Інститут масової інформації (ІМІ) двічі на рік моніторить загальноукраїнські онлайн-медіа та складає Список прозорих і відповіда(ІМІ)льних медіа, також відомий як Білий список. «Детектор медіа» (ДМ) моніторить регіональні телеканали.
205 медіа з усіх регіонів України потрапили на інтерактивну Мапу рекомендованих медіа за результатами третьої хвилі моніторингу. Проєкт громадських організацій “Інститут масової інформації” та “Детектор медіа” за підтримки міжнародної організації Internews Network створений для виявлення та підтримки медіа, які дотримуються високих стандартів журналістики.
Експертами ДМ та ІМІ у серпні-жовтні 2024 року було оцінено загалом 274 медійних ресурсів, з них 182 онлайн-ресурси, 21 радіо і 71 телеканал.
Медіа оцінювались за спільною матрицею, розробленою ІМІ та ДМ на початку 2024 року, яка включає 14 індикаторів оцінки незалежності та репутації видань. Основні блоки критеріїв охоплюють прозорість, дотримання професійних стандартів та журналістської етики. Експерти ІМІ оцінювали онлайн-медіа, експерти ДМ – радіо і телеканали.
Система подачі заявок дозволяє медіа самостійно реєструватися на участь у проєкті, що спрощує процес включення та демократизує відбір, відкриваючи двері для маленьких та нішевих ресурсів. Мапа буде оновлюватися й надалі, і наступна хвиля моніторингу запланована на лютий 2025 року.
«Ми раді бачити, як регіональні медіа прагнуть вдосконалюватися та відповідати високим журналістським стандартам. Цього разу, за результатами моніторингу, деякі медіа залишили мапу, але з’явилися й нові, які демонструють професійність та повагу до глядачів. Це свідчить про розвиток і готовність до змін на регіональному рівні. Вітаємо медіа, які підтвердили свою прихильність до професійних стандартів, і особливо раді за громади, які мають доступ до надійного, якісного контенту», – підкреслює Наталія Лигачова, голова ГО «Детектор медіа».
«Третя хвиля нашого моніторингу показала, що охоплення проєкту росте — вже 205 рекомендованих медіа з усіх регіонів України увійшли на мапу, а це на 29 медіа більше ніж в попередньому моніторинговому періоді. В умовах інформаційної війни та зовнішніх загроз цей проєкт має стратегічне значення, оскільки виконує функцію орієнтиру для споживачів інформації. Окрім цього, Мапа формує і впроваджує на практиці нові індустріальні стандарти прозорості і відповідальності медійних ресурсів. Водночас вона створює основу для дискусій та подальших реформ у медіасфері, в тому числі законодавчих, підтримуючи постійний розвиток надійного інформаційного простору в Україні», — заявила директорка Інституту масової інформації Оксана Романюк.
Наразі мапа включає 151 онлайн-медіа та 5 центрів журналістських розслідувань, 21 радіо та 28 телеканал з усіх областей України:
- найбільше рекомендованих медіа, розміщених на Мапі, – у Волинській області (22 медіа);
- далі йде Київська область – 20 медіа;
- далі за кількістю медіа йдуть Харківська, Донецька та Рівненські області – по 12 медіа;
- 10 рекомендованих медіа потрапили на мапу від Івано-Франківської та Одеської області,
- по 9 медіа – Полтавська та Запорізька області;
- по 8 медіа мають Сумська та Миколаївські області;
- по 7 рекомендованих медіа на регіон мають Чернігівська, Луганська та Кіровоградська області;
- по 6 рекомендованих медіа на регіон мають Чернівецька, Хмельницька, Дніпропетровська області;
- по 5 медіа мають Херсонська, Вінницька та Львівська області;
- по 4 рекомендованих медіа на регіон мають Закарпатська, Тернопільська, Житомирська, Черкаська області;
- 3 рекомендованих медіа мовлять на територію тимчасово окупованого Криму.
Проєкт стартував у вересні 2023 року. На першому етапі, до Мапи ввійшли 142 українських медіа, а за результатами другої хвилі – 176 медіа.
Раніше медіаексперти Інституту масової інформації та “Детектора медіа” відповіли на запитання про те, як регіональним медіа потрапити на Мапу рекомендованих медіа.