У Запоріжжі відбулося громадське обговорення “Реформа профільної середньої освіти: Запорізька область”. Захід був органіщований Міністерством освіти і науки України в партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» та за сприяння Запорізької ОВА.
В обговоренні взяли участь заступник міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова, менеджерка Проєкту DECIDE, заступниця голови ГО DOCCU Валентина Полторак, директор департаменту освіти і науки Запорізької облдержадміністрації Людмила Бухаріна, експерт Проєкту DECIDE Павло Остапенко, заступник голови Запорізької обласної військової адміністрації Михайло Семікін, представники органів місцевого самоврядування та освітяни.
На заході були розглянуті такі питання:
- передумови впровадження реформи старшої школи;
- суть нововведень і змін, які передбачені реформою;
- моделювання перспективної мережі закладів, що забезпечуватимуть здобуття профільної середньої освіти у Запорізькій області (на даний момент та після деокупації території);
- моделі фінансування та управління такою мережею.
Реформа профільної середньої освіти є складовою комплексного оновлення загальної середньої освіти за концепцією “Нова українська школа”. З 2027 року запроваджується трирічна профільна середня освіта (10-12 класи) за двома спрямуваннями:
- академічним: орієнтація на продовження навчання в ЗВО;
- професійним: здобуття професії.
Що передбачає реформа
Учні зможуть обирати профіль навчання, предмети й курси для поглибленого вивчення — і так готуватися до опанування професії ще в школі. У цьому допомагатиме і профорієнтація, яка почнеться в базовій школі. Завдяки ефективній мережі академічних ліцеїв це буде вибір серед різноманіття профілів, а не формальний підхід.
Обирати профілі ліцеїв будуть заклади освіти, проте департаменти стежитимуть за збалансованістю представлення профілів (гуманітарні та природничі, ІТ тощо) у межах областей.
У межах реформи буде створено окремі від початкової (та, можливо, базової освіти) академічні ліцеї з великою кількістю учнів.
Завдяки оновленню матеріальної бази, підвищенню кваліфікації вчителів, розробленню нових навчальних програм і матеріалів, запровадженню проєктного навчання тощо освіта даватиме потрібні навички для життя у світі, що стрімко змінюється.
Терміни реформи
2023 — 2024 рр.: підготовчий етап: написання стратегії, дорожньої карти, узгодження законодавчої рамки, органи місцевого самоврядування формують перспективну мапу мережі майбутніх закладів профільної освіти
2025 — 2026 рр.: пілотування в окремих закладах освіти
2027 — 2029 рр.: впровадження — перехідний етап
2029 — 2033 рр.: впровадження — фінальний етап
Деталі згодом.