Компанія Meta оголосила про зміну правил, за якими модеруватиметься контент у її соцмережах. Як це вплине на якість інформації, скажімо, у Facebook? Більша частина користувачів так і не набула досвіду розпізнавання фейків і не проявляє критичного мислення у перевірці походження новин. Чим нам загрожує вільне споживання інформації «без правил» та обмежень?
Про це у відео на Youtube розповіла Оксана Мороз, засновниця ініціативи з інформаційної гігієни «Як не стати овочем», у етері «Тепер можна все? Що накоїв Цукерберг змінивши правила Facebook».
Посилання на відео
Модерація наповнення соціальних мереж компанією «Мета» [зокрема Facebook й Instagram] пережила достатньо багато етерацій.
Відбулося два ключових моменти, коли користувачі відчули суттєві зміни.
Перший стався після початку коронавірусної пандемії. Тоді всі технічні гіганти достатньо синхронно почали проваджувати різноманітні інструменти, щоб відстежувати конспірологію, російську пропаганду і фейкову інформацію. Важливу роль відігравали фактчекери, які відмічали, яка інформація є фейковою, маніпулятивною і тому подібною. Ця робота сприяла тому, що такий контент або блокувався або понижувався в стрічці – і його дійсно ставало менше.
Другий момент – важливий для України – стався після початку повномасштабної війни. Завдяки цій роботі відбулася хвиля достатньо хороших блокувань російського російського контенту і російських джерел, зокрема «раша тудей». Але ця хвиля протривала лише перші місяці великої війни. І вона мала зворотній бік, коли блокували українських волонтерів та блогерів за вживання у текстах слів на кшталт «москаль» чи тому подібних.
Таким чином, блокували нас але блокували й багато росіян.
А зараз ситуація виглядає так, що не буде ні того, ні іншого.
Наразі зміни у роботі компанії «Мета» в бік так званого розширення «свободи слова» звучать лише на рівні декларацій. І спочатку зміни будуть впроваджуватися в Сполучених Штатах. Тобто всі обмеження, зокрема й маркування дезінформації за допомоги факчекерів будуть зняті. Буде переглянута й політика щодо умовної «мови ненависті».
Умовної – тому що під цей термін підпадала як реальна мова ненависті, так і така, що абсолютно цього не стосувалася.
Тобто де-факто мережа Facebook рухається в тому векторі, в якому пішов Twitter, коли його власником став Ілон Маск. І тепер маркування будь-якої фейкової дезінформації буде замінено на так звані «помітки спільноти». Тобто якщо людина, яка користується Facebook, бачить щось не відповідне щодо інформації, вона додає контекст. Інші користувачі можуть цей контекст прочитати і більш чітко зрозуміти, що власне відбувається. Але як ця система запрацює, ми побачимо лише згодом.
Погано ж те, що зменшиться будь-яке модерування інформації, в тому числі і реально шкідливого контексту. Тому що поки заслонки для поширення дезінформації ботами достатньо умовно працювали, вони значно зменшували її кількість в мережі.
Зрештою Facebook і відрізнявся від інших мереж тим, що деякою мірою фільтрував контент. У tiktok чи Twitter абсолютно інша картина, набагато гірша.
І от зараз ми стрімко рухаємося туди само в Facebook – так, щоб будь-якого модерування ставало менше, вседозволеності – більше. І це, звісно, відкриває дуже багато можливостей для шахраїв та маніпуляторів.
Тому зняття заборони для українців називати росіян «москалями» не вартує цієї радості на фоні посилення дезинформації у мережі.
Ціною цієї свободи буде те, що більш технологічні сили зла, якими є росія, зможуть поширювати у більших розмірах і більш злагожено більш різноманітну фейкову інформацію за допомоги ботів, а також реальних акаунтів, що будуть процвітати теорії змови.
Тобто зла від цього рішення буде значно більше. І за відсутності модерації ніхто не дасть можливості людині зрозуміти: правдива ця інформація чи ні.
І це небезпечно, тому що фактично зараз лише 8-10-14 відсотків українців, в залежності від віку, здатні відрізнити правду від брехні в інформаційному просторі.
Допомога від соціальних мереж могла хоча б в якійсь мірі відфільтрувати брехливу інформацію. Наразі цього не буде, і виглядає ця загальна тенденція не тільки у Facebook.
От і ще один важливий момент який зазначив власник Facebook: політичного контенту буде більше. Тобто: політика плюс вседозволеність плюс демократія. Це такий коктейль, який, на жаль, може чинити велику загрозу. І ціна за те, що ми зможемо москалів називати москалями, не буде достатньою перед небезпекою, яку ми отримаємо.
Як коментують етер слухачі? Достатньо відповідально.
“Дякую за вашу працю. На жаль, люди не вміють, а то і не хочуть аналізувати інформацію. Багато разів спостерігала, як у фейсбуці люди з вищою освітою! поширювали фейкову інформацію, інколи навіть не читаючи, просто під впливом емоційної картинки, або емоційного заголовка”
“Twitter після продажу перетворився на інфо-смітник, ТікТок і був клоакою, Телеграм теж видалив, якщо і Facebook стане на щось схоже, то теж видалю. В принципі вистачає джерел з адекватною аудиторією і інфополітикою, але ці наймасовіші…”
Підготувала Інеса АТАМАНЧУК, ілюстрація Главком.u