Після початку повномасштабної війни та запровадження в Україні воєнного стану Кабінет Міністрів заборонив органам контролю здійснювати перевірки субʼєктів господарювання.
То як у таких умовах споживачеві захистити свої права? Куди звертатися і на яку допомогу розраховувати?
Про це розповів “МИГу” начальник управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області Владислав Ширяєв.
На що скаржаться запорізькі споживачі
Сумлінні підприємці, які цінують свою репутацію, завжди намагаються діяти винятково в правовому полі, дотримуючись, зокрема, й законодавства про захист прав споживачів та здійснюючи самоконтроль по вертикалі. Але є і ті, хто, користуючись відсутністю перевірок державними органами, намагаються отримати з такої ситуації максимум особистої вигоди, порушуючи права своїх клієнтів.
Управлінням захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області за перше півріччя 2023 року було одержано 439 письмових та усних звернень від споживачів.
Аналіз одержаних письмових звернень свідчить, що більшість скарг стосується порушень у сфері реалізації непродовольчих товарів. Так, з питань якості продовольчих товарів надійшло 13 відсотків звернень, непродовольчих товарів та послуг – 23,6. Із них – 63,4 відсотки стосується платних послуг, в тому числі 43 – з питань надання житлово-комунальних послуг неналежної якості; 13 відсотків – придбання товарів через Інтернет тощо.
Також до Консультаційного центру захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області протягом півріччя особисто або телефоном звернулося 316 споживачів.
Скарги – є, погодження на перевірки – ні
Дотримання вимог законодавства України про захист прав споживачів суб’єктом господарювання можливо перевірити лише при проведенні заходу державного нагляду (контролю) – в ході перевірки.
Планові перевірки, як вже було зазначено, наразі заборонено.
В той же час дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за наявності загрози, що має негативний вплив:
* на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини;
* захист навколишнього природного середовища;
* забезпечення безпеки держави;
* для виконання міжнародних зобов’язань України.
Зокрема підставами для здійснення позапланових заходів є:
* доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання (СГ) у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
* настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю СГ;
* звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення СГ вимог законодавства.
* подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу про здійснення заходу за його бажанням;
* перевірка виконання СГ приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу відповідним органом;
* звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій.
Слід також підкреслити, що в останніх трьох випадках, зазначених у цьому переліку [в тому числі при зверненні зі скаргами самих споживачів], позаплановий захід здійснюється територіальним органом лише за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері. Але й з цим виникають проблеми.
За перше півріччя більше половини звернень, що надійшли до Управління захисту прав споживачів області, були направлені для отримання погоджень на проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю). В той же час, станом на 07.07.2023, Міністерством економіки не було прийнято жодного рішення про здійснення позапланових перевірок на підставі звернень споживачів, які надійшли до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області.
Але це не означає, що споживач залишається зовсім беззахисним.
Згідно з діючим законодавством, споживачі під час дії воєнного стану також мають право на захист своїх прав державою; належну якість продукції та обслуговування; відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції); звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав. Треба лише знати свої права та відстоювати їх.
Що робити, якщо порушені права споживача: алгоритм дій
Крок перший. Після виявлення факту порушення ваших споживацьких прав необхідно звернутися до продавця (виробника), виконавця робіт чи надавача послуг із письмовою заявою про поновлення своїх законних прав. Заяву необхідно підготувати в двох примірниках: один вручити суб’єкту господарювання, другий (з відміткою про отримання) залишити собі. До заяви необхідно додати копії документів, які підтверджують правомірність вимоги споживача (чек, технічний паспорт на товар тощо).
Будьте уважніше при придбанні товару! Вимагайте у продавця документи про якість продукції.
Також ретельно перевіряйте маркування товару, дату виготовлення і строк його можливого використання. У випадку, коли продавець відмовляється виконувати законі вимоги, слід звертатися до адміністрації магазину. Якщо виникає конфліктна ситуація, бажано фіксувати її на телефон. Відеозапис допоможе відстояти права в суді.
Крок другий. Якщо продавець (виробник товару), виконавець робіт чи надавач послуг відмовив у задоволенні законних вимог, споживач може звернутись до суду за захистом своїх прав. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.
Крім того, за захистом своїх прав споживачі можуть звертатись до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області.
Фахівці управління нададуть всебічну консультаційну допомогу. А також в багатьох випадках зможуть забезпечити захист прав та задоволення вимог споживачів шляхом попереднього розгляду звернень.
Так, лише протягом червня 2023 року за сприяння спеціалістів Держпродспоживслужби споживачам повернуто кошти в сумі понад 20,7 тис. грн., а саме:
* 3,8 тис. грн. – за хлібопічку неналежної якості;
* 2,7 тис. грн. – за неякісне взуття;
* 0,6 тис. грн. – за бракований чайник;
* 1,3 тис. грн. – за надання послуг з технічного обслуговування системи обмеження доступу неналежної якості.
* 6,4 тис. грн. – за мийку, колір якої не відповідав замовленню;
* 6,0 тис. грн. – за неналежну послугу з пошиття одягу;
Телефон Консультаційного центру управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області: 061 228 04 53.
Додаткова контактна інформація та зразок скарги для споживачів тут.
Світлана ШКАРУПА,
фото з відкритих джерел