Про незвичайний – і рідкісний, автомобіль «Запорожець» повідомив засновник і директор Технічного музею «Машини Часу» (діє у Дніпрі) Михайло Прудніков:
«Новий експонат, який поступив у майстерню музею «Машини Часу», конструктивно складається з вузлів горбатого «Запорожця» – той же двигун, ходова, тільки кузов дуже незвичної форми».
Директор музею також зазначив, що «схожа модель була створена на автозаводі у м. Запоріжжя у 60-ті роки і була відома як вантажнопасажирський пікап «Запорожець» ЗАЗ-970В». Однак хитрість у тому, що, ці автомобілі вважаються… назавжди втраченими.
У зв’язку з чим, підкреслив Михайло Прудніков, виникло резонне питання: «що це – дослідний передсерійний автомобіль Запорізького автозаводу або саморобка, яка була виготовлена однією людиною? З цим і належить розібратися фахівцям». Музейники також попросили: «Якщо ви раніше бачили такий автомобіль, поділіться з нами спогадами або фото-відео матеріалами».
Що вдалося з’ясувати із минулого легендарного Запорізького автозаводу:
1961 року його умільці (а завод, нагадаємо, тоді іменувався «Комунаром») спроектували на базі перспективного тоді ЗАЗ-966 дослідну вантажівку ЗАЗ-970. Задньомоторний автомобіль вантажністю 350 кг отримав у побуті – за свій незвичайний вигляд, прізвисько «Точило», й був, по суті, виключно пошуковою компонувальною роботою. І цей, і автомобілі, що послідували за ним, були створені в ініціативному порядку. Ну а 1962 року, з врахуванням накопиченого на «Точилі» досвіду, завод представив ціле сімейство автомобілів-“запорожців” 970-ї серії: фургон ЗАЗ-970Б, пікап ЗАЗ-970Г та вантажопасажирський ЗАЗ-970В.
у вантажопасажирському ЗАЗ-970В при складених двох задніх сидіннях можна було перевозити 175 кг вантажу, а при складених двох рядах – 350 кг. Як і у фургона, двигун з’їдав простір у салоні, від чого два сидіння третього ряду розміщувались на помітній одне від одного відстані – між ними розташовувався люк для доступу до двигуна. На відміну від фургона, у салоні першого у світі «мікроавтобуса» (мікровена, як сьогодні називаються такі, звичні всім, автомобілі) був вентиляційний люк на даху, і тільки одні двері для пасажирів.
Відомо, що міні-вантажівок лінійки ЗАЗ-970 було зроблено близько десяти екземплярів, за деякими даними – всього шість штук. Також відомо, що у 1963 році відбулись держвипробовування, для яких завод підготував чотири зразка: два фургони й два вантажопасажирських (як з заднім так і повним приводом). Спочатку автомобілі випробували по маршруту Запоріжжя – Джанкой, потім – на дорогах Запорізької області. Зокрема, на території сучасного Кам’янсько-Дніпровського району. Проте, не зважаючи на публікації у пресі, жоден з автомобілів не виготовлявся серійно. Головною причиною відмови від ЗАЗ-970 став інший український автомобіль – ЛуАЗ-969. Він також використав агрегати «Запорожця» і влада віддала перевагу саме йому.
З усього виходило, що від ЗАЗ-970В залишилися… лише кілька не дуже якісних фото та спогади очевидців. І ось – повідомлення з Дніпра. Чекатимемо на висновок спеціалістів.
*
На знімках: ЗАЗ із Дніпра, 2023 рік; так виглядав у 1963 році перший у світі мінівен, зібраний запорізькими умільцями (фото з відкритих Інтернет-джерел)