У листопаді, в рамках Дня відкритих дверей у ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище», мали екскурсію, яку нам запропонувала заступниця директора з навчально-методичної роботи Олена Кулинич.
Училище – заклад професійної освіти з 75-річною історією, яке, за спогадами художника Андрія Соколенка, засноване було на Кічкасі, та вже чи не півстоліття розташоване у просторому навчальному корпусі та будівлі майстерень у центрі Запоріжжя. Отримати тут можна багато корисних професій, і не лише випускникам шкіл, а й дорослим представникам громади, ВПО, ветеранам…
Нині будівельні професії, яким тут навчають, відповідають сучасним запитам: маляри, штукатури, монтажники гіпсокартонних конструкцій, муляри, лицювальники-плиточники. Можна опанувати й професію адміністратора, обліковця з реєстрації бухгалтерських даних та професії, пов’язані з комп’ютерною обробкою інформації.
Та будівля нині ніби освітлена мистецтвом. Кольорове оздоблення фасаду, мурали… Мистецтво – складова особистості. Людина може мати професію реальну, земну, та якщо має творчий досвід, вона по-іншому сприймає світ і зовсім по-іншому реалізується. До речі, неподалік училища – майстерні запорізького відділення Спілки художників України. І Микола Іолоп, а також родина Прокоф’євих викладають у ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище».
Справа від муралу – нові вікна,
встановлені у співпраці із німецькою компанією GIZ
Наразі училище пропонує три напрямки освіти: будівельний, художній напрямок та економічно-адміністративний. І має училище таку важливу нині можливість, яку варто акцентувати окремо.
– Наш заклад єдиний в області, який відповідає вимогам інклюзивної освіти, – розповіла Олена Кулинич. – У нас на сьогодні 11 інклюзивних груп, до яких зараховано 22 дитини з особливими освітніми потребами. А це можливість для дітей з різними нозологіями отримати професію з урахуванням їх особливостей, у зручних для них умовах. Це важливий напрямок нашої роботи, ми в цьому напрямку працюємо вже п’ятий рік. Ми співпрацюємо з інклюзивно-ресурсними центрами, громадськими об’єднаннями. На жаль, поки не можемо знайти фінансування, щоб зробити повністю доступним навчальний корпус та майстерні. Діти, яким важко пересуватися, маломобільні, більше працюють онлайн.
Тож, якщо медичні показники дозволяють, то за заявою від батьків формується інклюзивна група, і діти з інвалідністю, з особливими освітніми потребами мають можливість опанувати бажану професію.
Професія стає більш реальною
Пані Олена розповіла ще про важливу сучасну стратегію навчання – метод Learning by doing: «навчаючись, опановую професію».
– Маємо підписаний меморандум з німецькою компанією GIZ. Саме вони запропонували нам працювати таким методом. Подивіться на наші нові вітрини. Їх монтували учні будівельних професій та слухачі короткотермінових курсів з професійних кваліфікації «Монтажник віконних та дверних конструкцій» й «Передові системи термомодернізації».
Ми двічі попадали під обстріли. У жовтні 2022-го ми втратили практично всі старі вікна на фасаді. Замінили. Та під час нещодавнього прильоту поруч з училищем знову були значні руйнування скляних конструкцій. Але енергоефективні вікна, конструкції вітрин, які ми отримали в рамках співпраці з GIZ та змонтовані методом Learning by doing – встояли.
Освітні процесі тривають й у сховищі
– Зараз у нас змішаний формат навчання: виводимо учнів тиждень через тиждень. Тиждень першокурсники курси навчаються, тиждень – другий-третій курси. Це пов’язано з можливостями нашого укриття, яке ми власними силами привели до ладу. Під час оголошення тривоги діти обов’язково вирушають до сховища, де й перебувають. Ми шукаємо можливість не переривати освітні процеси під час оголошення тривоги. У сховищі обладнані класи, майстерні. Розширюємо практику, коли викладачі, майстри виробничого навчання розпочинають навчальний день, і проводять заняття одразу у сховищі.
Навчаючись, стають професіоналами
В більшості приміщень, в яких відбувалась заміна вікон, одразу здійснювались ремонтні роботи: штукатурні, малярні роботи, монтаж підвісних стель різної конструкції. Ремонтні роботи, під керівництвом майстрів, виконують учні, які навчаються професіям будівельного напрямку, слухачі короткотермінових курсів з числа дорослого населення. Вони здійснюють роботи від монтажу вікон до фінальних малярних робіт – це справді Learning by doing.
Це стало можливим завдяки тому, що в кожну програму підготовки за професіями будівельного напрямку незалежно від того, хто навчається – маляри, штукатури, монтажники гіпсокартонних конструкцій, лицювальники-плиточники – інтегрована можливість отримати додатково ще дві професії. Це монтажник віконних та дверних конструкцій і спеціаліст з утеплення стін. Якщо учень опанує ці додаткові компетенції, він отримує сертифікат від німецької корпорації GIZ. І діти отримують не дві-три, а чотири-п’ять професій за час навчання. Для тих, хто прийде навчатися на будівельний напрямок, – це чудовий варіант.
Методичний кабінет відремонтований саме за методом Learning by doing
– Наші учні вже під час виробничої практики на підприємствах міста мають змогу отримувати заробітну плату. І це стосується не лише учнів будівельних професій. Ми співпрацюємо з промисловими підприємствами, виробництвами, яким важливо художнє оформлення продукції, володіння комп’ютером, бухгалтерські знання, послуги адміністрування. І під час практики учні художнього та економічного напряму, а у нас є така колаборація, можуть працювати та заробляти гроші своєю професією на сучасних виробничих майданчиках. Наразі така самостійність дуже важлива, – розповіла пані Олена.
Перепрофіліювання дорослих
Що ж до оздоблення фасаду училища – його утеплення та дизайнерське оформлення забезпечили викладачі, майстри виробничого навчання та дорослі слухачі короткотермінових курсів, які мали доступ до виконання висотних робіт. Голова методичної комісії професій будівельного напрямку Надія Височиненко розробила макет-дизайн проєкту. Матеріали та монтажні конструкції також надали німецькі партнери.
– Дорослому населенню ми пропонуємо перенавчання за ваучерами від центру зайнятості за професією «Монтажник гіпсокартонних конструкцій», плануємо запровадити і перепідготовку за іншими програми тривалістю від шести до десяти місяців. Також ми пропонуємо короткострокові програми для дорослих за професійними кваліфікаціями «Монтажник віконних та дверних конструкцій», «Передові системи термомодернізації» (утеплення стін). Це півтора місяці навчання в змішаному форматі. Люди опановують практичні навички під час роботи, а також отримують теоретичні знання, – поділилася пані Олена. – Минулого року ми набрали на ці курси 20 осіб, десять монтажників віконних блоків і десять – спеціалістів з утеплення стін. Підготовку торік нам оплатила американська компанія USAID. Намагаємося і нині для ветеранів і для ВПО знайти можливості фінансування, особливо щодо затребуваних професій.
Мрія малювати стає професією
– Що стосується художньої освіти, у нас дуже висококваліфіковані викладачі, майстри. Це Анжела та Євген Прокоф’єви, Микола Іолоп. На художній напрямок ми намагаємося прийняти усіх бажаючих. Тобто можна опанувати художні техніки, навіть не маючи підготовки.
Вже другий рік запрошуємо отримати кваліфікацію на рівні фахової передвищої освіти за напрямком дизайн. Тобто, за скороченою програмою, наші випускники та випускники художніх училищ й закладів інших художніх напрямків мають змогу здобути диплом фахового молодшого бакалавра. Це безкоштовне навчання, учні отримують стипендію. І це скорочена програма, тому що частину годин учні вже опанували, отримуючи робітничу професію. Тому це дуже вигідно. І це не освіта за комерційними цінами. Ми пропонуємо таку можливість для наших випускників.
А ще наші діти під час навчання беріть участь у виставкових заходах. Не раз у місті відбувалися презентації робіт учнів та наших педагогів, наприклад, у Запорізькому художньому музеї. У нас є різні майданчики, галереї у місті, які надають можливість представити роботи наших учнів. Зокрема мурали, на фасаді створив Євген Прокоф’єв з учнями.
Цифровий освітній центр: всі складові STEAM працюють
Останнім часом у освітньому просторі України набирає обертів тренд STEAM. Це не просто технічна освіта. Це поєднання природничих наук (Science), технологій (Technology), технічної творчості (Engineering), мистецтва (Art) та математики (Mathematics). STEАM-навчання охоплює значно ширше поняття, а саме вдале поєднання креативності та технічних знань.
Тож, дизайнери, яких отримують освіту в училищі, займаються комп’ютерною графікою. STEAM -освіта популяризується: маємо багато наборів STEAM.
– Цього року ми створили цифровий освітній центр, обладнання для якого було отримано в рамках співпраці японським урядом, – розповіла пані Олена. – Шостого листопада його офіційно відкрили. Тут працює 3D-принтер, встановлені інтерактивні панелі, планшети й комп’ютери. Є можливість займатися робототехнікою. Тут проводяться уроки фізики, математики, географії, займаються гуртки. Ми маємо простір, де учні, зокрема ВПО, можуть працювати офлайн та онлайн. В рамках проєкту отримано ліцензії на програмне забезпечення mozaBook, які дозволяють нам використовувати під час уроків віртуальну, доповнену реальність. Діти мають можливість друкувати моделі на 3D-принтері.
За цією ж програмою, ми отримали безперебійні системи живлення, потужний генератор. Тобто під час аварійних вимкнень училище може автономно працювати. Завдяки допомозі партнерів, у нас є можливість забезпечити безперервне опанування професійними компетентностями, навчання наших учнів і слухачів.
Реалії та гостинність
Пані Олена з Ясинуватої Донецької області, з 2014 року має статус ВПО, живе та працює у Запоріжжі.
– У нас навчається дуже багато дітей, які виїхали від війни. Наразі навчається 102 особи ВПО. А також є викладачі, майстри виробничого навчання – внутрішнього переміщенні особи. Нині у нас працює дуже багато молодих майстрів виробничого навчання. Для колективу та учнів намагаємось створити затишну, сімейну атмосферу. У нас тут всюди вай-фай, зони відпочинку. Є й кавомашина. Я вам каву пропоную. Будете?
І кава в училищі смачна, і люди привітні та натхненні.
Мистецтво, створене у бомбосховищі
– Три роки має навчатися в училищі живописець-флорист, чотири – живописець-декоратор, – розповів нам біля стенду робіт своїх учнів Євген Прокоф’єв. – Працюємо у бомбосховищі, а у День відкритих дверей піднялися, щоб показати свої роботи на виставці.
Перед нами роботи другого курсу спеціальності «Живописець. Декоратор вітрин». Це і копії відомих сюжетів, і самостійно розроблені композиції.
Тут є й виставка дипломних робіт. Побачили ми й процес створення портретів.
Є великі художні полотна, 60 на 70. Біля одного з них помилувалися на майже готовий натюрморт.
“Ми з Настею разом підбирали сюжет, робили малюнок. По затвердженні, робили колаж”, – розповідає творчий процес Євген Прокоф’єв.
Кількість робіт вражає. Мабуть, є сенс створювати музей творчості учнів та випускників Запорізького вищого професійного училища…
Інеса АТАМАНЧУК, фото Миколи БАРИШЕВА