Прийнятий нещодавно Закон України «Про повну загальну середню освіту» унормував реалізацію права маленьких громадян на оволодіння державною мовою.
Закон передбачає три моделі вивчення української мови у школах. Дана новація – результат деталізації положень Закону «Про освіту». Відповідна стаття документа була написана за результатами численних консультацій з представниками національних меншин та за результатами рекомендацій Венеціанської комісії.
Отже, перша модель передбачена для корінних народів України, що не проживають у мовному середовищі своєї мови та не мають держави, яка цю мову захищала б та розвивала. Найперше йдеться про кримських татар.
Для них у першу модель закладено навчання мовою корінного народу з 1-го до 11-го (12-го) класу поряд з ґрунтовним вивченням української мови.
Друга модель – для шкіл з навчанням мовою національних меншин, мови яких належать до мов ЄС. Залежно від мовної групи та мовного середовища проживання, використання цієї моделі може бути різне, але основи такі:
- материнською мовою, поряд з вивченням державної, вони навчатимуться у початковий школі;
- у 5-му класі не менше 20 відсотків річного обсягу навчального часу має викладатись українською з поступовим збільшенням обсягу, щоб у 9-му класі досягти позначки у не менше 40 відсотків предметів, які вивчаються державною мовою;
- зі старшої школи не менше 60 відсотків річного обсягу навчального часу в цих закладах має читатися державною мовою.
Третя модель працюватиме для решти національних громад України. Вона стосується нацменшин, мова яких належить до однієї з українською мовної сім’ї, а також що проживають переважно в середовищі власної мови [російська мова]. Там початкова школа також буде мовою меншини разом із вивченням української, а з 5-го класу не менше 80 відсотків навчального часу читатиметься державною мовою.