Про те, що гроші з неба [у тому числі на банківські картки] не падають, відомо всім. Але іноді можна втрапити в халепу за дивним збігом обставин…
Про нову картку «резервного» банку
У липні минулого року одна приятелька попрохала у борг три тисячі гривень. Знайомі ми давно, життєва ситуація в неї була досить поважною, і якраз така сума в мене виявилася відносно «вільною». Домовилися, що борг вона поверне за півроку.
…Минув січень, а від знайомої звісток не було. Майже місяць я намагалася з нею зв’язатися усіма можливими засобами, і наприкінці лютого врешті «спіймала». Приятелька вибачалася й присягалася, що завтра-післязавтра скине мені гроші на картку.
Аж тут з банку надійшло повідомлення, що потрібно оновити мої персональні дані, бо інакше я не зможу нею користуватися. Тож побігла одразу до відділення. Дуже чемна співробітниця оновила дані і каже:
“Термін дії вашої картки спливає за два місяці. Може, одразу зробимо вам нову картку? Таку саму, як і була, універсальну. Це безкоштовно”.
Чому б і ні? Співробітниця запропонувала і додаткову послугу – страхування від нещасних випадків.
“Це лише 20 гривень на місяць, ви цієї суми й не відчуєте, зате в разі чого матимете фінансову «подушку»”.
Оскільки наближався велосипедний сезон, погодилася і на страхування.
Приятельці я скинула есемеску з номером нової картки, і наступного дня там з’явилося три тисячі гривень. Після нервових перемовин спілкуватися зі знайомою не хотілося, я надіслала їй нейтрального смайлика й вирішила, що тему вичерпано.
Треба сказати, що для повсякденних справ я користуюся карткою іншого банку, де отримую зарплату. А через «ввічливий» банк здебільшого сплачую рахунки за комунальні послуги. Комісійні справді невеликі, тому час від часу кидаю туди через термінал гроші. Буває, інколи розраховуюся його карткою в супермаркетах. Тож зазираю на картку через додаток у смартфоні нечасто, а про рух коштів зазвичай дізнаюся з повідомлень на електронну пошту.
У березні та квітні до згаданих трьох тисяч я додала по 500 гривень, аби вистачило сплатити за опалення, отримала звістку, що з рахунку двічі знято по 20 гривень за страхування, і 13 квітня вийшла на нуль гривень на картці.
А увечері – телефонний дзвінок. “Ти мене, мабуть, вже проклинаєш… – телефонувала приятелька-позичальниця. – Я не змогла тобі тоді перевести гроші, але готова сьогодні усе віддати”…
“Ваш борг – три тисячі гривень”
Я очманіла. Якщо вона не повертала борг на мою банківську картку, то звідки там узялися гроші, які я встигла успішно витратити?
У напівступорі зустрілася зі знайомою, отримала від неї готівкою три тисячі, а вдома поринула у детальне вивчення повідомлень від банку. На електронній пошті не було жодного натяку на перерахування, а на смартфоні докопалася до повідомлення від 26 лютого [це був день отримання нової картки]: “Ліміт Вашої картки Універсальна 3000 гривень. Отримуйте бонуси за користування карткою!” І більше нічого.
Довелося вмикати комп’ютер, де інформація подається більш розгорнуто. І там у розділі «Мої рахунки» побачила таке:
“Кредитний ліміт 3000 гривень.
Борг – (мінус) 3000 гривень.
Якщо Ви внесете 3000 гривень до 25 квітня, вам не потрібно буде платити жодних відсотків.
Якщо Ви не внесете цю суму, Вам потрібно буде вносити обов’язковий платіж до 25 числа кожного місяця, поки не буде погашено весь кредит. На суму кредиту буде нараховуватися 3.5 відсотка на місяць (в кінці місяця)”.
Маєте самостійно відслідковувати свої операції
У мене просто мову відібрало. Таку вже маю вдачу, що боюся боргів наче вогню. Жодного разу не брала кредитів у банках. І в цьому [була впевнена] кредитної картки не маю, не підписувала ніяких кредитних угод! То звідки оце все???
Доки бігла до банку, поступово прозрівала. Це ж треба було трапитися такому співпадінню, що сума боргу приятельки і кредитного ліміту були однаковими! Але звідки той клятий ліміт взагалі узявся?
У банку сидів інший співробітник. Розповідаю, що другий місяць випадково користуюся кредитними грішми, яких не просила. “Банк має право надавати кредитні ліміти”, – незворушно відповідає співробітник. Як швидше і краще погасити борг? “Просто поповніть картку на цю суму”. Але ж ці кошти відображатимуться на картці вкупі з іншими поповненнями, і при розрахунках виникне плутанина – де кредитний ліміт, а де власні кошти. “Ви маєте самостійно відслідковувати ваші операції”.
Ваші «бажання» можуть виконати без вашого відома
Ось і поговорили. Довелося йти на сайт банку і ретельно вивчати Умови та Правила надання банківських послуг, затверджені на 2021 рік.
Спочатку здалося, що зі мною повелися нечемно, адже в правилах сказано, що кредитний ліміт на картку Універсальна встановлюється за бажанням клієнта. Я такого бажання не висловлювала. Та по детальному вивченню виявилося, що картка Універсальна є платіжно-кредитною за замовчуванням; ліміт на моїй старій картці був встановлений ще п’ять років тому. Але тоді він дорівнював нулю гривень і за його збільшенням треба було звертатися особисто.
За новими ж правилами, «…Клієнт надає право Банку в будь-який момент змінити (зменшити, збільшити або анулювати) кредитний ліміт». Ну, от банк своїм правом і скористався – у день отримання нової картки збільшив його з нуля до трьох тисяч. І повідомив про це у завуальований спосіб…
Наступного дня я швиденько поповнила картку отриманими від приятельки трьома тисячами, тобто погасила кредит у пільговий строк і без відсотків.
Залишалося повернути ліміт на нуль, аби ті три тисячі, що стали відображатися на картці як доступні, не збивали з пантелику. Слава богу, зробити це вдалося через сайт самостійно. Заявку онлайн прийняли за півхвилини, а вже на другий день я отримала повідомлення, що мій ліміт дорівнює нулю.
Для мене ця історія завершилася малою кров’ю – витраченим часом та нервовим стресом, від якого досі мороз іде поза шкірою. Коли б не подруга, яка хоч і з запізненням, але дуже вчасно сповістила, що не перераховувала мені борг, я б і гадки не мала, що витратила кредитні три тисячі. І була би приголомшена, коли з травня банк почав би вимагати з мене [чи просто знімати з картки] щомісяця по 250 гривень обов’язкового платежу плюс 105 гривень процентів.
Треба буде запросити приятельку на каву…
Ганна Чуприна, малюнок Сергія Крижанівського
Заходи безпеки щодо кредитних лімітів
- Коли ви отримуєте перекази на картку, завжди ретельно перевіряйте, від кого вони надійшли.
- Якщо відправник невідомий, телефонуйте до вашого банку на гарячу лінію.
- Утримайтеся від бажання щось придбати «на халяву». Перший же платіж, який перевищую ваші власні кошти, активує кредитний ліміт, і з цієї миті починається відлік пільгового періоду погашення кредиту [якщо він є].
- Інколи деякі регулярні платежі знімаються з рахунку автоматично. Тому намагайтеся тримати там суму, якої вистачить на місячну оплату.
- Ще раз повторіть прислів’я: “Гроші з неба не падають”.