Українська політика залишається актуальною темою обговорення в українському сегменті найпопулярніших соціальних мереж – Facebook, Instagram та VK. Після попереднього аналізу українських виборів у російській соціальній мережі ВК, експерти “Інтерньюз-Україна” проаналізували, як різні соціальні медіа реагують на парламентські вибори в Україні.
Попри те, що популярність ВК значно знизилася після офіційної заборони у 2017 році, ВК є все ще однією з найпопулярніших соціальних мереж в Україні. Хоча ВК залишається розсадником наративів Кремля та ненависті до України, зростання популярності фейсбуку та інстаграму відображається і на активності українських користувачів навколо виборчої тематики. Аби дізнатися, що в них відбувається стосовно українських партій та їхніх лідерів від початку виборчої кампанії, ми проаналізували:
- 309 753 профілів та 4 861 747 повідомлень у VK,
- 21 979 профілів і 735 330 повідомлень у Facebook,
- 33 797 повідомлень і 172 123 хештегів в Instagram.
ВК
Проросійські користувачі смикають за ниточки
Сприятливе середовище для розповсюдження антиукраїнських меседжів, російська соціальна мережа ВК вкотре підкреслила свою проросійськість – навіть в українському сегменті. В контексті виборів в Україні серед авторів найпопулярніших постів у ВК є колишній член проросійської Партії регіонів в Україні Олег Царьов, який зараз переховується в анексованому Криму, та відверто проросійський політичний аналітик Володимир Корнілов. Аналогічно, найбільш поширювані меседжі часто ведуть до топових груп, які переважно підтримують дії Росії в Україні та самопроголошені сепаратистські республіки. По суті, деякі з провідних постів пропагували давно відоме презирство до української держави, нації та політики в цілому.
Зеленському непросто у VK
На відміну від Instagram (див. нижче), у російському VK Зеленському нелегко. Вже у попередньому нашому дослідженні ми говорили про те, що негатив переважав позитив щодо Зеленського у VK — попри те, що позитиву в нього було більше, ніж в інших кандидатів. Однак зараз ця тенденція загострилася. Не в останню чергу завдяки найпопулярнішим авторам і групам, критика зросла пропорційно до його заяв і перших кроків, що суперечили російській позиції щодо України. Серед найпопулярніших постів про парламентські вибори в Україні у VK було чимало тих, що містили передбачення щодо потенційного провалу Зеленського, маркуючи його політику як «шоу».
VK не любить жодної української партії, навіть «проросійських»
Ані пряма залежність «Опозиційної платформи» від Віктора Медведчука, друга Путіна, ні його прагнення до покращення відносин України з Росією не допомогли їй завоювати користувачів проросійської VK. Цікаво, що ОП отримала погану репутацію як серед проросійських, так і серед проукраїнських користувачів в українському сегменті VK. Ця партія має найменшу кількість позитивних меседжів (2 з 200). Головною дійовою особою Опоплатформи для українських користувачів є саме Медведчук, а не лідер партії Юрій Бойко.
Порошенко – причина всіх бід, для декого – герой
З усіх партій та лідерів, які беруть участь у парламентських виборах, Петро Порошенко прийняв на себе всю лють користувачів ВК. 109 негативних меседжів із 200 – це найбільша кількість серед усіх партій. Незважаючи на те, що його Європейська Солідарність згадується зрідка, 5-й президент України є найбільш обговорюваною політичною фігурою після Зеленського. Зазвичай його звинувачують та осуджують за його дії на посту президента, антиросійську політику і внутрішні рішення, які нібито привели Україну до катастрофи. У проросійському віртуальному середовищі незалежність української церкви та «небажання» Порошенка вирішити конфлікт на Донбасі були одними з головних звинувачень.
Тим не менш, деякі з найактивніших профілів про парламентські вибори в Україні виявилися ревними прихильниками Порошенка. Серед дифірамбів та подяк за відданість Порошенка Україні, ті ж користувачі (серед найактивніших) часто виступали як жорсткі критики Зеленського та його команди.
Фейсбук
Негативна риторика переважає для всіх партій
Усі партії, крім «Батьківщини», мають більше нейтральних і негативних постів, аніж позитивних. Негативна риторика переважає в 42% проаналізованих постів, в той час як позитивна зустрічається тільки в 15%. «Європейська солідарність» та «Опозиційна платформа – За життя» – єдині партії, для якої негативні пости переважають не тільки над позитивними, але і над нейтральними. Відтак фейсбук демонструє скоріше негативні, аніж позитивні настрої, проте нейтральні все-таки переважають. Причиною такої невеликої кількості позитивних постів може бути достроковий характер виборів. Ймовірно, більшості партій, особливо новим, не вистачило часу для того, щоб мобілізуватися так швидко.
Фейсбук відображає поляризацію українського суспільства
«Зе» проти «По», 75 проти 25, нове обличчя проти досвіду – ось лише кілька прикладів того, наскільки актуальними залишаються тенденції президентських перегонів. У той час, як Зеленський користується найбільшою увагою, його суперництво з Порошенком нікуди не зникло. Протиріччя цієї конфронтації полягає в одночасному поширенні як позитивних, так і негативних коментарів про них обох. Залежно від того чи іншого користувача, Зеленський та Порошенко або ідеалізуються, або демонізуються. Кількість нейтральних постів про Порошенка та Зеленського набагато менша.
Деякі коментатори самі стають мемами
Олександр Дубинський, журналіст, блогер та член партії «Слуга народу», був одним з лідерів згадувань у хештегах та постах, присвячених темі виборів. Серед топ-25 хештегів на тему виборів, три належали Дубинському. Популярність Дубинського можна пояснити його радикальною риторикою, нехтуванням політкоректністю (в тому числі, використанням нецензурної лексики) та дуже агресивною позицією щодо Порошенка.
Віктор Медведчук – обличчя Опозиційної платформи
Віктор Медведчук, номер 3 у списку партії, а також голова її політради, лідирує серед згадувань у постах, що стосуються Опозиційної платформи. Інші фігури, такі як Юрій Бойко, лідер партії, та Вадим Рабінович, її ще один впізнаваний член, згадуються набагато рідше. Три з топ-10 хештегів, що використовуються у постах про партію, стосуються Медведчука. Разом з тим, як хештеги, так і самі згадування, мають нейтральне та негативне забарвлення. Це свідчить про те, що Медведчук як політик має достатньо публічності, проте не користується належною підтримкою.
Інстаграм
Зеленський повністю домінує в Instagram
Серед усіх соцмереж Instagram найбільше підтримує «Слугу народу». 82% всіх унікальних Instagram-постів — саме про цю партію, тоді як «Європейську солідарність», що на 2-му місці, згадують лише у 17% постів про вибори. Цікавий тренд: значну роль у «хештег-імперії» прихильників Зеленського посідають хештеги «Кварталу-95». Це був один із ключів успіху Зе-кампанії: «переманювання» аудиторії Кварталу в політичний проект Зеленського, міграція «розважальної» аудиторії в «електоральну».
«Голосу» в Instagram далеко до Зе
Від партії «Голос» чекали змагання зі «Слугою народу» за молоду аудиторію Instagram. До середини червня Вакарчуку цього не вдалося: його партія згадується лише у 5% Instagram-постів, які стосуються виборів. Утім ситуацію можна пояснити пізньою презентацією. У наступній серії нашого дослідження побачимо, чи зробив «Голос» крок уперед.
Дослідження виконане у рамках ініціативи ГО «Інтерньюз-Україна» у період з 1 травня по 17 червня 2019 року за допомогою Neural Networks та методів Artificial Intelligence