Тонкощі у новому законодавчому просторі Прозорро

Державні прозорі закупівлі цього року зазнали фундаментальних змін. Нова редакція Закону, що регулює державні закупівлі в електронній системі Прозорро, містить багато нововведень, що, в свою чергу, створює велику кількість запитань та непорозумінь у роботі обох сторін – державного Замовника та Постачальника.

Закон про тендерні закупівлі у вересні 2019 року було переглянуто, а 20 квітня 2020 року вже вступив в силу оберемок нових статей, що визначає термін спрощеної закупівлі, появу у штаті замовника Уповноваженої особи, новий порядок звернення до АМКУ та вартість оскаржень, прямий контроль з боку Держаудит служби, а також збільшена відповідальність обох сторін закупівельного процесу для протидії та викоріненню корупційної складової у державних закупівлях, тощо. Безпідставне відхилення пропозиції чи відмова надання відповіді з боку Замовника, відтепер матиме наслідки у вигляді штрафів та обмежень діяльності.

Уповноважена особа для Замовника

Через те, що новий формат спрощеної закупівлі, відповідно до статей 11 та 13 нової редакції Закону, не виділяє її як процедуру закупівлі, якою прийнято займатися тендерному комітету, у штатному розкладі Замовника має бути наявна Уповноважена особа. До 1 січня 2022 року всі Уповноважені особи мають пройти кваліфікаційну перевірку та мати право підпису як такого. Всі інші закупівельні процедури: відкриті торги (в тому числі, торги за обмеженої участі) чи конкурентний діалог у вигляді переговорів, поводять тільки з залученням тендерного комітету. Практичний розгляд реального кейсу та коментарі фахівців стосовно УО можна розглянути тут.

Уточнення – скільки днів?

Згідно нових правил, Замовник має надати Постачальнику можливість поставити уточнюючі запитання на період не менше трьох робочих днів. Якщо наявні спірні питання стосовно вимог тендерного комітету до предмету закупівлі чи запит на надання додаткової інформації, то протягом однієї доби після появи запитання зі сторони Завмовника має бути надана аргументована та повна відповідь у відповідному секторі в кінці електронної сторінки створеної закупівлі. За нового законодавчого простору у Прозорро, уникати відповіді Замовник не має права. У випадку, коли на запит Постачальника вносяться відповідні зміни до тендерних умов, то період уточнення має бути подовжений не менше як на дві робочі доби.

Відкликання пропозиції

В межах періоду подання пропозиції до участі, потенційний Постачальник має змогу відмовитися від участі, видаливши її. Подібна опція доступна лише до закінчення строку подання. За спрощеною схемою, коли надана лише одна пропозиція до участі у закупівлі, вона автоматично переходить у стадію кваліфікації на розгляд Замовником, скорочуючи тим самим терміни проведення рівно на процедуру торгів.

Найкращу пропозицію у розрізі ціни, Замовник може розглядати не більше як протягом п’яти робочих днів. Також, вводяться у практику нецінові критерії, коли економічно вигідною пропозицією не є найменша ціна, а життєвий цикл продукції. Наприклад, лампа розжарювання має дешевшу ціну, але і менший строк придатності та вимагає більшого енергетичного ресурсу. В той час, як енергозберігаючі лампи мають вищу ціну, але значно довший життєвий цикл та набагато менше енергоспоживання. В такому випадку, вибір пропозиції лише на основі цінового критерію не є раціональним та економічно вигідним по суті.

Аномально низька ціна

Пункт 3 першої частини статті 1 Закону каже про те, що аномально низька ціна не диференціюється системою під час проведення торгів, тому у спрощеній альтернативі закупівлі вона не практикується. Лише у конкурентні процедури впроваджують АНЦ, що складає падіння під час торгів більше, ніж на 40% від середньої арифметичної від аналогічних пропозицій конкурентів.

Відхилення та його причини мають бути аргументовані

Причина для відхилення пропозиції Замовником відтепер має бути обґрунтована. Невідповідність умовам, що були визначені Замовником, не єдиний аргумент для відхилення. За відсутності необхідного підтвердження, що вимагалося умовами проведення закупівлі, та не було оскаржено чи уточнено зацікавленими постачальниками, кошторис може бути відхилено. Або коли Постачальник протягом попереднього року до дати публікації закупівлі більше, ніж двічі, відмовлявся від підписання договору підряду після торгів – вагома причина для відхилення.

На захист своїх прав, Постачальник звертається з вимогою більш детального пояснення причин відхилення його пропозиції. Для обов’язкового задоволення такого запиту, Замовник має три робочих дні з моменту публікації запитання в електронній системі закупівель.

Нові 24 години на виправлення помилок та довідки згідно статті 17

У спрощеному варіанті закупівель, така опція, як «24 години на виправлення помилок» просто відсутня саме через визначення, що спрощена закупівля не є аналогом та синонімом до повноцінної процедури закупівлі, а створена лише для раціонального скорочення часу та документообігу. Так само як і довідки, що надаються згідно зі статтею 17, можуть вимагатися Замовником лише під час повної процедури закупівлі, якою займається тендерний комітет, а не Уповноважена особа.

Укладання договору

Серед постачальників існує упередження, що договір після визнання переможця має бути підписаним протягом трьох робочих днів, що не є повною правдою. Замовник зобов’язаний оприлюднити договір з усіма можливими додатками у тому вигляді, яким він буде підписаний. А щоб завантажити скановану копію оригіналу, тендерний комітет Замовника має 20 календарних днів після оприлюднення рішення.

Команда підтримки на Прозорро завжди роз’яснює всі спірні моменти шляхом перегляду реальних кейсів, а також відповідально реагує на появу будь-яких запитань стосовно роботи системи чи відповідності законодавчому регламенту, відповідаючи на коментарі та створюючи пабліки для підтримки свідомих користувачів.

 

Оставить комментарий

Отправить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *