Українські правозахисники з групи «Україна. П’ята ранку» проаналізували освітню політику РФ і російські підручники, які використовують на окупованих територіях України. Про результати аналізу на «Громадському радіо» розповіла Дарина Підгорна, юристка Регіонального центру прав людини.
Дарина Підгорна: Ми аналізували підручники з семи предметів: географія, суспільствознавство, релігійна етика, художня культура світова, основи безпеки життєдіяльності. Дуже здивувала наповненість цих підручників: наративи на кшталт “мистецтво західних країн спонукає людину до Содому, тому ми маємо проти нього боротися, тому російське мистецтво є вищим, тому що там показане щастя царя-батюшки, в його керуванні народом, який радісно йому аплодує”.
Ці підручники затверджує не лише профільне міністерство, а й спеціальна рада науковців та президент.
На жаль, РФ абсолютно феєрично навчилася маніпулювати на свій лад. Наприклад, у підручнику з основ безпеки життєдіяльності, де мали б розказувати, як вберегтися від вогню і землетрусу, вони розказують про те, як вступати в російську армію.
Ці речі вже працюють, тому що ці стандарти, підручники є на тимчасово окупованій території України з 2014 року. Діти, які тоді пройшли через цю систему, нині воюють в лавах ЗС РФ. Вони прозомбовані настільки, що для них України вже не існує, як їхньої батьківщини, для них є лише РФ і цар Путін.
Найбільше всього роспропаганди ми знайшли в підручнику зі суспільствознавства. Він йде програмно з 5-го по 11-й класи.
Ми начиталися з них те, що “України не існує і патріоти Росії мають класти життя“, наводять приклад діточок з Другої світової війни, які “повмирали, бо танк німецький підривали й ви так само маєте робити, коли вступите до лав росармії”. А проти кого боротися? А тут є НАТО і Захід колективний. А як Росію зберегти? Поширити імперіалістичні погляди на інші країни й, узагалі, «право захищати російськомовне населення – це законне право РФ, і треба його виконувати зі зброєю і почестями». Це короткий переказ ста підручників, на жаль.
Це така міна сповільненої дії, оскільки дітей із малих років навчають любити державу, яка прийшла їх знищувати; навчають ненавидіти Україну і все українське. І з цією проблемою необхідно працювати вже зараз, бо процес реінтеграції дітей зі зламаною ідентичністю буде непростим.
Як із цим боротися?
Дарина Підгорна: Ми, як юристи, бачимо в цьому і воєнний злочин, і геноцид, і пособництво геноциду. Перше, і найнагальніше, що потрібно робити, це адвокатувати цю тему. Дуже гарно про все це розказувати, комунікувати з урядами з інших країн, нашим урядом. Друге, це створити безпосередньо в Міністерстві освіти спеціальний підрозділ, який буде займатися питаннями освіти окупованих територій.
Повністю розмову можна прослухати за посиланням на сайт «Громадського радіо»
https://hromadske.radio/podcasts/my-ie-buly-y-budem-informatsiynyy-maraton/pravozakhysnytsia-poiasnyla-u-iakomu-rosiyskomu-pidruchnykovi-naybilshe-propahandy