Українська лабораторія Opera aperta, заснована Романом Григорівим та Іллею Разумейком, перемогла на міжнародній премії The Classical:NEXT Innovation Award 2025 – одній із найпрестижніших нагород у сфері класичної музики з оперою GAIA-24. Opera del Mondo.

GAIA-24. Opera del Mondo – це сучасна геоісторична опера Романа Григоріва та Іллі Разумейко [останній має запорізьке походження, а розмова про сучасну оперу в запорізькому театрі VIE два роки тому досі утримується в пам’яті як незабутнє враження].
Проєкт GAIA-24. Opera del Mondo базується на дослідженні наслідків руйнівної діяльності людини на глобальну екологічну ситуацію, зокрема російського вторгнення в Україну, який намагається знайти нові способи говорити про екологію на сцені музичного театру, знайти нові методики виконання, тіла, голосу, музики та розробити «розширену» сценографію, яка може поєднати людське тіло, театральний простір та навколишній «космос» з точки зору природного, культурного та політичного середовища.
Коли земля дає багатий урожай, будьте готові до великої війни.
Коли моря висихають, річки змінюють свої русла, а ліси стають непридатними для життя через радіацію – імперія скоро впаде.
Коли настане кінець світу, земля та небо зливаються в одну нескінченну лінію.
Так до нас промовляють Гея, Гея, Терра, Мага, Мати Гея.
Гея, богиня Землі та партеногенетична мати всесвіту, породила Мнемосину, богиню пам’яті. Мнемозіна народила дев’ять муз. «Прекрасноголоса» муза Калліопа народила Орфея. Тож ми опинилися в музеї та на сцені оперного театру. Між променями світла та відеопроекціями ми задаємося питанням, чи можемо ми все ще чути, що говорить Гея?
Пролог вистави відсилає до філософських глибин: 9 жовтня 2022 року в Парижі помер філософ і антрополог, активний пропагандист теорії «Геї», Бруно Латур. Його останній опублікований текст був присвячений війні між Росією та Україною. Він порівнює цю війну з тривалою війною людства проти природи та нашої планети, посилаючись на «Царя Едіпа» Софокла та говорячи про «Європу в міжцарстві» – Європу в часи «між царствами».
Шрстого червня 2023 року російська армія підірвала дамбу Каховського водосховища, вчинивши черговий акт воєнного злочину та екоциду. Через тиждень у Чорне море потекло 18 мільярдів кубічних метрів води. Каховське море, разом із пейзажами опери «Чорнобильдорф», перестало існувати. Дніпро повернувся до свого природного русла, створюючи нові, постійно мінливі та плинні ландшафти, розташовані на передовій російсько-української війни.
Після осушення Аральського моря та катастрофи на Чорнобильській АЕС вибух Каховської греблі став одним із найпомітніших екологічних злочинів, скоєних російськими колоніальними режимами. Однак, як і відродження Чорнобильського лісу, 2000 квадратних кілометрів дніпровського ґрунту, звільнених із сімдесятирічного полону штучного водосховища, поступово повертаються до свого природного стану. Що ж можна побачити зараз з крутого правого берега Дніпра, спостерігаючи одночасно палаючий театр військових дій та відродження козацької Амазонки? Повільну перемогу матері-природи, швидкий провал людини.
Відеоматеріали до опери «GAIA» були створені у жовтні 2023 року на південному та східному узбережжі острова Хортиця на річці Дніпро.
Музика, лібрето, драматургія, сценографія, хореографія, режисура: Роман Григорів, Ілля Разумейко
Продюсери: Ольга Діатель, Володимир Бурковець, Юлія Париш
Художник по костюмах: Катерина Маркуш
Оператор: Денис Мельник
Live-електроніка та live-відео: Олена Шикіна
Звукорежисер запису: Андрій Нідзельський
Консультант з традиційного танцю: Олена Дудка
Етномузикознавчі дослідження: Марічка Штирбулова, Юлія Вітранюк
Художники:
Марічка Штирбулова
Юлія Вітранюк
Софія Павліченко
Катерина Гордієнко
Катерина Бишева
Кароліна Музиченко
Аліса Кузнецова
Олександр Чишій
Данило Зубков
Aik Єгіян
Ілля Разумейко
Учасники відео: Євген Баль, Назгул Шукаєва, Катерина Гордієнко, Марічка Штирбулова
Організації: OPERA APERTA, протопродукція
Постановку підтримали Національна спілка композиторів України та Національний заповідник «Хортиця».
Дослідницький та експедиційний етап було підтримано Стабілізаційним фондом культури та освіти 2023 року Федерального міністерства закордонних справ Німеччини та Гете-Інститутом. goethe.de
Проєкт GAIA-24. Opera del Mondo було підтримано в рамках програми (re)connection UA 2023/24, що реалізується ГО «Музей сучасного мистецтва» та Українським надзвичайним фондом мистецтва (UEAF) у партнерстві з ЮНЕСКО та фінансується через Надзвичайний фонд спадщини ЮНЕСКО та ініціативу ЮНЕСКО-Ашберг для митців та працівників культури. Програма (re)connection UA 2023/24 має на меті відновити зв’язки між митцями та їхньою аудиторією, підтримати митців як учасників процесу збереження культурної ідентичності України, впровадити нові підходи до культури пам’яті та підвищити стійкість та адаптивність інституцій, громад та митців до викликів воєнного часу. Ідеї та думки, висловлені в описі, належать митцям та керівникам проєкту; вони не обов’язково відображають позицію ЮНЕСКО.
Четвертого червня опера GAIA-24. Opera del Mondo буде представлена на сцені Національного академічного драматичного театру ім. Лесі Українки.
Квитки у продажу, найдешевші вже розкуплені, тож є тільки в діапазоні 1500-2500 гривень.