Відновлення територій, постраждалих внаслідок російської агресії, потребує часу, розроблення програм комплексного відновлення територій та інвестицій для подальшої реалізації проєктних заходів, – експерти U-LEAD
Через обстріли, бомбардування та воєнні дії у містах і селах руйнується і знищується багато будинків та об’єктів інфраструктури.
- Чи на часі зараз проводити роботу над розробкою програми відновлення території (частини території) громади, коли в країні триває війна?
- Як цей документ може стати інструментом для залучення інвестицій або темою для розмови з потенційними донорами?
- Який алгоритм дій органу місцевого самоврядування і чи потрібно чекати?
Відповіді на ці та інші питання отримали фахівці громад Запорізької, Миколаївської, Кіровоградської, Одеської, Дніпропетровської та Херсонської областей під час інформаційної сесії, організованої Регіональним офісом «U-LEAD з Європою» у Запорізькій області.
Експерти з управління земельними ресурсами та просторового планування «U-LEAD з Європою» Олександр Гнітецький та Лідія Чижевська ознайомили представників громад із змінами в законодавстві, що стосуються розробки містобудівної документації та просторового планування, а також пояснили алгоритм дій ОМС для розробки програми з комплексного відновлення території.
– Варто думати щодо розроблення програми комплексного відновлення громади. І варто починати раніше, адже процес збору та аналізу необхідної вихідної інформації займе багато часу. Очікуємо постанову Кабміну, яка роз’яснить деталі процесу, розроблення та затвердження програми комплексного відновлення області. Але час – дорогоцінний ресурс, і чим кращий аналіз передуватиме розробленню програми, тим більше шансів на успішну їх реалізацію та досягнення поставлених цілей. Адже не обов’язково все відновлювати/відбудовувати як було. Багато чого можна зробити краще, але це залежить значною мірою саме від вас, – зазначив Олександр Гнітецький.
Програма комплексного відновлення – це документ, який визначає основні просторові, містобудівні та соціально-економічні пріоритети політики відновлення і включає комплекс заходів для забезпечення відновлення визначеної території.
Експерти зосередили увагу фахівців громад на таких особливостях програми відновлення:
– документ не належить до містобудівної документації. При цьому, розробляється у формі електронного документа та вноситься до Реєстру будівельної діяльності у встановленому Урядом форматі та порядку;
– розробляється як для територій, що постраждали внаслідок збройної агресії, так і для територій, де зосереджені соціально-економічні, інфраструктурні, екологічні чи інші кризові явища. Наприклад, релокація підприємств, велика кількість вимушених переселенців яким потрібно тимчасове житло;
– має пройти громадське обговорення, погодження з обласною адміністрацією і бути затвердженою місцевою радою;
– може розроблятися самостійно громадою або за участі експертів, фахівців тощо;
– не потребує стратегічної екологічної оцінки та погодження з архітектурною містобудівною радою;
– склад, зміст, порядок розроблення, проведення громадського обговорення, погодження, внесення змін до програми комплексного відновлення територіальної громади визначаються Кабінетом Міністрів України.
– Зараз багато дискусій щодо доцільності розробки Програми відновлення території громади або її частини у воєнний час. Також є питання чи потрібно чекати документ від обласної адміністрації, а потім розробляти свій. На мою думку, працювати над планом відновлення території громади потрібно починати зараз і йти «паралельно» з ОДА. Коли у вашої громади буде своє обґрунтоване бачення процесу відновлення території, визначені «точки росту», враховані особливості території та думка громадськості і все це «упаковано» в програму, то ви зможете її презентувати всім: від ОДА до потенційних інвесторів та донорів. І це буде здоровий лоббізм інтересів громади задля її розбудови та розвитку, – зазначив Гнітецький.
Також слід відмітити, що положення затвердженої програми комплексного відновлення території територіальної громади (її частини) є складовими вихідних даних для розроблення та внесення змін до містобудівної документації на місцевому рівні.
*Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає потребам громадян, та розширює можливості громад.