Основні вимоги законодавства про рекламу обговорили під час засідання «круглого столу».
Фахівці Держпродспоживслужби в Запорізькій області звернули увагу підприємців на вимоги законодавства про рекламу, а також відповідальність за його недотримання. Також інспектори проінформували про останні зміни до Закону України «Про рекламу».
Деякі з них набули чинності ще у січні минулого року. Згідно з ними зокрема забороняється в рекламі про вакансії (прийом на роботу) вказувати вік кандидатів, пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам, за винятком специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі, висувати вимоги, що надають перевагу жіночій або чоловічій статі, представникам певної раси, кольору шкіри (крім випадків, визначених законодавством, та випадків специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі), щодо політичних, релігійних та інших переконань, членства у професійних спілках або інших об’єднаннях громадян, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Частиною 3 ст. 241 Закону «Про рекламу» у разі порушення вимог цієї статті рекламодавець сплачує до державного бюджету штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент вчинення порушення, у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
У січні цього року набрала чинності заборона на розміщення зовнішньої реклами у межах території пам’яток, зон охорони історико-культурного заповідника, історико-культурної заповідної території, у межах історичних ареалів населених місць.
Крім того, з 31 березня 2023 року вступили в силу зміни до Закону України “Про рекламу”, які внесені Законом України “Про медіа” від 13.12.2022 № 2849-ІХ.
Зокрема, набувають чинності зміни до статті 22 Закону України “Про рекламу”, відповідно до яких обмеження та заборони, що раніше стосувалися виключно реклами тютюнових виробів, реклами знаків для товарів і послуг, інших об’єктів, права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, наразі також розповсюджуються на рекламу предметів, пов’язаних із вживанням тютюнових виробів, рекламу трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та на рекламу знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються вказані товари.
Реклама зазначених видів товару забороняється:
* у будь-яких аудіовізуальних медіа незалежно від технології їх розповсюдження, а також в онлайн-медіа, на перших і останніх сторінках друкованих медіа, в усіх друкованих медіа для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих медіа;
у наукових, науково-популярних, навчальних, громадсько-політичних, довідкових, літературно-художніх виданнях, виданнях для дітей та юнацтва, виданнях для організації дозвілля та відпочинку, спорту та інших виданнях, у тому числі в усіх друкованих медіа;
засобами внутрішньої реклами;
* на транспорті;
* за допомогою заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння за умови, що на такі заходи допускаються лише працівники підприємств, які мають ліцензію на оптову торгівлю тютюновими виробами, предметами, пов’язаними з їх вживанням, трав’яними виробами для куріння, електронними сигаретами, заправними контейнерами, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння або виробництво тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння);
* засобами зовнішньої реклами;
* у місцях проведення масових заходів політичного, освітнього, релігійного, спортивного характеру (спортивних заходів та спортивних змагань) та розважальних заходів, призначених для неповнолітніх осіб;
у мережі Інтернет, крім веб-сайтів, призначених для повнолітніх осіб, обов’язковою умовою доступу до яких є попередня ідентифікація віку користувачів.
Також з 31 березня реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої, забороняється з 6 до 23 години не тільки на радіо та телебаченні, в і у будь-яких аудіовізуальних медіа незалежно від технології їх розповсюдження.
Внесено зміни й до положень Закону України «Про рекламу», які стосуються термінології, загальних вимог до реклами, політичної та соціальної реклами, реклами азартних ігор, фінансових інструментів, ринків капіталу та організованих товарних ринків тощо.
Спеціалісти Держпродспоживслужби навели приклади типових порушень законодавства про рекламу, які найчастіше допускають суб’єкти господарювання, та роз’яснили вимоги законодавства щодо недопущення цих порушень в подальшому.