23 лютого 1879 року в Києві народився Казимир Малевич, художник-авангардист та теоретик мистецтва, основоположник супрематизму, автор однієї із найвідоміших картин ХХ ст. «Чорний квадрат».
Проєкт «Мальовнича мова Малевича» до 145-річчя Малевича задумали у Запорізькій дитячій художній школі у листопаді минулого року. Готувала його теоретичну основу викладач ЗДХШ Людмила Давиденко. Вкоріненість Малевича у наше українське художнє середовище є темою дискусій між нашою країною та сусідньою росією, яка спокушуючи та акумулюючи творчі сили, у тім числі й українського походження, частіше просто вкорочувала майстрам віку, привласнюючи мистецькі здобутки…
Малевич народився у Києві, дитячі роки провів в Україні, навчався у рисувальній школі Миколи Мурашка…
Покинувши на часи молодих творчих пошуків Україну, повернувся у обнадійливому для української культури 1927-му.
Публікував статті на мистецьку тематику в журналі «Нова ґенерація» у Харкові, викладав у Київському художньому інституті… Але початок репресій в Україні проти інтелігенції змусив Малевича знову їхати до росії…
Казимир Малевич. Атлети
“Автори ніби проклали місток між своїм баченням та художніми образами Казиміра Малевича”, – говорить, представляючи експозицію в «Галереї юних» у ЗДХШ, Людмила Давиденко .
“Як ви себе почуваєте всередині чорного квадрата?” – “Та прекрасно, я б сказала… краще розумію задум автора”.
Розуміння Казиміра Малевича на виставці у ЗДХШ відчувається не примусово-академічно, а у грі.
Малеча довкола викладачки Вікторії Рибалової виглядала як ілюстрація цього щирого та веселого розуміння. Так, мовляв, Вікторіє Вікторовно, ми маємо від вас цікавезний аква-мейк. А тепер ми Вас розмалюємо… Ну, що ж… давайте! І весела зграйка дітлахів позує поруч із своїми аплікаціями, створеними на уроках пані Вікторії, та фотографує свою вчительку.
Пане Казиміре, вам подобається?
«Чорний квадрат» був створений Малевичем як декорація до футуристичної опери «Перемога над Сонцем». Опера вперше прозвучала у 1913-му. Це був початок супрематизму – найвищого, за визначенням автору, етапу у мистецтві, що мав у своєму розвитку три ступені чорного, кольорового і білого.
Між чорним та білим квадратами-цитатами Малевича – мальовничі експерименти учнів та викладачів Мистецьких шків міста Запоріжжя. Повага викладачів до непересічної персони ювіляра корелюється із деяким несприйняттям. Підозрюючи епатажність, виправдану революційними обставинами, художники обстоюють свою мову, свою виразність. Кожен малює, як бачить… Та ця чудова подорож на сторіччя назад, кольори без напівтонів та лінії – конкретні та навіть плакатні, і справді дають відчуття, що минуле стало зрозумілішим та дотепнішим. Та ще й ріднішим.
Інеса АТАМАНЧУК, фото Миколи БАРИШЕВА
Виставка триватиме до 22 березня.
Відвідати її можна у понеділок, з 10.00 до 18.00, та з вівторка по п’ятницю з 10.00 до 19.00.
Вхід безкоштовний.
Телефон для довідок (050)454-69-64