Ще п’ять років тому більшість обласних центрів України були на межі транспортного колапсу через зношеність, нечисельність та збитковість комунального електротранспорту, нестачу коштів на його розвиток та засилля далеких від екологічних норм маршруток. Громадяни лише заздро поглядали в бік Вінниці, де якимось дивом:) з’являлися нові тролейбуси й реанімувалися трамваї.
Підписання Угоди про асоціацію Україна-ЄС, зокрема, закріпило декларований до того курс на поліпшення екології, в тому числі на зменшення викидів СО2 та скорочення витрат енергії. В контексті організації громадського пересування перед мерами міст на весь зріст постало питання відродження електротранспорту.
Фінансова децентралізація зробила їх менш безпорадними. Ще більше можливостей відкривало співробітництво з міжнародними фінансовими інституціями.
Запоріжжя серед лідерів, але можна краще:)
Кожне місто шукає у цьому процесі свій шлях.
Наприклад, у Запоріжжі два роки тому започаткована міська програма “Запорізький трамвай” [збірка придбаних кузова та інших комплектуючих вагонів на потужностях комунального підприємства, а також капітальний ремонт старих трамваїв], та куплено в лізинг кілька десятків великих автобусів. Автобуси, звичайно, не відносяться до електротранспорту:), та їхня поява у районах, куди не дотяглися рейки чи дроти, значно полегшила ситуацію. З’явилися на вулицях і нові тролейбуси, придбані в рамках європейської програми “Міський громадський транспорт України”.
КП “Запоріжелектротранс” зайняло третє місце за підсумками конкурсу на краще підприємство міського електротранспорту за результатами роботи в I кварталі 2019 року. Можна пишатися:) Але резерви для розвитку власне електротранспорту [у Запоріжжі наразі 133 трамвайних вагонів та 49 одиниць тролейбусів] великі.
Прикладом може слугувати аналогічне комунальне підприємство Південної Пальміри, яке тримає пальму першості не перший рік. Не в останню чергу завдяки потужній співпраці з європейськими фінансовими інституціями. У цьому кореспондентка “МИГа” пересвідчилася під час візиту на “Одесміськелектротранс” [ОМЕТ]в рамках прес-туру “Європа в Одеській області: в бізнесі, громадах та медіаменеджменті”.
Odissey та 47 нових тролейбусів
Минулий рік одесити вважають чи не найуспішнішим в історії свого електротранспортного підприємства, рухомий склад якого складає майже 500 одиниць.
“Рейками забігали 17 трамваїв з частково низьким рівнем підлоги, які працівники вагоноремонтних майстерень зробили на базі кузова Татра Т3UA-3, – розповідає директор КП “Одесміськелектротранс” Дмитро Жеман. – В серпні відбулася презентація трамваю Odissey, створеного на тому самому кузові, але з унікальним дизайном передньої та задньої частин, комфортною кабіною водія та сучасним обладнанням для людей з обмеженими можливостями.
У 2018 році майстри КП «Одесміськелектротранс» власноруч зібрали перший електробус. Він був створений на базі тролейбуса Skoda 21 Tr шляхом заміни системи управління тяговим електроприводом, тягового електродвигуна, компресора і встановлення електроакумуляторів автономного ходу із системою контролю зарядки. Одеський електробус має автономний хід протяжністю 50 кілометрів і може заряджатися від контактної мережі.
До того ж, парк поповнився 47 новими тролейбусами, закупленими за кредитним договором між ОМЕТ та Європейським банком реконструкції та розвитку. А в останній день листопада 2018 року відбулося четверте засідання Керівного комітету проекту Європейського інвестиційного банку «Міський громадський транспорт України», у рамках якого було прийнято підпроект «Магістральний трамвайний маршрут прямого сполучення “Північ-Південь”.
Проект передбачає придбання нових трамваїв, зокрема 16-ти багатосекційних вагонів і 21-го односекційного. Крім оновлення рухомого складу, планується заміна рейкового господарства і тягових підстанцій”. Електробус власного виробництва
Фірмовий трамвай Odissey
Труднощі та переваги праці з єврокоштами
Потужна співпраця з європейськими фінансовими інституціями була започаткована чотири роки тому.
“У 2015 році перед містом стояла низка гострих проблем у восьми сферах життєдіяльності, – розповідає директор департаменту економічного розвитку Одеської міської ради Сергій Тетюхін. – Для їх вирішення можна користатися коштами місцевого бюджета, але для комплексного розв’язання завдань їх замало; державний бюджет – та процедура потрапляння у відповідний рядок дуже складна; кошти місцевих банків – проте усі ми знаємо, які там відсотки; можливості міжнародного співробітництва – гранти, кредити, інвестиційні кошти. Ми зробили велику ставку на останнє”.
Серед восьми напрямків для міжнародного співробітництва були обрані три – громадський транспорт, безпека дорожнього руху та енергоефективність. За словами Сергія Миколайовича, перевагу надали співпраці під місцеві гарантії, а не державні. Хоч базова ставка складає сім відсотків [проти трьох], зате строк підготовки й погодження проекту складає два-три роки.
Сергій Тетюхін не приховує, що були складнощі. Серед основних принципів фінансування міжнародними організаціями присутні оцінка соціальних та екологічних ризиків, наявність попереднього ТЕО за міжнародними стандартами та проектний підхід. Виникла гостра потреба в спеціалістах, які б володіли англійською мовою, розуміли процедури та етапи підготовки проектів. Не завжди департамент знаходив розуміння навіть у колег – наприклад, зміна вихідних даних у ході підготовки проекту викликала в них роздратування.
Проте для тих, хто подолав ці перешкоди, відкривається безліч позитивних моментів міжнародної фінансової співпраці, – переконаний Сергій Тетюхін. По- перше, це стовідсоткова гарантія успіху реалізації проекту у відповідності з заявленими термінами та вартістю. Бо корупційні ризики мінімізовані.
Проект закінчився – хай живе новий проект!
Приклад – проект з ЄБРР “Оновлення міського електротранспорту”. Кредитна угода на вісім мільйонів євро під місцеві гарантії була підписана 2015 року. У 2018 році ОМЕТ першим в Україні отримав усі заявлені 47 нових тролейбусів. Потужна колона новеньких тролейбусів
Саме кредит на вигідних умовах надав також можливість “Одесміськелектротрансу” направити власні кошти та кошти міського бюджету на модернізацію рухомого складу, завдяки чому й відбулися описані вище збиральні та ремонтні роботи. Як додатковий бонус, одесити здобули рейтинг Fitch, завдяки якому кредитна ставка знижується до шести відсотків.
Тому в Одесі впевнені в успіху більш потужного двоетапного проекту з Європейським інвестиційним банком на загальну суму 59,7 мільйонів євро. Отримання перших 20 мільйонів на придбання нових трамваїв, як сказано вище, схвалено Керівним комітетом проекту “Міський громадський транспорт України”, наразі Міністерство інфраструктури, Міністерство фінансів та органи місцевого самоврядування опрацьовують угоду про передачу коштів.
На завершення хочеться додати, що комунальне підприємство “Одесміськелектротранс” у вересні минулого року відкрило у старому депо Музей історії електричного транспорту. Тролейбус-поливальник у Музеї історії електричного транспорту
Локація стала не тільки цікавою, а й модною: у її стінах відбувся XIX щорічний фестиваль високої моди Odessa Fashion Day:)
Ганна Чуприна, фото автора та з FB-сторінки “Одесміськелектротранс”