«Маніпулятивні технології в ЗМІ. Як їх розпізнати і як їм протидіяти» – такою була тема тренінгу, що відбувся у Запорізькому центрі журналістської солідарності НСЖУ. Провела його докторка наук з соціальних комунікацій, професорка кафедри теорії комунікацій та реклами Запорізького Національного університету Вікторія Ковпак.
Засоби масової інформації мають значний вплив на формування суспільної думки. Вони впливають на спосіб життя, мислення, формування світогляду, цінностей, можуть змінювати настрої, бажання, поведінку аудиторії. З метою впливу на масову свідомість у медіапросторі використовують різні маніпуляції, що здійснюють психологічний вплив на суспільство через передачу інформації засобами медіа. Щоб не стати жертвою підступних маніпуляцій, треба вміти їх розпізнавати. Професорка розповіла про те, які прийоми найчастіше використовуються в ЗМІ для створення фейкових публікацій.
Серед них – підміна понять, маніпуляція цифрами, висмикування з контексту, ефект присутності, нибито очевидці подій, повторення, переписування історії тощо.
– Особливо важливо протистояти маніпулятивним технологіям в умовах війни, – каже пані Вікторія, – адже російські влада та ЗМІ добре знаються на інформаційній боротьбі та маніпулюванні суспільством. Щоб ми могли розпізнати фейк та протистояти дезінформації спеціалісти з інформаційної безпеки розробили спеціальні сервіси, зокрема, «Вокс Чек» аналітичної платформи «Вокс Україна», проєкти «Тексти», «По той бік новин», «STOP FAKE», «SciCheck», «FactCheck» та інші. Ці організації самостійно перевіряють інформацію, яка набуває розголосу в ЗМІ, для того, щоб підтвердити її правдивість або спростувати. Їх використання допоможе швидко відрізнити правду від ворожої пропаганди. Адже, хто попереджений, той озброєний.
Присутні ознайомилися з прийомами, які використовуються для створення фейкових публікацій. Зокрема, це технологічні фейки, коли люди не можуть перевірити дану інформацію і сприймають її як правдиву.
– В інтернеті ми бачимо чимало інформації, розрахованої на людей без критичного мислення, – відзначила одна з учасниць тренінгу. – Такі вкиди викликають у них паніку. Один із розповсюджених прийомів – «очевидці подій». Його часто використовують росіяни, вкладаючи завідомо неправдиві факти в уста колаборантів або осіб, які прагнуть заробити на цьому.
Розповсюдженим маніпулятивним прийомом у росіян також є повторення однієї й тієї самої інформації, що з часом осідає в людській пам’яті. Ще один прийом – «переписування історії», які російські пропагандисти широко використовують вже багато років.