56% вчителів, які мають стаж роботи 20 і більше років впроваджують Державний стандарт Нової української школи (НУШ) і кожен п’ятий має стаж роботи до 10 років. 100% вчителів, які викладають у 5-6-х класах, пройшли підготовку НУШ та більшість із них готові до викладання за Державним стандартом базової середньої освіти. Такі результати моніторингового дослідження впровадження Державного стандарту Нової української школи у 5-6 класах закладів загальної середньої освіти, проведеного Державною службою якості освіти України та її територіальними органами у 2023/2024 навчальному році.
До обговорення долучились:
- заступник директора Департаменту освіти і науки ЗОДА Віктор ЗАХАРЧУК;
- ректор Бердянського державного педагогічного університету Ігор БОГДАНОВ;
- декан природничо-географічного факультету Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького Лариса ПОЛЯКОВА;
- в.о. ректора комунального закладу «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради Анатолій КАЗАЧУК та проректори Тетяна ГУРА, Олена ВАРЕЦЬКА та Людмила ЧЕРНІКОВА,
- директор комунального закладу загальної середньої освіти «Балабинська гімназія «Престиж» Кушугумської селищної ради Запорізького району Запорізької області Жанна ВІННІЧЕНКО,
- керівники органів управління освітою міськвиконкомів, уповноважені в управлінні освітою територіальних громад, керівники закладів загальної середньої освіти.
Начальниця управління Державної служби якості освіти у Запорізькій області Тетяна ОЗЕРОВА представила учасникам заходу проблемні питання кадрового, матеріально-технічного та організаційного забезпечення освітнього процесу у 5-6 класах.
Несприятливим фактором щодо якісного впровадження концепції НУШ на рівні базової середньої освіти та ефективної організації освітнього процесу в 5-6-х класах є значною мірою недостатня та/або застаріла матеріально-технічна база закладу освіти, невідповідність оснащення кабінетів видам навчальної діяльності, що передбачені навчальними програмами, часткове забезпечення підручниками з навчальних предметів, дидактичними та методичними матеріалами.
- Лише 21% педагогічних працівників забезпечені необхідним обладнанням для успішної реалізації освітнього процесу в умовах НУШ.
- 76% керівників та 63% педагогічних працівників зазначили про часткове забезпечення закладів необхідним обладнанням
- 10% керівників та 15% педагогів відзначили вкрай несприятливу ситуацію з матеріально-технічним забезпеченням їхніх закладів.
Враховуючи дистанційний режим організації освітнього процесу, директори шкіл звернули увагу на недостатній стан електронних версій навчальної та навчально-методичної літератури з аудіосупроводом, електронних підручників, мультимедійного обладнання, STEM-лабораторій, оргтехніки.
100% закладів освіти використовують модельні навчальні програми, яким надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України».
20% учителів розширюють/поглиблюють або ущільнюють зміст окремих елементів (розділів, тем, модулів тощо) навчальної програми, зважаючи на потреби учнів, матеріально-технічне забезпечення закладу освіти, запити батьків, громади, 8 % педагогів доповнюють зміст програми, включаючи регіональний компонент
99% закладів освіти використовують освітні програми, розроблені на основі типової освітньої програми.
83% керівників зазначили, що для учнів 5-х класів визначений адаптаційний період, впродовж якого не здійснюється оцінювання відповідно до Рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів.
43% педагогічних працівників проходять підвищення кваліфікації в обласних інститутах післядипломної педагогічної освіти.
Проректор з навчально-методичної роботи комунального закладу «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, кандидат педагогічних наук, доцент Людмила ЧЕРНІКОВА акцентувала увагу учасників заходу на результати моніторингу рівня сформованості професійних компетентностей регіональних координаторів та педагогів пілотних закладів НУШ та проаналізувала проблемні питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників області.