У Запоріжжі відкрився другий в Україні Центр рекрутингу української армії. Організація його роботи є спільною ініціативою Міністерства оборони України, Генерального штабу ЗСУ та Запорізької обласної військової адміністрації. На заході були присутніми голова Запорізької обласної військової адміністрації Іван Федоров, уповноважений представник Міністерства оборони України з питань рекрутингу Олексій Бежевець, представники військових частин.
Зауважимо, що Центр рекрутингу є не військовою, а цивільною установою. Тут не вручають повістки, а надають інформацію та консультації громадянам, які хотіли би стати на захист батьківщини, проте мають застереження щодо умов служби.
“Це інновація в частині рекрутингу до Збройних сил України, які потребують якісного і мотивованого складу, – сказав голова Запорізької ОВА Іван Федоров. – Сьогодні ми розуміємо, що у мешканців є питання щодо того, в якій частині вони будуть служити і в якій професії. І сьогодні той інноваційний продукт, який пропонує Міністерство оборони, є рішенням цієї проблеми. Дякую запорізькій владі, що надала приміщення для центру, та представникам усіх частин, які будуть допомагати роз’яснювати, на яких умовах можна стати на захист України”.
Очільник ОВА повідомив, що зараз у трьох частин, які діють на Запорізькому напрямку, є пріоритетна можливість набирати особовий склад. Що це означає?
Стандартний шлях військовослужбовця складається з етапів: повістка — медична комісія — учбовий центр, а потім — розподіл невідомо куди. А пріоритетний набір, за словами Івана Федорова, — це “коли конкретна військова частина може одразу призвати до себе конкретного військовослужбовця, на базі військової частини провести навчання конкретній спеціальності, і після того він проходитиме службу в конкретному колективі. Багато слів “конкретно”, але насправді так і є”.
Уповноважений представник Міністерства оборони з питань рекрутингу Олексій Бежевець розповів, що перший Центр рекрутингу української армії було відкрито у середині лютого у Львові, він показав хороші результати. І тепер на меті — відкрити мережу подібних центрів по всій країні.
Це — про добровільне залучення до захисту батьківщини. Аби людина, яка розуміє необхідність боронити домівку, і шукає, як можна краще виконати свій громадянський обов’язок, могла отримати відповіді на питання: які є частини і вакансії? чи буде враховано мій фах та досвід? чи зважатимуть на мій стан здоров’я? тощо.
“Центри є першою цивільною точкою, куди можна прийти і поспілкуватися, задати питання, подивитися, які є вакансії. Якщо людина себе знаходить, відбувається комунікація з представником військової частини, з’ясовуються усі деталі. Потім іде процес оформлення документів.
Якщо частина є в переліку пріоритетного комплектування, який щомісячно переглядається і затверджується генштабом, то ця людина по рекомендаційному листу туди повинна потрапити.
Якщо людина не має досвіду, вона в обов’язковому порядку іде в навчальний центр. Базова підготовка триває мінімум місяць. Якщо посада потребує додаткових знань та вмінь, людина проходить додаткову фахову підготовку. Якщо був попередній досвід служби протягом останніх десяти років, людина може іти служити і без навчального центру”, — пояснив процедуру Олексій Бежевець.
Уповноважений представник Міноборони зауважив, що правила, які змінилися не так давно, на сьогодні є максимально чіткими. Зараз доведено до всіх військових частин, ТЦК-СП, навчальних центрів, що є алгоритм, як людина може потрапити на обрану посаду в обраній частині.
“Ми будемо максимально контролювати, аби цей процес ішов без збоїв. Людина має бути озброєна тим, що вибір — це її право. А обов’язок ТЦК чи навчальної частини — виконати наказ Генштабу. І якщо, не дай Бог, десь виникають питання, що ТЦК кудись не туди відправляє на навчання, або навчальний центр відправляє в іншу частину, людина може поскаржитися. Для цього є рекрутери, які супроводжують майбутнього захисника, для цього є ми, для цього ми створюємо єдину систему. Ми будемо включати усі можливі ресурси, аби людина потрапила у ту частину, яку обрала. Бо військові накази треба виконувати”.
Що означає єдина система центрів рекрутингу, яка зараз розгортається?
За словами Олексія Беженця, мережа таких центрів необхідна для того, щоб люди могли все з’ясувати незалежно від географії місця перебування. У кожному регіоні збираються вакансії з тих військових частин, які там представлені, і ці дані зводяться в систему, щоби був обмін інформацією. Умовно кажучи, львівські вакансії будуть представлені у Запоріжжі, запорізькі — на Львівщині.
У переліку вакансій (не тільки у ЗСУ, а і в Національній гвардії, прикордонній службі, загалом у силах безпеки та оборони), які доступні онлайн з листопада минулого року, є і тилові, і бойові. Їх близько десяти тисяч, і їхній аналіз показує, що немає жодної, на яку не прийшов би хоча б один відгук. “Тобто попит і потреба корелюються. Наша задача — зробити так, аби процес відбувався правильно, людина отримала відповіді на усі питання, завдяки чому виросла довіра”.
Що, коли людина обрала бригаду, яка не є в пріоритетному списку?
“По непріоритетному списку відбувається комунікація з генеральним штабом, – пояснив Олексій Бежевець. – Частина може видати рекомендаційний лист, але тільки на контракт. Там трошки складніший період погодження. Але загальна позиція: якщо громадянин іде на контракт, то він потрапить в обрану частину.
Держава зацікавлена, щоби люди укладали контракти. До речі, контракти зараз мають перевагу, бо зараз вони не є обов’язково строковими. Можна укласти контракт до закінчення особливого стану або демобілізації”.
Ба більше. Якщо порівняти статус мобілізованого і статус контрактника — у контрактника більше соціальних гарантій. Зокрема, це виплати за укладення першого контракту (станом на сьогодні це діє щодо строкового контракти, проте ініційовані зміни, щоб це діяло і на інші види контрактів). Для офіцерського складу передбачена компенсація за винаймання житла, якщо це відбувається в процесі служби. Є додаткові соціальні пільги для членів сім’ї. “Загалом там порядка 20 різних позицій, ця інформація доступна, в тому числі і в рекрутинговому центрі”, – сказав Олексій Бежевець.
Іван Федоров наприкінці підкреслив, що держава визначила пріоритет — військовослужбовці, особовий склад, чиї права мають бути захищені. Саме звідси з’явилася ініціатива і рекрутингового центру, і захисту конкретного військовослужбовця шляхом контракту або супроводу рекрутингових співробітників. “Сьогодні є недовіра, але спільними кроками маємо вибудовуватися довіру до рекрутингу у Сили безпеки та оборони”.
Консультативно-інформаційний офіс Центру рекрутингу української армії у Запоріжжі працює за адресою бульвар Центральний, 27. Отримати інформацію про вакантні посади в українському війську та консультації з усіх питань можна також за телефонами +380 66 183 10 75, +380 98 835 09 04.
Ганна ЧУПРИНА, фото авторки