«МИГ» поспілкувався із заступником начальника управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області Едуардом Пакетою та дізнався про те, як працює ця служба в умовах воєнного стану, і чи можна запоріжцям захистити свої права споживача у цей непростий час.
– Як на законодавчому рівні сьогодні в Україні регламентується захист прав споживачів?
– В Конституції України зазначено, що держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг, робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів. Спеціальним законом, який регулює відносини між споживачами та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг, – є закон України «Про захист прав споживачів». На Запоріжжі державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, державний ринковий нагляд, метрологічний нагляд, контроль за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів, контроль за дотриманням антитютюнового законодавства та контроль за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (тарифів) здійснює в межах своїх повноважень управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами, яке входить до складу Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області.
– Як змінилася робота управління під час воєнного стану в Україні?
– Під час воєнного стану виникають складнощі щодо захисту прав споживачів, тому що дотримання вимог законодавства суб’єктами господарювання, як правило, можливо перевірити лише при проведенні перевірок. Проте у березні 2022 року Урядом на період воєнного стану було запроваджено заборону на проведення заходів державного нагляду (контролю), у тому числі у сфері захисту прав споживачів. Щоправда з грудня 2022 року було дозволено здійснення позапланових заходів, але лише на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, а саме – Мінекономіки. Проте за весь час Мінекономіки не прийняло жодного рішення про здійснення позапланових перевірок на підставі звернень споживачів, які надійшли до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області. У зв’язку з цим, з метою забезпечення захисту споживачів, фахівцями управління застосовувалися превентивні методи розв’язання спорів. Так, суб’єктам господарювання та споживачам роз’яснюється законодавство з даного питання та можливі наслідки у разі звернення споживача до суду.
Зокрема протягом першого кварталу за сприяння спеціалістів Держпродспоживслужби споживачам повернуто кошти в сумі понад 23 тисячі гривень за товари та послуги неналежної якості. Також фахівцями Консультаційного центру управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами було надано 230 консультацій.
Крім того, з 12 березня внесені деякі зміни щодо проведення позапланових перевірок під час воєнного стану. Так, за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, дозволено проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг за рішенням вже не Мінекономики, а центрального органу Держпродспоживслужби. І вже зараз на проведення позапаланових перевірок зазвичай ухвалюють позитивні рішення.
Також поновлено проведення планових заходів державного ринкового нагляду щодо відповідності встановленим нормам за наступними видами продукції: побутові лампи неспрямованого випромінення; низьковольтне електричне обладнання; обладнання, яке відповідає належному рівню електромагнітної сумісності.
– І все ж таки, як запоріжці можуть захистити свої права споживача в цей непростий час?
– Незалежно від того, є мораторій на перевірки чи ні, відповідно до чинного законодавства споживачі мають право на захист своїх прав державою. Тобто на належну якість продукції та обслуговування; відшкодування майнової та матеріальної шкоди, завданої внаслідок придбання продукції неналежної якості; звернення до суду за захистом своїх прав.
У Запоріжжі в приміщенні Головного управління діє консультативний центр. Подібні центри також створено в Шевченківській, Комунарській, Олександрівській та Хортицькій районних адміністраціях Запорізької міської ради. В них спеціалістами Головного управління надаються консультації у сферах захисту прав споживачів, реклами, антитютюнововго законодавства, державного регулювання цін на соціально значущі товари. Крім того, постійно проводяться заходи та інформаційні кампанії, які дозволяють підвищити рівень обізнаності суспільства та підприємництва, а також мінімізувати ризики порушення законодавства про захист прав споживачів.
Головне управління Держпродспоживслужби спільно з представниками Нацполіції постійно здійснює контроль за регульованими державою цінами на об’єктах роздрібної торгівлі продовольчими товарами в громадах Запорізького району та міста Запоріжжя. Так, протягом першого кварталу у ході маже 60 заходів виявлено 352 випадки встановлення суб’єктами господарювання роздрібних цін на окремі продовольчі товари із перевищеними рівнями максимальної торговельної надбавки – до 50 відсотків. Зокрема на хліб житньо-пшеничний, батон, борошно пшеничне вищого сорту, олію соняшникову рафіновану, яйця курячі категорії С1, тушку та четвертину тушки курячої, молоко.
Із cуб’єктами господарювання проведено роз’яснювальну роботу, надані пам’ятки про державне регулювання цін в умовах воєнного стану та попереджено про відповідальність за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, яку передбачено чинним законодавством.
За результатами проведення превентивних заходів роздрібні ціни на вищезазначені товари було знижено до економічно обґрунтованого рівня та встановлено за рівнями торговельних надбавок, що не перевищують 10 відсотків.
Також, на виконання доручення Кабінету Міністрів України, Головним управлінням продовжується здійснюватися постійний моніторинг застосування суб’єктами господарювання державних регульованих цін на лікарські засоби та медичні вироби, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення (Урядова програма “Доступні ліки”).
– На території Запоріжжя досі зустрічається реклама російською, а не державною мовою, як того вимагає законодавство. Які заходи проводяться щодо дотримання суб’єктами господарювання вимог законодавства про рекламу?
– Головне управління постійно здійснює поточний контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу. Лише за перші два місяці поточного року досліджено 87 рекламоносіїв у сфері зовнішньої і внутрішньої реклами, в медіа та на транспорті. За результатами проведеної роботи виявлено 12 порушень, прийнято 12 рішень про накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу на загальну суму 22015 грн.
Головним управлінням також вживаються превентивні заходи щодо попередження та недопущення порушень законодавства про рекламу. Зокрема проведено засідання “круглого столу” за участі суб’єктів господарювання, що займаються виробництвом та розповсюдженням реклами на території Запорізької області.
Крім того, постійно здійснюється державний нагляд за дотриманням суб’єктами господарювання антитютюнового законодавства. У разі виявлення порушень під час позапланових перевірок до суб’єктів господарювання застосовуються санкції, передбачені статтею 20 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».
– Які заходи приймаються Головним управлінням, якщо нехарчова продукція не відповідає встановленим вимогам?
– Під час здійснення планових та позапланових перевірок спеціалістами відділу ринкового та метрологічного нагляду в 2024 році проводяться перевірки характеристик нехарчової продукції. Зокрема електричних ламп (люмінесцентні без інтегрованого баласту, газорозрядних ламп високої інтенсивності та побутових ламп неспрямованого випромінення) на відповідність вимогам Технічних регламентів. Так, спеціалістами управління призупинено введення в обіг 48000 світлодіодних ламп до приведення їх у відповідність вимогам Технічних регламентів.
До відома споживачів
У разі виникнення сумнівів щодо правильності формування, встановлення та застосування державних регульованих цін для захисту та відновлення порушених прав, споживачі мають право звернутись до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області з відповідними зверненнями:
– у паперовому вигляді на поштову адресу: пр. Маяковського, 20 А, м. Запоріжжя, 69036;
– через електронну форму на офіційному веб-сайті Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області.
Телефон Консультаційного центру управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області:(061) 239-73-17.
Підготувала Світлана ШКАРУПА