Чим ми з вами керуємося, коли прямуємо до того чи іншого супермаркету? Перш за все, асортиментом, акціями, наявністю власного виробництва. Але ці принади не спрацюють, якщо від вироблених вранці і придбаних та з’їдених увечері кулінарних шедеврів у нас почне боліти живіт. Через те, що вони зберігалися у вітринах зі слабеньким холодильним обладнанням.
Звичайно, це розуміють і власники торговельних мереж. А ще, коли конкуренція загострюється, серед починають серед своїх переваг бачити враження, яке справляють на покупців нестандартно представлені товари. Так з десяток років тому з’явилося майже дизайнерське викладання риби у кризі, трошки пізніше – розміщення м’ясних туш на підвісах, а нещодавно в моду увійшли цілі шоу зрошення зелені. Що потребує якісної холодильної техніки.
В Україні є її виробник, готовий посперечатися надійністю та оригінальністю розробок з зарубіжними аналогами. У цьому кореспондентка “МИГа” пересвідчилася під час прес-туру “Європа в Одеській області: в бізнесі, громадах та медіаменеджменті”.
30-річне підприємство: від монтажу до власного виробництва
Компанія “Айсберг” постачає промислове холодильне обладнання не тільки в супермаркети українських мереж “Сільпо”, “Гурман/Фуршет”, “Караван”, а й у 29 країн світу, серед яких Ісландія, Австралія, Кенія, Німеччина, Арабські Емірати, Італія, Угорщина, Румунія. Серед клієнтів “Айсберга” – лідери світової роздрібної торгівлі – торгівельні мережі Spar, Metro, Carrefour, Billa, Ashan.
Історія успіху “Айсбергу” цікава ще й тим, що підприємство було створено напередодні розпаду СРСР, у листопаді 1989 року. Його очолив молодий інженер Олег Антоненко. Спочатку йому довелося займатися монтажними роботами на сільгоспфермах, тоді з’явився маленький офіс, наступним кроком стала оренда й ремонт виробничого приміщення, у якому протягом 90-х холодильні агрегати просто збиралися з імпортованих деталей. Але 15 років тому Олег Григорович прийняв рішення перейти до власного виробництва замкненого циклу – від конструкторської ідеї до готової вітрини.
Журналісти на власні очі побачили усі його етапи.
З металевих листів вирізають деталі, потім їх вигинають, зварюють…
А далі починаються процеси наповнення корпусів теплоізоляційним чи холодильним начинням та інших робіт з дотриманням європейських стандартів якості.
Що в холодильних вітринах українського?
Прискіпливі журналісти питали, що в цих вітринах питомо українське? Адже, за словами виробників, метал використовується турецький, а більшість обладнання – італійського походження. Українськими виявилися фаховість та відповідальність працівників і, головне, винахідливість, фантазія та майстерність технологічно-конструкторської служби.
Якщо клієнт каже: “Хочу, щоб було ось так!” – це до фахівців “Айсбергу”. Починаючи від кольорової гами, форми й просторового розташування вітрини і завершуючи її відповідністю до клімату країни, куди вона поїде. На підприємстві є лабораторія, де нові розробки випробовуються на екстремальні умови – тому продукція “Айсбергу” користується попитом як в Африці, так і в Ісландії.
Магазин делікатесів у Амстердамі
Її асортимент складається з майже сотні найменувань устаткування, яке вправно слугує відвідувачам як гіпермаркетів, так і невеличких делікатесних магазинчиків.
Особливим попитом користуються холодильники у вигляді селянських бочок різного розміру, де чудово зберігаються соління, та демонстраційні вітрини.
Чим цікавий ринок ЄС?
Вихід на європейський ринок підприємство почало десять років тому з участі у виставці EuroShop у Німеччині. Але на той час менш проблемним та вигіднішим був експорт до країн СНД.
Все змінив 2014 рік. Росіяни замкнули свій ринок для українських товарів й перекрили шляхи до країн Середньої Азії. Але нові можливості відкрила Угода про асоціацію Україна-ЄС, коли почали діяти нульові митні ставки на нашу продукцію там і на комплектуючі тут.
Чи легкою була переорієнтація?
“Якщо йдеться про неякісне несертифіковане виробництво – то таким стало важче, – говорить генеральний директор ТОВ “Айсберг” Олег Антоненко. – Але у такому вигляді воно взагалі нікому не потрібно. Світ розвертається до нас, і ми маємо виходити на новий рівень якості. Для цього ми працювали втричі більше, ніж раніше.
Європейський ринок – не найрентабельніший. Але ми зацікавлені у збуті до ЄС, бо конкуренція – двигун прогресу, а ми бажаємо ставати краще. До того ж, присутність на європейському ринку – це гарантія і своєрідний знак якості, який полегшує поставки до інших країн”.
Для виходу на ринок ЄС легше за все було б демпінгувати, продаючи продукцію з рентабельністю, близькою до нуля. Але, на думку Олега Антоненка, довго такими методами там не протримаєшся. Тому не варто викидати гроші на вітер. Краще вкладати їх у енергозберігаючі технології, аби відповідати вимогам європейців.
“У Європі дуже чітко відслідковуються параметри, якщо чогось не вистачає, то ніяка найнижча ціна їх не зацікавить”.
Машинобудівники мали б відчувати більшу підтримку держави
Та більші складнощі для виробників високотехнологічної продукції створюють не європейські вимоги, а “правила гри” всередині держави. Олега Григоровича засмучує нецікавість держави до машинобудівної галузі: “Дуже добре, що в Україні на підйомі агропромисловий комплекс. Але, наприклад, мій онук хоче продовжувати мою справу. Це гени, з якими не посперечаєшся. Тому хотілося б, аби машинобудівники мали кредити з прийнятними відсотками, легші умови для ведення бізнесу і систему виховання професійних кадрів”.
Наразі їх треба виховати на власному підприємстві. І думати, як втримати вже підготовленого спеціаліста. “Одеса – дивне місто, – посміхається Олег Григорович. – У нас була невелика криза кілька років тому… Один з бригадирів заявив, що кальянщиком за сезон заробить більше, ніж у нас за рік. А кількох переманили конкуренти – в Україні є ще чотири заводи з виробництва промислового холодильного устаткування. Але вже минулого року ситуація виправилася. І головне, конкуренти не можуть переманити мене:)”
Олег Антоненко є і головним інженером “Айсбергу”, у нього більше трьох десятків авторських свідоцтв, і більшість спеціалістів – вихована ним “конструкторська гвардія”. А компанія “Айсберг” у позаминулому році стала лідером з експорту холодильного обладнання у Національному бізнес-рейтингу найкращих підприємств України. І збирається взяти кредит у ЄБРР для розширення виробництва.
Ганна Чуприна, фото автора і з сайту компанії “Айсберг”
МИГ: У Запорізькій області холодильним устаткуванням від “Айсбергу” обладнано супермаркет “Наш край”, що був відкритий у Василівці 2015 року.