Останнім часом на адресу Держпродспоживслужби все частіше надходять скарги споживачів щодо товарів, придбаних в мережі Інтернет на платформах спільного доступу (в соціальних мережах) або на торговельних майданчиках (дошки оголошень). Про це повідомили у Головному управлінні Держпродспоживслуби в Запорізькій області.
Платформи спільного доступу і дошки оголошень в мережі Інтернет є сторінками для розміщення оголошень, у тому числі і оголошень громадян, які не є суб’єктами господарювання.
Фахівці звертають увагу споживачів на те, що Держпродспоживслужба наділена повноваженнями перевіряти додержання вимог нормативно-правових актів щодо безпечності продукції, а також правил торгівлі та надання послуг тільки щодо суб’єктів господарювання! В інших випадках покупець несе особисту відповідальність за якість того, що він купує.
Відповідно до статті 55 Господарського кодексу України суб’єктами господарювання є:
*господарські організації – юридичні особи, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку, та мають найменування, яке містить інформацію про його організаційно-правову форму (ТОВ, ПП, АТ, ПАТ тощо);
*громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці (ФОП).
Отже, у випадку придбання громадянином товару чи замовлення послуги у іншої фізичної особи, їх взаємовідносини не підпадають під регулювання Закону України «Про захист прав споживачів», і у Держпродспоживслужби відсутні правові підстави для вжиття будь-яких заходів до таких продавців.
Держпродспоживслужба закликає споживачів свідомо підходити до вибору товару і замовлення послуг, оскільки повноваження із захисту прав споживачів Держпродспоживслужби поширюються тільки на діяльність продавців, зареєстрованих в установленому порядку та які працюють офіційно, відповідно до вимог законодавства.