«Війна заважає вступу України в ЄС», «Вступ України до ЄС блокуватимуть сусіди – країни ЄС», «Зі вступом України в ЄС всі українці виїдуть» – такі та інші неправдиві та маніпулятивні твердження час від часу виринають в інформаційному просторі.
Тож Комунікаційна команда Офісу Віце-прем’єрки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції зібрала основні популярні міфи про вступ України до ЄС та навели аргументи, чому ці твердження – лише міфи.
МІФ 1. Війна заважає вступу України до ЄС
Це не так. Процес вступу України до ЄС розпочався в надзвичайно трагічних для України обставинах повномасштабного вторгнення рф в Україну – країна подала заявку на вступ до ЄС на п’ятий день вторгнення, 28 лютого 2022 року.
За два роки повномасштабної війни Україна подолала два ключових етапи на шляху до вступу в ЄС, які інші країни-кандидати проходили роками. Це отримання статусу кандидата на вступ в ЄС і рішення ЄС розпочати переговори про вступ.
Крім того, підготовка до переговорів – етап офіційного скринінгу Єврокомісії українського законодавства на відповідність праву ЄС – вже розпочався раніше, ніж це відбувалось у інших кандидатів. Як правило, спочатку відбувалась фактичне відкриття переговорів на Першій Міжурядовій конференції, а потім Європейська Комісія розпочинала скринінг. У випадку України, скринінг розпочато у січні 2024 року, ще до фактичного відкриття переговорів – переговори розпочались Першою Міжурядовою конференцією 25 червня 2024 року.
МІФ 2. Статус кандидата, як і старт переговорів, нічого не означає і не гарантує – Туреччина є кандидатом на вступ до ЄС вже 25 років
Дійсно, Туреччина і сьогодні формально є кандидатом на вступ в ЄС, цей статус ніхто не відбирав. Але нюанс полягає у тому, що переговори можуть бути зупинені як санкція за відсутність прогресу або через відкати у реформах. У випадку з Туреччиною так і сталось через відкати у реформах у сфері верховенства права, функціонування демократичних інституцій і порушення прав людини. Тому через 11 років після початку, у 2016-му переговори були фактично зупинені. Тож випадок Туреччини не є орієнтиром для України.
Більш того, орієнтиром для України не є й інші країни-кандидати на вступ в частині швидкості просування. Україна протягом двох років (2022-2023) вже пройшла ті етапи, які у країн-кандидатів із Західних Балкан через різні причини займали роки.
Виходячи з цього, прогнозуючи швидкість вступу України до ЄС, вже не можна спиратись на досвід інших країн. Єдине, що нам варто враховувати – це всі помилки і досвід як країн Західних Балкан, так і Європейського Союзу.
МІФ 3. Вступ України до ЄС залежить від прогресу інших країн-кандидатів на вступ
Шлях і темп кожного кандидата на вступ до ЄС індивідуальний і заснований на власному прогресі і здобутках. Більше того, після повномасштабного вторгнення рф саме Україна вивіла всю політику розширення Союзу з “глухого кута” і надала їй якісно нового імпульсу.
МІФ 4. Вступ попередніх країн до ЄС був легшим. Це тому, що ЄС не хоче бачити Україну членом ЄС
По-перше, для всіх країн постсоціалістичного табору це було викликом через історичний шлях і всі трансформаційні процеси, які кожна країна проходила по-своєму.
По-друге, крайнім членом ЄС стала Хорватія у 2013 році, тобто 11 років тому і у зовсім іншому геополітичному та геоекономічному контексті – до анексії Криму і окупації частини Донбасу і подальшого повномасштабного вторгнення рф в Україну.
По-третє, сам ЄС ще у 2020 році, за 2 роки до повномасштабного вторгнення рф в Україну, затвердив нову методологію розширення.
По-четверте, з кожною новою хвилею розширення право ЄС розвивається. Відповідно, кожному наступному кандидатові треба ухвалити більшу кількість актів права ЄС, аніж попередникам. Умови вступу для всіх країн-кандидатів однакові в кожний момент часу і завжди залежать від двох факторів – індивідуального прогресу кожної країни і готовності ЄС прийняти нову державу-члена.
МІФ 5. Вступ України до ЄС блокуватимуть сусіди – країни ЄС: Польща, Угорщина, Словаччина
Вже ухвалені рішення Європейським Союзом надати України статус кандидата, а потім відкрити переговори про членство, показують, що це не так.
Тим не менш, дуже важливим є постійна підтримка добросусідських відносин з усіма сусідами-державами ЄС і з Молдовою як країною-кандидатом на членство. Узгодження економічних інтересів, знаходження свого місця у Внутрішньому ринку ЄС під час процесу вступу в ЄС є одним із викликів, який додали всі країни-кандидати тоді і члени ЄС зараз.
МІФ 6. Зі вступом в ЄС Україна втратить частину суверенітету
Ми впевнені, що саме це твердження стане ядром російської пропаганди, яка намагатиметься розповсюджувати його через начебто українські канали і голоси.
Але що саме криється під цим? Про це – трошки пізніше
Джерело: Євроінтеграційний портал