зараз працюємо паралельно над двома, один майже на виході, запуск другого планується до Нового року. А 2022 рік, сподіваємося, буде для нас максимально амбітним”.
Деяка утаємниченість зрозуміла. По-перше, конкуренти не дрімають. А по-друге…
“У фаховому середовищі некоректно розповідати детально про продукт до його повноцінного виходу, – пояcнює Ян Коробко. – Скажу лише, як народжуються ідеї. Всі користувачі у повсякденній роботі стикаються з якимись технічними проблемами. Програмісти теж бажають щось вдосконалити. Є матеріали в Інтернеті з описом якихось цікавих незрозумілих випадків. Цей фактаж збирається, кристалізується, і на виході отримуємо ідею стартапу”.
Ласкаво просимо до «пісочниці»
Для здійснення амбітних планів DevIT потребує нових співробітників. Для цього започаткувала школу SandBox [так звану «пісочницю»], до навчання у якій запрошує усіх, хто має хоча б передбазовий рівень програмування.
“IT не кусаються! – запевняє Олексій Черевута. – Ми вважаємо, що у кожній людині є сонце, треба лише дозволити йому світити. Тому все у ваших руках – варто лише спробувати”.
“Ми керуємося у своїй діяльності принципами осмисленого програмування, – додає Тарас Прокоф’єв. – І спробуємо переконати, що знання мають сенс лише у практиці. Чим більше знань та досвіду, тим більш сміливі чи зухвалі речі ви зможете здійснити. Майбутнє тоді буде обмежено лише вашою фантазією”.
З вірою в Україну і IT-Запоріжжя
Співробітники компанії DevIT працюють у комфортних умовах, мають можливості для професійного зростання [раз на шість місяців їхня кваліфікація переглядається з перспективою підвищення зарплати], кілька разів на рік тут влаштовуються корпоративи і командні ігри, – усе це робиться для згуртування колективу і його плідної роботи у рідному Запоріжжі.
“Мені надходило багато запрошень від іноземних клієнтів з пропозиціями емігрувати, – каже Родіон Безрук. – Але я вірю в Україну і сподіваюся, що все у нас вийде – і зробити гарні дороги, і провести реформи, і впровадити спеціальний правовий режим Дія-City, який дозволить унормувати взаємини компаній з фрілансерами, а також мати контракти з закордонними клієнтами в іноземній валюті.
Тому питання виїзду для мене не стоїть. Мені до душі наші люди – розумні і всебічно розвинені. Подобається наш менталітет, наші жарти, наш спосіб спілкування.
Я народився у Запоріжжі, місто багато чого мені дало, і я хочу допомогти йому розвиватися, аби якомога більше молодих фахівців бачили своє майбутнє тут, а не дивилися у бік Києва чи Лондона.
Можливо, нам у місті не вистачає фахових зустрічей, немає IT-хабів. Але це можливо виправити. Ми підтримали нещодавній IT-Forum, і тепер є база для «роботи над помилками», щоб краще підготуватися до таких заходів у майбутньому. Вірю, що завдяки ним у Запоріжжі сформується потужна IT-спільнота”.
Хай щастить!
Ганна ЧУПРИНА, фото автора та надані компанією DevIT