• Архів газети
  • Історія
  • Про видання
  • Контакти
  • Рекламодавцям
  • Выбрать язык сайта
  • Українська
  • Русский
Газета МИГ
  • Новости Запорожья
    • ЖКХ, Транспорт
    • Здоровье, спорт
    • Культура, учеба
    • Политика, право
    • Происшествия
    • Финансы, экономика
  • Украина и Мир
  • Спецпроекты
    • Факты – лекарство против фейков
      • Выпуск 1
    • Виконані
      • Слово правди – наша зброя
        • Спецвипуск 1
        • Спецвипуск 2
        • Спецвипуск 3
        • Спецвипуск 4
        • Спецвипуск 5
        • Спецвипуск 6
        • Спецвипуск 7
        • Спецвипуск 8
        • Спецвипуск 9
        • Спецвипуск 10
      • Запорожье: 45 км к линии фронта
      • Правда кривду переможе!
        • Cпецвипуск 2
        • Cпецвипуск 3
        • Спецвыпуск 4
        • Спецвыпуск 5
        • Спецвыпуск 6
    • Евроинтеграция
    • Реформы
    • Украина-ЕС
    • Запорожские крафтовики
  • Публикации
    • Удивительное Запорожье
      • История успеха
      • Персоны
      • Точка на карте
    • Искусство, досуг, туризм
    • Медицина, экология
    • Политика, потребитель
    • Разное
  • Интересно
  • Инфографика
  • Важно
Газета МИГ
No Result
View All Result

Головна » Публикации » Страсти по “маркетингу”: почему затормозила реформа на рынке лекарств

Страсти по «маркетингу»: почему затормозила реформа на рынке лекарств

26/05/2025
in Важно, Медицина, экология, Публикации
0
Пристрасті по “маркетингу”: чому загальмувала реформа ринку лікарських засобів
2.5k
VIEWS

З початку року в Україні стартувала масштабна реформа ринку лікарських засобів — держава взяла курс на зниження цін і підвищення доступності ліків для населення. Проте вже за кілька місяців процес уповільнився. Причина — гарячі суперечки навколо маркетингових платежів, які виробники ліків сплачують аптекам за просування своїх препаратів.

Саме ця практика, донедавна майже невидима для широкого загалу, стала головною точкою напруги в реформі. Аптечний бізнес називає її критично важливою для виживання мереж, а держава — джерелом штучного подорожчання ліків. Поки сторони не дійдуть згоди, реформа залишається на паузі, а разом із нею — і обіцяні зміни для пацієнтів. Дискусії тривають як серед експертів, так і на рівні держави, адже йдеться про те, скільки українці мусять платити за своє лікування.

Рішення РНБО і початок дискусії

Поштовхом до перегляду цієї практики стало лютневе засідання Ради національної безпеки і оборони України, на якому було ухвалено рішення “Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців”. Міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко тоді заявив: “Значну роль у зростанні цін відіграють високі маркетингові платежі, які отримують аптеки за продаж конкретних ліків. Це призводить до того, що українці часто купують дорожчий препарат, коли на ринку є дешевший аналог з тією ж самою діючою речовиною, однак аптека не зацікавлена в його продажу”.

Так держава вперше офіційно визнала вплив маркетингових механізмів на ціну ліків, що й стало підґрунтям для подальших змін. З 1 березня ці платежі було тимчасово заборонено в рамках низки заходів, спрямованих на зниження цін на ліки.

Як з’явився аптечний “маркетинг”

Маркетингові платежі з’явилися в Україні як інструмент просування лікарських засобів ще у 2000-х роках. Ідея полягала в тому, що виробники можуть оплачувати аптекам маркетингові послуги — наприклад, за виставлення свого препарату на видне місце або за рекомендацію провізором того чи іншого бренду.

З часом ця практика стала основним джерелом прибутку для аптек, і саме вона частково стимулювала так званий “аптечний бум”. Протягом кількох років кількість аптек зростала у геометричній прогресії — лише у 2024 році в Україні відкрили майже 1000 нових аптек. У багатьох випадках це були мережі, які будували бізнес-модель саме навколо маркетингових платежів: більше аптек — більше точок продажу, отже, більші виплати від виробників.

Плюси та мінуси

Ця система мала як свої сильні сторони, так і очевидні ризики.

З одного боку, завдяки маркетинговим виплатам аптеки мали можливість підтримувати операційну діяльність, розширювати асортимент, покривати витрати на навчання персоналу й навіть пропонувати знижки на окремі позиції. Частина аптечних мереж стверджує, що без цих виплат багато закладів не змогли б вижити в умовах конкуренції.

З іншого боку, саме через маркетингові платежі вартість ліків часто зростала: витрати виробника на маркетинг закладалися у відпускну ціну препарату, збільшуючи її подекуди на понад 30%.

Крім того, аптеки ставали фінансово зацікавленими в продажу не найбільш доступного чи ефективного препарату, а того, за який передбачені найбільші виплати. У підсумку клієнт часто отримував дорожчий препарат, хоча на ринку був дешевший аналог з тією ж діючою речовиною.

Після рішення РНБО питання маркетингових платежів стало предметом гострих дискусій. У березні 2025 року уряд тимчасово заборонив аптекам отримувати оплату за просування окремих лікарських засобів. Це стало знаковим кроком, який викликав неоднозначну реакцію серед учасників ринку. Частина фармацевтів вважає заборону поспішною і такою, що загрожує зменшенням асортименту ліків, особливо у віддалених регіонах. Зокрема, представники деяких аптечних мереж зазначають, що без підтримки з боку виробників їм буде важче забезпечувати фінансову стійкість.

Натомість прихильники заборони наголошують: вільний ринок має працювати без прихованих стимулів, а споживач має отримувати об’єктивну інформацію про ліки і можливість обирати не за порадою провізора, зацікавленого у маркетинговій винагороді, а за якістю й доступністю препарату.

Крапку не поставлено

5 травня під головуванням заступниці голови Офісу Президента Ірини Верещук відбулася онлайн-нарада робочої групи за участі представників МОЗ, фармкомпаній та аптечних мереж. Ключовим стало питання визначення граничного рівня маркетингового відсотка після завершення періоду повної заборони.

У дискусії щодо майбутнього маркетингових платежів наразі сформувалися три основні позиції.

  • Перша — це повна заборона таких виплат, яку підтримують окремі представники держави та пацієнтських організацій, вважаючи її єдиним способом усунути конфлікт інтересів і знизити ціни на ліки.
  • Друга позиція — компромісне рішення, яке пропонує встановити обмеження на рівні 12%.
  • І третя — точка зору аптечних мереж, які наполягають, що граничний рівень має становити не менше 15%.

Саме суперечності між цими трьома підходами наразі й гальмують просування реформи.

Остаточне рішення щодо долі маркетингових платежів держава ще не ухвалила — процес реформування галузі триває.

Джерело: Центр громадського моніторингу та контролю

Новини від МИГа mig.com.ua в Telegram та Instagram та facebook. Підписуйтесь на наші канали https://t.me/migcomua та facebook та  Instagram

Previous Post

В ЗНУ провели фестиваль-конкурс актеров-вокалистов

Next Post

Украинские гимнасты начинают выступление на чемпионате Европы по Лейпцигу

Анна

Related Posts

Як діяти при виявленні саранових: поради Держпродспоживслужби
Важно

Как действовать при обнаружении саранчи

29/07/2025
463
Отримано звістку від зниклої мелітопольської журналістки
Дневники войны

Получено известие от пропавшей мелитопольской журналистки

29/07/2025
463
Як активна запорізька молодь покращує життя своїх громад
Новости Запорожья

Как активная запорожская молодежь улучшает жизнь своих громад

29/07/2025
2.8k
Некомічні комікси у Театральному сквері: сподіваємося, і нам пощастить
Искусство, досуг, туризм

Как мы выглядим издалека, из Европы? Галерея плакатов в Театральном сквере

28/07/2025
463
Літні концерти «Скрипка та Фортепіано» як благословення від класиків
Публикации

Классика как спасение в смутные времена

26/07/2025
463
Next Post
Українські гімнасти розпочинають виступ на чемпіонаті Європи у Лейпцигу

Украинские гимнасты начинают выступление на чемпионате Европы по Лейпцигу

Щоденники війни

ПВО сбито/подавлено 51 вражеский БпЛА на Севере и Востоке страны — ПС ВСУ

На Ореховском направлении наши защитники отбили две атаки

За сутки оккупанты нанесли 560 ударов по городам и селам нашей области

В Павлограде в результате атаки рф поврежден железнодорожный вокзал и контактная сеть — УЗ

Ориентировочные потери врага на 30 июля – Генштаб ВСУ: 1052190 (+890) человек, 30895 (+30) артсистем, 56754 (+67) автотехники

россия ударила по учебному подразделению сухопутных войск ВСУ, есть погибшие и раненые — Сухопутные войска ВСУ

Интересно

30 июля в некоторых областях Украины посвежеет

30/07/2025
742

Жару до +38°, дожди и грозы прогнозируют Украине на вторник

28/07/2025
733

Минздрав объяснил, на каких пляжах Украины запрещено купаться и почему

28/07/2025
770

В Украине в понедельник дожди, грозы и жара — местами до +38°

28/07/2025
655

Какой будет погода в Запорожье в первые три дня недели – прогноз синоптиков

27/07/2025
1k

Зеленский увеличил количество номинаций Шевченковской премии до тринадцати — Указ

27/07/2025
801

Публікації

Получено известие от пропавшей мелитопольской журналистки

Как активная запорожская молодежь улучшает жизнь своих громад

Как мы выглядим издалека, из Европы? Галерея плакатов в Театральном сквере

Классика как спасение в смутные времена

В доме бывшего гендиректора «Запорожстали» в Германии провели обыски

Как запорожские педагоги осуществляют на практике зеленое возрождение города

Oтримуйте нoвини швидше з дoпoмoгoю нaшoгo Telegram-кaнaлa: https://t.me/migcomua

Газета МИГ
  • Архів PDF Кемонікс — Chemoniks
  • Слово правди – наша зброя
  • Українська
  • Русский

Контакты

Адрес редакции:
г. Запорожье, пр. Соборный, дом. 152, , 5 этаж
Адрес для корреспонденции:
а/я 8030, г. Запорожье, индекс 69095 Приемная (061) 7875211,
[email protected]
Вы стали свидетелем важного события? Хотите поделиться с редакцией своим мнением?
Напишите нам [email protected] – мы обязательно свяжемся с вами.
Рекламная служба газет
«МИГ», «Авоська» и сайту:
[email protected],
[email protected] Администратор сайта :
[email protected] Использование материалов, опубликованных на сайте, разрешается с указанием ссылки на официальный сайт газета МИГ
Служба распространения печатной продукции (097) 049-96-41
По всем вопросам, связанным с оформлением подписки с доставкой
https://www.facebook.com/migcomua
газети МИГ

Метки

ГСЧС ДСНС ДСНС Запоріжжя ДТП Днепр ЗОВА Запорожье НПУ Новости Запорожья ПРОГНОЗ Свет Фото авто адреса взрывы водитель война война с рф время графики движение деньги дети запорожская область криминал новини новости обстрел обстріли отключение отключения очереди погода пожар полиция поліція_Запоріжжя помощь ремонт рф синоптик спасатели суд температура транспорт электроэнергия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

  • Українська
  • Новости Запорожья
    • ЖКХ, Транспорт
    • Здоровье, спорт
    • Культура, учеба
    • Политика, право
    • Происшествия
    • Финансы, экономика
  • Украина и Мир
  • Спецпроекты
    • Факты – лекарство против фейков
      • Выпуск 1
    • Виконані
      • Слово правди – наша зброя
      • Запорожье: 45 км к линии фронта
      • Правда кривду переможе!
    • Евроинтеграция
    • Реформы
    • Украина-ЕС
    • Запорожские крафтовики
  • Публикации
    • Удивительное Запорожье
      • История успеха
      • Персоны
      • Точка на карте
    • Искусство, досуг, туризм
    • Медицина, экология
    • Политика, потребитель
    • Разное
  • Интересно
  • Инфографика
  • Важно
Рекламодавцям
No Result
View All Result