Експерти U-LEAD поінформували представників місцевого самоврядування щодо важливих змін у законодавстві про гуманітарну та благодійну допомогу, якими регулюються питання її ввезення, обліку та використання.
Робоча група з фінансів провела інформаційну сесію на тему «Отримання та облік благодійної та гуманітарної допомоги». У заході взяли участь понад 300 фахівців громад з усієї України.
– Наприкінці 2023 року набув чинності Порядок №953, яким регулюється пропуск та облік гуманітарної допомоги, важливі положення якого починають діяти з 1 квітня. У січні 2024 року вступили в силу зміни до ЗУ «Про гуманітарну допомогу». Для того, щоб представники ОМС мали можливість адаптуватися до новел законодавства в цій сфері, наші експерти надали роз’яснення алгоритму дій при отриманні благодійної та гуманітарної допомоги та її відображення в бюджетному, бухгалтерському та податковому обліку, – розповіла радниця з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Вінницькій області Інна Святна.
Розширення кола набувачів та отримувачів, зміна процедури передачі
Експерти звернули увагу учасників на оновлену термінологію щодо отримувачів та набувачів гуманітарної допомоги, а також розширення переліку отримувачів гуманітарної допомоги. До вже існуючих додалися неприбуткові державні та комунальні підприємства, установи, організації та органи місцевого самоврядування (наприклад, заклади охорони здоров’я) та надавачі медичних та/або реабілітаційних послуг, які мають договір з НСЗУ. Ці ж отримувачі можуть набувати статусу набувачів допомоги (кінцевих споживачів, які нею користуються).
Органи місцевого самоврядування можуть бути лише отримувачами гуманітарної та благодійної допомоги і не можуть бути благодійниками. Вони обов’язково та постійно ведуть облік гуманітарної та благодійної допомоги. Основний принцип роботи з отриманими від донорів та благодійників матеріальними цінностями: отримали і одразу передали цільовим організаціям або установам.
Алгоритм отримання гуманітарної допомоги наступний:
- письмова пропозиція донора,
- надання письмової згоди,
- підписання первинних документів,
- реєстрація отримувачів,
- відображення у бухобліку (облік гуманітарної допомоги),
- передача набувачам,
- звітування.
– На етапі формування письмової згоди радимо продумати, кому і для яких потреб буде використана допомога, та її шлях до набувача. Щодо зміни отримувача, який буде зазначений в первинних документах, то така зміна можлива лише за згодою донора. Крім випадку, коли така згода зазначена у попередньо сформованих документах, – наголосила експертка.
Важливим в діяльності отримувача допомоги є облік та звітність про її використання. Експерти нагадали, що з моменту розмитнення гуманітарної допомоги бюджетні заклади подають інвентаризаційний опис в автоматизованій системі впродовж 15 днів, отримувачі медичної гуманітарної допомоги мають 60 днів на зазначені дії, у решті випадків – 90 днів. Крім того, отримувач гуманітарної допомоги до 15 числа місяця, наступного за місяцем митного оформлення товарів та щомісячно, подає звіт про наявність і розподіл гуманітарної допомоги, до повного її розподілу. Задекларована гуманітарна допомога, про яку не відзвітували протягом 90 календарних днів з дати внесення інформації про митне оформлення, вважається використаною не за цільовим призначенням.
Особливості розмитнення та реєстрації гуманітарної допомоги з 1 квітня 2024 року
На рівні закону запроваджується використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги.
Будь-який гуманітарний вантаж тепер може бути оформлений виключно на організацію/установу, яка включена до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги. За даними автоматизованої систему реєстрації гуманітарної допомоги, з грудня 2023 до лютого 2024 року на платформі зареєструвалося 7448 отримувачів допомоги.
Спрощений механізм декларування — тобто подача паперової митної декларації безпосередньо в пункті пропуску — діє лише до 1 квітня 2024 року. Після цієї дати привезти гуманітарний вантаж можна буде лише за попередньо поданою електронною декларацією.
В ході інформаційної сесії Інна Святна та її колеги Наталія Любченко та Олена Савченко, радниці з регіональних офісів Хмельницької та Кіровоградської областей, надали роз’яснення щодо особливостей бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги, а також рекомендації щодо оприбуткування безоплатно отриманих активів, їх використання та у разі необхідності подальшої передачі.
По завершенн учасники мали можливість поставити запитання та отримали ґрунтовні відповіді.