Новітні технології та цифровізація все більше «окупують» наше життя. У коронавірусну епоху вони не тільки забезпечили навчання у віддаленому форматі користувачам освітніх курсів та бізнесових майстер-класів. Вони дають можливість ентузіастам прокласти місток між минулими та майбутніми «очними» мистецькими подіями всеукраїнського масштабу, а запоріжцям у «міжсезоння» – змогу фактично «тут і зараз» поспілкуватися з провідними українськими експертами та діячами культури.
«Радіо ніч» Юрія Андруховича – шлях через музику до Отця-Бога та Друга-диявола
Зокрема, громадська платформа «Запорізький Медіа Центр», що співорганізувала в серпні минулого року масштабний «Мистецький форум», тепер завдяки соціальному партнерству готельного комплекса «Інтурист» проводить марафони експертних думок, в рамках яких регулярно відбуваються онлайн-дискусії на культурологічні теми. Включаючи ту саму цифровізацію як мало не єдиний засіб зв’язку зі світом.
Її… передбачив знаний український письменник та есеїст Юрій Андрухович й описав у своєму новому романі «Радіо ніч», презентація якого відбулася в ніч на 13 грудня минулого року онлайн. Нещодавно письменник розповів про роман запоріжцям детальніше – теж у віддаленому форматі. Хоча залюбки поспілкувався би з нашими поціновувачами красного письменства особисто…
«Радіо ніч» – це монологи музиканта, який вже не може грати сам через зламані пальці. І єдине, що йому залишається у цілковитій самоті, – стати радіоведучим: він знаходить, слухає та складає антологію сумної не-сучасної музики, яку пропонує слухачам з півночі до восьмої ранку.
“В романі йдеться про реставрацію почуттів мого покоління, що духовно формувалося у 70-ті роки минулого століття, – розповів Юрій Андрухович під час відео-конференції. – У тому числі завдяки тому, що ми багато слухали музичної «контрабанди», яка стала своєрідною точкою естетичного консенсусу. І виявилося, що багато років потому завдяки «цифрі» ми все ще маємо доступ до цієї спадщини – пошукова система працює моментально… Людина, яка весь час у дорозі й музиці,.. – мені здалося, що це непоганий сюжет”.
Герой «Радіо ночі» супроводжує музичний етер скептично-іронічними розповідями авантюрних історій про втечі – від режиму, від мафії, від любові… Про блукання й подорожі… Про Бога-батька та Диявола-найкращого друга. І до обох найкоротший шлях через – знов-таки через музику…
Відео диктує, аудіо від нього виграє
Модератори дискусії, літературознавці Олесь Баліг та Юрій Ганошенко назвали «Радіо ніч» акустичним романом і поцікавилися в автора, чи прийде аудіоцентричне мистецтво на зміну візуальній медіацентричності.
Юрій Андрухович не сперечався, що у романі відбулося вторгнення музики на терени літератури – він сам без музики своє життя не уявляє, ось і герой словами автора намагається знайти вираження музичної есенції світосприйняття.
А щодо центричності мистецтва… “Зараз диктат відео – люди не тільки розважаються, а й реалізують себе через цей формат. І не секрет, що аудіо у співіснуванні з відео стає популярнішим – любий виконавець, якому запропонували б зробити простий запис чи кліп, обрав би, звичайно, друге. Зараз важкий період для тексту, до речі, як і для статичного візуального мистецтва”.
Позитивні рецепти для складних часів
Як вижити у цей складний період не лише творцям, а й видавцям якісних текстів, була присвячена інша дискусія у мистецькому просторі «Інтуристу», в якій узяли участь відома письменниця Ірен Роздобудько, письменник і перекладач Павло Матюша, співзасновники видавництва «П’яний корабель» Христина Михайлюк та Мірек Боднар, представниця літературної агенції «Ovo» Вікторія Матюша. Йшлося про орієнтацію на держзакупівлі, співпрацю з грантовими проектами та інші позитивні рецепти.
Цікавим та продуктивним досвідом в умовах пандемії була визнана колаборація між видавництвами та авторами для виходу спільних книжок, а також співпраця творців та літературних агентів.
Запорізьким письменникам-початківцям були цікаві слова Вікторії Матюші, яка наголосила: “Ми орієнтуємося на якість в усіх сенсах, тому починаємо з відбору якісних текстів. Якщо текст отримав від агенції позитивну рецензію, то переходимо до етапу, коли вже розглядаємо можливість співпраці. Це може бути як короткострокова співпраця на одну книжку, так і довгострокова на термін від семи років. Оскільки автор новий на літературному ринку – він має напрацювати свою впізнаваність. І його успіх в довготривалій перспективі більш очевидний”.
До Запоріжжя їде революційна «Стіна» Матвія Вайсберга
Під час культурологічних марафонів своїми поглядами на сучасні сенси та впливи культури на суспільне життя ділилися експертка із подієвого маркетингу Наталія Склярська, художниця декоративного мистецтва Галина Дюговська, заслужена артистка України Ірма Вітковська, знаний актор, режисер, телеведучий Ахтем Сеітаблаєв, відомий живописець, графік, ілюстратор Матвій Вайсберг.
Наразі «МИГу» приємно повідомити, що завдяки меценатам з творчістю пана Матвія можна буде познайомитися не лише онлайн))):
20 лютого на другому поверсі готелю «Інтурист» вперше у Запоріжжі демонструватиметься його унікальна виставка «Стіна». Це серія живописних робіт за подіями Майдану в Києві, свідком і учасником яких був майстер.
Експозиція, яку бачили Берлін, Лондон, Нью-Йорк, Варшава, Тбілісі та Вільнюс, у Запоріжжі відкриється до Дня пам’яті Героїв Небесної Сотні. Матвій Вайсберг сподівається бути при цьому присутнім
Ганна ЧУПРИНА