Агенція Регіональних ініціатив разом з запрошеними активістами та експертами обговорили проблему вандалізму та спробували знайти шляхи її розв’язання на локальному рівні.
Під час зустрічі фахівець з питань розвитку міста Ярослав Грошев підкреслив, що вандалізм не є суто місцевою проблемою, з цим явищем стикаються по всьому світу, але у нас воно приймає катастрофічні масштаби. Найбільше у нашому місті від вандалів страждають лавки, урни, підземні переходи, стіни будинків, сітілайти.
Нажаль, у Запоріжжі немає чітко спланованої програми благоустрою міста та боротьби з вандалізмом. Щоб побороти це явище, необхідно створення мапи «місць вандалізму» та спеціальних підрозділів патрульної поліції.
Правозахисник Теймур Мамедов розповів про кричущий випадок пошкодження на острові Хортиця кам’яних баб, які мають велике історичне значення. Або, як приклад, новенькі лавки на Набережній, які були поламані через добу після встановлення. Винних так і не покарали.
Про програму «Безпечне місто», як інструмент відеоспостереження та нагляду за вулицями та парками Запоріжжя з метою зменшення випадків вандалізму, розповів начальник підрозділу інформаційних технологій КП «Центр управління інформаційними технологіями» Ігор Вальчук. Це дуже результативний метод, за допомогою якого можна не тільки негайно відстежити винуватців актів вандалізму, так і попередити ймовірне нанесення шкоди, адже побачивши камери вандали зазвичай відмовляються від своїх задумів. Але вже встановлених камер для нашого міста замало і розташовані вони не у всіх районах.
«Вандалами не народжуються, – зазначив громадський активіст Геннадій Коняєв. – Вседозволеність породжує безкарність. В сучасному суспільстві вандалізм став невід’ємною частиною життя. Поліції не цікаво займатися цими випадками, судова тяганина займає багато часу, штрафи – мінімальні. Ми повинні фокусуватися на культурному розвитку мешканців, вихованні підростаючих поколінь, залученні до спорту, мистецтва та музики».
Експерти також перерахували ймовірні шляхи вирішення даної проблеми: розвиток суспільної культури та зріст відповідальності за скоєне, визначення алгоритму дії та інструментів запобігання вандалізму, створення «антівандальної» системи, провадження циклу спеціальних лекцій для підлітків у школах, залучення школярів до програми громадського планування тощо.
У кожної медалі є дві сторони та безліч варіантів вирішення проблеми – можна одночасно боротися з проявами вандалізму та на міському рівні створювати простори, де мешканці можуть проявити свою творчість та направити свою енергію в мирне русло.
Підготувала Світлана ШКАРУПА