Європейські країни розглядають можливість захоплення російських танкерів, щоб зупинити нелегальне транспортування нафти через Балтійське море.
Наразі європейські країни ведуть кулуарні переговори щодо масштабних захоплень московських танкерів для експорту нафти в Балтійському морі. Вони також зараз розробляють нове законодавство, щоб додати юридичної ваги цим зусиллям.
Пропозиції, які розглядаються, включають використання міжнародного права для захоплення суден на екологічних або піратських мотивах. Якщо це не вдасться, країни можуть піти самостійно, спільно запровадивши нові національні закони, щоб конфіскувати більше кораблів у морі.
«Близько 50 відсотків санкційної торгівлі [російською морською нафтою] проходить через Фінську затоку, – заявив міністр закордонних справ Естонії Маргус Цахкна. – Є екологічні загрози, є атаки, які ми зазнали проти нашої підводної інфраструктури».
Основною метою є запровадження нових законів і координація зусиль для блокування суден тіньового флоту. Це дозволить зменшити доходи Кремля, та підвищить безпеку підводної інфрастуктури.
У Фінській затоці – вузькому морі, де російські вантажні кораблі ходять у цей регіон – комерційні судна зберігають право вільного проходу згідно з договорами часів холодної війни. Тим часом закони про піратство зазвичай передбачають напад поліцейських суден на інші кораблі, а не на підводні електрокабелі, додав Прібил.
Це робить запровадження національних законів щодо арешту суден «неймовірно ризикованою» спробою, сказав Ісаак Герст, головний юрист юридичної фірми International Maritime Group. «Це абсолютно буде оскаржено згідно з міжнародним правом, – додав він, – що потенційно може коштувати країнам «десятки мільйонів». Додайте до цього витрати на утримання екіпажу на борту затриманих суден, вирішення пов’язаних з ними імміграційних питань та «удар від держави прапора». «У політичному плані це просто жахливий безлад».
Країни добре знають про такі проблеми. «Прибережні держави повинні дотримуватися принципу вільного судноплавства відповідно до міжнародного права», – визнав високопоставлений співробітник латвійської розвідки, якому було надано анонімність, щоб говорити поза офіційними каналами зв’язку.
«Ми працюємо з партнерами, щоб знайти баланс між цією свободою та правом прибережних держав захищати свої підводні кабелі», – сказав чиновник. Вони додали, що інспектування більшої кількості суден потребуватиме підтримки НАТО з урахуванням необхідних ресурсів.
Подальші захоплення також несуть ризик «ескалації» з Росією, сказав професор Бюгер, включно з тим, що Москва відрядить свій військово-морський флот, щоб діяти як конвой для нафтових танкерів. Масштабні операції із захоплення кораблів також коштуватимуть «мільйони», додав він.
Тим не менш, офіційні особи йдуть вперед, і три країни Балтії відкрито обговорюють правові заходи, які вони можуть вжити разом і в партнерстві з Брюсселем.
«Використовувати вже існуючі [міжнародні] конвенції… важко», – сказав Цахкна, естонський міністр. «У нас достатньо можливостей діяти більш рішуче… і ми збираємося це робити на рівні ЄС».
Заява «може бути одним із перших кроків» блоку для вирішення проблеми, погодився Вайчюнас, міністр енергетики Литви.
У той же час Вільнюс також починає здійснювати національні зусилля. За словами міністра оборони Довіле Шакалієне, Литва розглядає нові закони, які дадуть владі більше повноважень захоплювати судна, які кидають якір, навіть якщо вони знаходяться за межами територіальних вод країни в її «виключній економічній зоні».
«Ми бачимо, що можемо вжити додаткових заходів», – сказала Шакалієне в інтерв’ю після засідання Кабінету міністрів у середу. «І вони виправдані, якщо ми захищаємо наші інтереси національної безпеки, якщо ми захищаємо свою власність».