Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства ухвалило рішення про реєстрацію географічного зазначення першого українського харчового продукту. Ним стала гуцульська овеча бриндзя.
Про це на прес-конференції у вівторок, 26 листопада, в Агенції регіональних ініціатив розповів національний експерт з маркетингу й комунікацій проєкту ЄС «Підтримка розвитку системи географічних зазначень в Україні» Іван Гайванович.
Гуцульська овеча бриндзя, відома на цій території принаймні з XIV століття, є унікальним продуктом, який виробляється вручну з молока овець місцевої аборигенної гірсько-карпатської породи лише на високогір’ї Українських Карпат.
Експерт також розповів, що другим харчовим продуктом, для якого подана заявка на реєстрацію географічного зазначення, є гуцульська коров’яча бриндза, а вже в грудні планується подати заявку на реєстрацію географічного зазначення «Мелітопольська черешня».
Всього ж в переліку пріоритетних географічних зазначень, над якими зараз ведеться робота, є, крім зазначених вище, кілька вин з Одеської області, вина та мед Закарпаття, а також херсонський кавун.
Іван Гайванович підкреслив, що реєстрація географічних зазначень є вигідною як для самих виробників, так і для споживачів, бо вона підтверджує якість та унікальність відповідних продуктів, їхню тривалу традицію виробництва, натуральність, і таким чином підвищує конкурентоспроможність виробників та збільшує додану вартість відповідних продуктів. Використовувати географічне зазначення можуть лише виробники з відповідної території, які дотримуються специфікації виробництва продукту й отримали сертифікат відповідності.
Для споживачів же, окрім гарантії якості, продукти з географічними зазначеннями є нагодою «скуштувати» частинку гастрономічної культури того чи іншого регіону, і це, зокрема, збільшує туристичну привабливість відповідних місцевостей.
І. Гайванович закликав об’єднання запорізьких виробників, споживачів, а також органи влади та місцевого самоврядування ідентифікувати місцеві потенційні географічні зазначення та сприяти їх реєстрації.
Довідка. Географічні зазначення – це один з видів добровільного захисту товарів від недобросовісної конкуренції та інструмент колективного просування товарів на ринках. Вони вказують на унікальність властивостей і репутації певного товару, які зумовлені певною місцевістю. Прикладами найвідоміших географічних зазначень є коньяк, шампанське, токай, фета, рокфор, пармезан. Використання цих назв для відповідних продуктів поза зонами їх виробництва у кожній з країн, де вони зареєстровані, є забороненим. Для низки продуктів, відповідно до Угоди про асоціацію, діє перехідний період в Україні: до кінця 2025 року для коньяку, шампанського, токаю, граппи , кальвадосу та ін., і до кінця 2022 року для сирів фета, рокфор, пармезан.