Війна призвела до виникнення питань доступності та безпеки освіти. Багато дітей втратили можливість долучитися до освітнього процесу, педагоги Запорізької області під загрозою обстрілів викладають віддалено від шкіл, використовуючи технології дистанційного навчання. Негативні наслідки війни істотно погіршили ситуацію в освіті. Це відзначає Управління Державної служби якості освіти у Запорізькій області.
За результатами регіонального моніторингового дослідження якості дистанційного навчання в закладах освіти Запорізької області у 30% учнів/учениць знизилось бажання вчитися, а у третини – частково. Серед причин зниження бажання вчитися учні зазначають фізичну чи/та психоемоційну втому внаслідок війни та неможливість самостійно опанувати навчальний матеріал. Відсутність постійного доступу до навчання, зниження мотивації навчатися, психоемоційний стан впливає на результати навчання (якість освіти) більше ніж половини здобувачів освіти.
За результатами дослідження, проведеного Державною службою якості освіти України спільно із проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), недоліками «дистанційки», що впливають на результати навчання, педагоги назвали відсутність живого спілкування та невміння дітей самостійно вчитися.
Щоб відновити якісне й ефективне навчання, безумовно учні мають повернутися до шкіл.
«Освітній процес у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 н. р., відповідно до рішень обласних, Київської міської військових адміністрацій та засновників закладів освіти, може бути організовано за очною, дистанційною формами навчання або їх поєднанням (за змішаним режимом) залежно від можливостей фонду захисних споруд у цих закладах», – йдеться у листі Міністерства освіти і науки України від 16 серпня 2023 р. № 1/12186-23 «Про організацію 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти».
Майже у половини закладів загальної середньої освіти міста Запоріжжя відремонтовані, облаштовані та обладнанні найпростіші укриття та сховища, які рекомендовані для використання. Фахівці управління Державної служби якості освіти у Запорізькій області з 21 лютого по 05 березня 2024 року взяли участь у комісійному обстеженні безпечних умов навчання та готовності шкіл організувати освітній процес за змішаним режимом.
Третина сховищ закладів освіти Запоріжжя – це «школи під землею», місткість та облаштування яких дозволяє організувати освітній процес в укриттях. Обладнано осередки для навчання, відпочинку, ігор, творчості, побутові, Wi-Fi, інші.
У разі нестачі в шкільних укриттях місць для всіх учасників освітнього процесу, можлива організація навчання за змінами або переведення навчання з окремих предметів на дистанційну. Поєднання очної форми з технологіями дистанційного навчання можливе, зокрема, для різного виду занять (практичні, лабораторні заняття проводяться в очному режимі, лекційні – в дистанційному). Або для різних груп одного класу: частина учнів класу навчаються очно, інша – дистанційно в асинхронному режимі, з можливістю надання учням підтримки шляхом проведення консультацій у синхронному режимі або очно. При цьому для учнів визначається черговість очного та дистанційного навчання з метою забезпечення рівних умов для здобуття освіти.
Кожна школа приймає рішення та вибирає орієнтовні моделі форм організації освітнього процесу за участю батьків. Якщо батьки не погоджуються з очною формою навчання, вони можуть обрати дистанційну форму або індивідуальний графік навчання, або перевести дитину на екстернатну форму навчання. Для учнів, батьки яких оберуть онлайн навчання, у закладі освіти можуть організовуватись окремі класи з дистанційною формою організації освітнього процесу. Також, за умови обладнання класних приміщень відеокамерами, може бути створена можливість для дистанційного спостереження за навчальними заняттями або їх відеозапису. Форма організації освітнього процесу може змінюватися впродовж навчального року в залежності від безпекової ситуації.