Наступної суботи Україна відзначить День журналіста. З цієї нагоди «МИГ» вирішив поцікавитися, як просувається проєкт “Журналістська освіта задля демократії в Україні: розробка стандартів, доброчесність і професіоналізм”, який за програмою ERASMUS+* КА2 Capaсity Building in Higher Education реалізує Запорізький національний університет у складі міжнародного консорціуму**.
Нагадаємо, що стартував проєкт восени 2018 року і триватиме до 15 листопада 2021 року.
У магістратурі буде менше педагогіки
Як розповіла “МИГу” заступниця декана з міжнародної діяльності факультету журналістики ЗНУ, проєктна менеджерка, доцент пані Катерина Сіріньок-Долгарьова, за рік і дев’ять місяців відбувся ґрунтовний аудит освітніх програм і планів. Викладачі ЗНУ побували з навчальними поїздками в університетах-партнерах у Києві, Польщі, Великобританії та Швеції. В свою чергу, до нас з Ірландії приїздив тренер, що в деталях розповів, як треба трансформувати навчальні плани та освітні програми, складати документи. В ЗНУ відбулося кілька «мозкових штурмів» щодо вдосконалення навчання на різних освітніх рівнях.
“Найбільш проблемною у нас була магістратура, – розповідає пані Катерина. – там панував застарілий штамп: якщо ти навчаєшся в магістратурі, то з часом будеш викладати в якомусь навчальному закладі. У зв’язку з цим, в програмах був дуже великий блок педагогіки, так само і практика мала педагогічний нахил.
Це трохи відлякувало студентів, які бачать себе в ньюс-румі, а не, умовно кажучи, перед дошкою. Тож ми прибрали левову частку педагогічного контенту, натомість ввели сучасні й потрібні дисципліни, як «Основи проектного менеджменту», «Аналітика», «Data-журналістика». А також додали управлінську складову – «Стратегічні комунікації», «Медіа-маркетинг і медіа-менеджмент». Тож студент тепер отримуватиме освіту як журналіст-аналітик / медіа-управлінець і буде конкурентоспроможним на медіа-ринку”.
Більше зв’язку між теорією і життям
За словами пані Сіріньок-Долгарьової, програми бакалаврату теж відчують зміни, хоча, за даними ГО «Детектор медіа», у 2016 і 2018 році вони були визнані кращими серед усіх українських. Бо студенти ЗНУ за період навчання мають сім практик, їм викладаються затребувані дисципліни «Інтернет-журналістика», «Редактор мультимедійних видань», «Новітні медіа». Тут є фахова лабораторія, теле- і радіостудія, прес-центр, що теж надало переваг у рейтингуванні.
На початку березня цього року, якраз перед карантином в ЗНУ побувала комісія, до складу якої увійшли Ніко Дрок [Президент EJTA/European Journalism Training Association, професор Windesheim University, Нідерланди], Вероніка Менджун [журналістка, медіаекспертка, викладачка Fojo Institute of Linnaeus University, Швеція], Марк Шварцлі [експерт з якості освіти World University Service, Австрія], Костянтин Ковалишин [Українська асоціація студентів, м. Київ] та Ірина Кондратенко [Громадське радіо, м. Київ].
Члени комісії з представниками факультету журналістики ЗНУ
Члени комісії порадили учасникам проєкту спробувати згрупувати практики, аби вони впритул наблизили студентів до реалій редакційного життя. “У Європі практиканти цілий семестр перебувають на роботі у ЗМІ, – каже Катерина Григорівна. – Нам це поки що не під силу. Але будемо думати, розмовляти з працедавцями”.
До речі, під час проєкту в ЗНУ народилася Рада роботодавців, яка збирала зацікавлених у якісній журналістиці осіб уже двічі. На засіданнях чільні представники запорізьких радіо- й телекомпаній, паперових та Інтернет-видань [більшість із них сама отримала журналістську освіту в ЗНУ], ділилися з викладачами своїм баченням, яких знань, умінь та навичок не вистачає студентам, – адже це стає очевидним, коли вони приходять у ЗМІ на практику.
Ну, а комісія звернула увагу й на необхідність посилення інтернаціоналізації. “На жаль, масово ми не можемо відправляти студентів на закордонне стажування, але в рамках інших напрямків програми ERASMUS+, зокрема, академічної мобільності, дві студентки побували на стажуванні в Польщі, один хлопець семестр навчався в Америці, ще кілька осіб за програмою YOUTH ACTION здійснили короткотермінові навчальні візити до Чехії та Туреччини. Будемо продовжувати цю роботу й надихати студентів також шукати індивідуальні гранти. А в написанні заявок ми їх завжди підтримаємо”.
Постав оцінку викладачу. Ну, і собі…
Участь у проекті “Журналістська освіта задля демократії в Україні: розробка стандартів, доброчесності і розвиток професіоналізму” підштовхує ЗНУ до системних змін у якості освіти. За порадою австрійських колег на факультеті журналістики почали впроваджувати зовнішній аудит. Перед початком сесії студенти заповнюють анонімні анкети, в яких оцінюють як викладачів, зміст дисциплін та їхню відповідність реаліям, так і власні здобутки. “Ми багато нового про себе дізналися, – посміхається пані Катерина, – та це було корисно. З іншого боку, регулярне зовнішнє анкетування дозволяє студентам оцінити власний прогрес. Наступного навчального року ми це будемо робити лише вдруге, але тішить, що ректорат цю методику вже взяв до уваги і, сподіваємося, вона буде впроваджена і на інших факультетах”.
Таким чином, певні зрушення вже є. У новому навчальному році студентам факультету журналістики запропонують навчання за новими вже затвердженими програмами. А учасників проєкту попереду чекає створення онлайн-курсів з медіа-грамотності. Усі університетські команди мають розробити по два курси з різних тем медіа на зразок тих, що пропонуються в інших галузях знань на освітній платформі Prometeus. По закінченні проєкту вони будуть викладені в мережу безкоштовно. Віншуватимуть проєкт звіт і рекомендації для всіх шкіл та університетів, що готують журналістів.
Європейські колеги з нами не нудьгують
“Участь у цьому проєкті дала дуже великий поштовх для освіти й самоосвіти, в тому числі наших викладачів, – підбиває підсумок бесіді пані Катерина Сіріньок-Долгарьова. – І закордонні поїздки, і тривале живе спілкування з більш досвідченими колегами дуже корисне та цікаве. З іншого боку, ми пересвідчилися, що і європейські колеги з нами не нудьгують. Їм цікаві процеси, що у нас відбуваються. Тому розмови, що Україна нікому не потрібна й нецікава – то це велика неправда”.
Успіхів ЗНУ у цьому й інших міжнародних проектах!
Ганна Чуприна, фото автора і з сайту ЗНУ
* ERASMUS+ – це програма Європейського Союзу, що підтримує проекти співпраці, партнерства, заходи і мобільність у сфері освіти, професійної підготовки, молоді та спорту.
** До складу Міжнародного наукового консорціуму входять десять українських вишів [Запорізький, Київський, Чернівецький, Львівський, Черкаський, Ужгородський національні університети, Сумський і Маріупольський державні університети, Український католицький університет, Львів і Міжнародний економіко-гуманітарний університет, Рівне], а також університети Бат Спа [Великобританія], Адама Міцкевича [Польща], Ліннейський [Швеція] і Дублінський інститут мистецтва, дизайну та технологій [Ірландія]. Крім вишів, до складу консорціуму входять і професійні організації – Мережа етичної журналістики [Великобританія], Європейська асоціація підготовки журналістів [Нідерланди], Світова університетська служба [Австрія] і «Громадське Радіо» [Україна]. З нашого боку партнерами є також Міністерство освіти і науки України і Українська асоціація студентів.