Освітній омбудсмен Сергій Горбачов роз’яснив особливості роботи поліцейських у закладах освіти і взаємодії правоохоронців з учасниками навчального процесу.
Як передає Укрінформ, про це Горбачов розповів у Фейсбуці.
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов
ПОЛІЦЕЙСЬКИЙ БЕЗПЕКИ У ШКОЛІ – ОБОВ’ЯЗКИ ТА ОСОБЛИВОСТІ СПІВПРАЦІ
Найголовніше право в освіті – це право на життя та здоров’я. Для того, щоб захистити дітей у закладах освіти в умовах повномасштабної війни зроблено вже багато. І ця робота продовжується.
Найнебезпечнішими територіями та територіями з підвищеним ризиком є ті, які розташовані у прикордонних областях держави, які межують із рф/рб й ті, які наближені до лінії бойових дій. Зокрема в цих регіонах наявна велика кількість вибухонебезпечних предметів, які є загрозою для дітей.
Тому, щоб запобігти виникненню надзвичайних ситуацій та забезпечити порядок і безпеку учнів, працівників школи та батьків, на цих територіях у межах проєкту «Служба освітньої безпеки» запроваджується охорона закладів загальної середньої освіти працівником поліції. Ці поліцейські будуть працювати у школах пів року, бо вже зараз якнайшвидше необхідно забезпечити захист учасників освітнього процесу, а потім повернуться до виконання своїх попередніх обов’язків.
Протягом цього періоду буде оголошено конкурс на посади поліцейських Служби освітньої безпеки. Планується, що перевага у цьому конкурсі (з урахуванням відповідних змін до законодавства) буде надаватися особам звільненим від мобілізації та жінкам.
Проєкт запроваджується у 402 закладах загальної середньої освіти Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Запорізької, Київської Миколаївської, Рівненської, Сумської та Чернігівської областей.
Національна поліція України провела дослідження думки громадськості, у якому опитала понад 300 тис. респондентів з усіх регіонів України, переважно педагогічних працівників та батьків здобувачів освіти. Понад 70% учасників опитування позитивно оцінили актуальність та доцільність роботи такого поліцейського для безпеки в закладах освіти.
Водночас є певні особливості роботи поліцейського у закладі освіти та взаємодії з учасниками освітнього процесу, про це піде мова нижче у роз’ясненнях від Служби освітнього омбудсмена та Ювенальної поліції України (Ювенальна Поліція України).
ОБОВ’ЯЗКИ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ СЛУЖБИ ОСВІТНЬОЇ БЕЗПЕКИ (ОФІЦЕР СОБ)
Головний обов’язок офіцера СОБ – сприяти створенню безпечного освітнього середовища у закладі освіти в межах своїх повноважень. Нагадаємо, що у пункті 2-1 статті 1 Закону України «Про освіту» визначено поняття безпечне освітнє середовище.
До повноважень офіцерів СОБ входить запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, організація пропускного режиму, взаємодія з учасниками освітнього процесу, комунікація з екстреними службами, особисте реагування на правопорушення та у разі необхідності виклик поліції.
У багатьох школах встановлюватимуть спецрамки та металодетектори, що допоможе виявляти небезпечні заборонені предмети, які хтось може принести до школи. Адже українські землі зараз є найбільш заміновані у світі. Крім того, у прикордонних областях держави та на територіях, наближених до лінії бойових дій багато залишків снарядів, патронів та інших вибухонебезпечних предметів.
Також офіцер СОБ взаємодіє з усіма учасниками освітнього процесу і зможе виступати з ініціативою щодо посилення безпеки в закладі освіти. При цьому один із найважливіших моментів у його роботі – це спілкування з дітьми та проведення заходів із запобігання правопорушенням.
ВЗАЄМОДІЯ З КЕРІВНИКОМ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Перш за все офіцер СОБ буде взаємодіяти та співпрацювати з керівником закладу освіти для безпеки учасників освітнього процесу. Хочемо наголосити, що офіцер СОБ підпорядковується відповідному відділу поліції громади та є партнером закладу освіти та батьків у створенні безпеки.
Ми закликаємо керівників закладів загальної середньої освіти сприяти роботі офіцера СОБ, надавати йому Паспорт безпеки закладу освіти https://bit.ly/3UiPhn0 , наявність якого передбачає спільний наказ Міністерства внутрішніх справ України та Міністерства освіти і науки України від 18.08.2023 року № 685/1013.
Оскільки одне з основних завдань офіцера СОБ – це пропускний режим до закладу освіти, унеможливлення доступу на територію закладу освіти сторонніх осіб та пронесення зброї й вибухонебезпечних речовин.
Для виконання цих завдань керівнику закладу освіти та офіцеру СОБ варто спільно розробити певний порядок дій учасників освітнього процесу в різних ситуаціях, способи комунікації тощо.
Керівнику закладу освіти слід упорядкувати порядок пропуску батьків до закладів освіти (ми докладно писали про це в окремому дописі https://bit.ly/3UrhEzo ) й завчасно повідомляти поліцейського про прихід батьків та інших осіб до школи, щоб уникнути конфліктних ситуацій.
Інші сторони взаємодії будуть визначені під час безпосередньої роботи поліцейського у школі.
СПІВПРАЦЯ З БАТЬКАМИ ТА ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ
Під час війни місцеві військові адміністрації мають право регулювати режим роботи закладів освіти, встановлювати певні обмеження щодо їхньої роботи з урахуванням безпекової ситуації конкретного населеного пункту.
Робота офіцерів СОБ у закладі освіти передбачає організацію пропускного режиму у закладі освіти, проходження через рамку або металодетектор, а у разі виявлення заборонених та вибухонебезпечних предметів, їх вилучення.
Тому ми закликаємо батьків та учнів з розумінням поставитися до роботи офіцера СОБ, адже він працює у вашій школі задля безпеки дітей.
https://www.facebook.com/Education.Ombudsman.Sergii.Gorbachov/posts/pfbid02mfm3cLiEQRJ7q4NnZ9mPAuaBuDy3L8HcLA6TjeWr4ZWq3QSR6bxMp4RqMaq2ZgZal