Про особливості регуляторної політики під час війни, можливість прийняття актів місцевих рад за спрощеною процедурою, а також підводні «камені» таких послаблень дізналися учасники інформаційної сесії, яку U-LEAD провела у партнерстві з Південним міжрегіональним відділом Державної регуляторної служби України.
На період дії воєнного стану органи місцевого самоврядування мають право встановлювати місцеві податки/збори та податкові пільги з їх сплати без застосування процедур, передбачених Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Про це повідомила в ході інформаційної сесії для фахівців громад заступниця начальника Південного міжрегіонального відділу Державної регуляторної служби України Елла Романенко.
За її словами, відповідно до статті 40 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», в умовах воєнного стану регуляторна діяльність здійснюється з урахуванням обмежень прав і свобод людини і громадянина, які в умовах воєнного стану встановлюються відповідно до Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Стаття 8 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану» дає можливість місцевим військовим адміністраціям та радам швидко і без затримок приймати рішення, важливі для громади. Наприклад, про обмеження продажу алкоголю, поводження з небезпечними відходами, використання фонду захисних споруд цивільного захисту, використання потужностей підприємств, установ або організацій, тощо.
А ч. 10 ст.9 цього Закону дозволяє у період дії воєнного стану не застосовувати процедури, передбачені Законом про регуляторну політику, до актів органів місцевого самоврядування.
– Але хочу застерегти від застосування цієї норми ст.9 до проєктів рішень ОМС. Позиція Державної регуляторної служби наступна: всі проєкти рішень, що підпадають під дію Закону про регуляторну політику, мають бути прийняті відповідно до цього закону. А виключення, яким, наприклад, є прийняття рішень щодо встановлення ставок місцевих податків, зборів та пільг з їх сплати, встановлюються виключно законами, – зазначила Елла Романенко.
При цьому спікерка порекомендувала місцевим радам, які приймали такі рішення без дотримання процедури до введення воєнного стану, у грудні 2023 року включити документи про затвердження місцевих податків і зборів до плану підготовки проєктів регуляторних актів на наступний рік і з початку 2024 року прийняти їх по передбаченій законом процедурі.
– Законодавець дав таку тимчасову можливість для прийняття радами оперативних рішень, але нічого не змінилося у принципі стабільності, на якому грунтується податкове законодавство в Україні. Згідно з ним зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки, – підкреслила спікерка. Тобто рішення про затвердження місцевих податків і зборів має бути прийнято до 15 липня згідно з ПКУ, а відповідно до принципу стабільності – навіть до 1 липня. При цьому дотримання регуляторної процедури в частині проведення консультацій із зацікавленими особами та отримання висновку від Державної регуляторної служби є обов’язковими.
– Чому це важливо? В моїй практиці був випадок, коли у однієї ради відмінили майже всі рішення про встановлення місцевих податків і зборів, прийняті з 2015 року. А трапилося все через те, що вони «випустили» один етап процедури – погодження з ДРС, – пояснила Елла Романенко.
Тобто, якщо рада приймає регуляторний акт і це є проєкт рішення сесії, то обов’язковим етапом в цій процедурі є направлення пакету документів в Державну регуляторну службу України для отримання пропозицій і зауважень.
– Хоча рішення місцевої ради діє і в разі порушення процедури, але воно може бути оскаржене до суду. Якщо суб’єкт господарювання, який вважає, що його законні інтереси були порушені внаслідок невиконання радою регуляторних процедур, і факт порушення процедури буде доведено, то раду очікує скасування рішення, а також суттєвий удар бо місцевому бюджету, пов’язаний з виконанням рішення суду, – сказала спікерка.
Також вона порадила не допускати халатності по відношенню до діючих нормативно-правових актів, а за можливості (якщо громада знаходиться у відносній безпеці) виконувати вимоги Закону про регуляторну політику системно і з дотриманням законодавства, а також звертатись до фахівців ДРС за відповідними консультаціями.