Біля Малайзії організували найбільшу у світі тіньову перевалку нафти для обходу санкцій.
Кількість перевантажень нафти між танкерами в цій зоні за 60 км від узбережжя Малайзії подвоїлася з 2020 року.
За консервативними оцінками, за дев’ять місяців 2024 року через неї пройшло близько 350 млн барелів нафти. Вартість цієї нафти оцінюється щонайменше у 20 млрд доларів. Перевалка використовується не російськими, а іранськими танкерами. Вони передають санкційну нафту іншим суднам, які потім доставляють нафту в основному до китайських портів. Водночас офіційно Китай не імпортує іранську нафту з 2022 року.
Оператори, ймовірно, перекачують нафту між кораблями в цьому районі принаймні вдвічі частіше, ніж у 2020 році, згідно з аналізом Bloomberg News щодо близькості суден у дні з доступними супутниковими зображеннями. У найактивніші дні таких окремих рандеву було помічено більше десятка.
Неможливо точно оцінити, скільки нафти рухається цим каналом. Але навіть якщо робити консервативні припущення щодо розміру танкера, дані свідчать про те, що близько 350 мільйонів барелів нафти перейшло з рук у цю гарячу точку за перші дев’ять місяців цього року.
З урахуванням середньої ціни на нафту за 2024 рік і знижки, застосованої до санкційної нафти, це становить понад 20 мільярдів доларів. Справжня вартість, ймовірно, набагато вища.
Перевалка знаходиться в винятковій економічній зоні Малайзії, але за межами її територіальних вод, тому країна обмежена у можливостях контролювати цю зону.
До того ж Малайзія та сусідні країни закривають на це очі і не зацікавлені у посиленні контролю через зв’язки КНР та Ірану.