Майже рік тому набули чинності норми закону, який забороняє будь-яке куріння в громадських приміщеннях і на робочих місцях, а також рекламу тютюнових виробів – особливо таку, що може стимулювати до куріння. Заборона стосується як звичайних, електронних цигарок, так і кальянів, трав’яних виробів для куріння тощо. А вже з 11 липня цього року набувають чинності додаткові антитютюнові обмеження та впроваджуються нові, дуже жорсткі штрафні санкції.
Наразі, ексклюзивно для читачів «МИГу», завідувач сектору контролю за рекламою, дотриманням антитютюнового законодавства та пробірного контролю управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області Денис Повищий розповів про подробиці нових змін щодо антитютюнового законодавства, які торкнуться кожного українця.
Національне законодавство та міжнародні зобов’язання
На національному рівні обіг тютюну обмежується положеннями Конституції України, а також такими законами:
* Законом України № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» ;
* Законом України № 2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» ;
* Законом України № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» ;
* Законом України № 270/96-ВР «Про рекламу»6 ; 5) Кодексу України про адміністративні правопорушення;
* Кодексом адміністративного судочинства України;
* Крім того, на виконання цих законів прийнята низка підзаконних нормативно-правових актів.
На міжнародному рівні Україна взяла на себе зобов’язання у сфері політики щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення відповідно до таких міжнародних договорів:
* Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну , ратифікованої Законом України № 3534-IV «Про ратифікацію Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я із боротьби проти тютюну»;
* Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, ратифікованої із заявою Законом України № 1678-VII «Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом», що з-поміж іншого передбачає співробітництво у сфері попередження та контролю за неінфекційними хворобами, визначення основних детермінант здоров’я та проблем у галузі охорони здоров’я, зокрема тютюнової залежності.
Верховна Рада України у грудні 2021 року прийняла Закон України № 1978-IX, яким імплементує в українське законодавство положення Директиви 2014/40/ЄС від 3 квітня 2014 року «Про наближення законів, підзаконних нормативно-правових актів та адміністративних положень держав-членів щодо виробництва, представлення та продажу тютюнових виробів та супутніх продуктів та про скасування Директиви 2001/37/ЄС». Президент підписав закон 6 січня 2022 року. Відтак вимоги до суб’єктів господарювання у сфері законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення суттєво посилились.
Місця, в яких заборонено будь-яке куріння
Набрання чинності заборони: 11 липня 2022 року .
Набрання чинності санкцій: 11 липня 2023 року.
Суттєво розширений перелік місць, у яких заборонені всі форми вживання (куріння, вживання та використання) тютюнових і нікотиновмісних виробів відповідно до статті 13 Закону України № 2899- IV (у редакції Закону № 1978-IX). Якщо раніше було заборонено лише куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і кальянів, то з набуттям чинності змін заборонено вживання:
* тютюнових виробів;
* предметів, пов’язаних із їх вживанням;
* трав’яних виробів для куріння;
* електронних сигарет;
* пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння;
* кальянів .
Перелік місць, у яких заборонене куріння, відтепер включає:
* ліфти і таксофони;
* приміщення і території закладів охорони здоров’я;
* приміщення і території навчальних закладів;
* приміщення і території спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд та закладів фізичної культури і спорту;
* приміщення закладів ресторанного господарства;
* приміщення об’єктів культурного призначення;
* приміщення органів державної влади, інших державних установ, органів місцевого самоврядування;
* приміщення підприємств, установ та організацій усіх форм власності;
* приміщення готелів і аналогічних засобів розміщення громадян;
* приміщення гуртожитків;
* дитячі майданчики;
* місця загального користування житлових будинків;
* підземні переходи;
* транспорт загального користування, що використовується для перевезення пасажирів, зокрема таксі;
* вокзали та станції;
* зупинки громадського транспорту.
Важливо! Редакція закону з урахуванням змін надає Держпродспоживслужбі повноваження накладати санкції на всі суб’єкти господарювання за розміщення кальяну або куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів у місцях, передбачених законом. При цьому для закладів ресторанного господарства передбачена окрема (підвищена) відповідальність за розміщення попільничок чи кальяну або куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів у приміщеннях закладів ресторанного господарства.
Навіть якщо на момент проведення перевірки в закладі відсутнє куріння, проте розміщені попільнички або кальян, суб’єкт господарювання несе відповідальність у тому ж розмірі.
Отже, з 11 липня 2023 року Держпродспоживслужба матиме повноваження накладати санкції на всі суб’єкти господарювання (а не лише заклади ресторанного господарства) за куріння в заборонених місцях.
Санкції за порушення заборони куріння чи розміщення попільничок та кальянів
Для всіх суб’єктів, окрім закладів ресторанного господарства, передбачені штрафи в розмірі:
* перше порушення — 1000 гривень;
* повторне порушення протягом року — 10 тисяч гривень.
Відповідальність за таке порушення для закладів ресторанного господарства:
* перше порушення — 3000 гривень;
* повторне порушення протягом року — 15 тисяч гривень.
Пересічних громадян за куріння у заборонених законом місцях теж штрафуватимуть – на 170-340 грн.
Графічні знаки в місцях, у яких заборонено куріння
Набрання чинності санкцій: 11 липня 2023 року.
У всіх місцях, у яких заборонено куріння (зокрема в тих, які визначені рішенням органу місцевого самоврядування), розміщується наочна інформація про таку заборону відповідно до частини четвертої статті 13 Закону України № 2899-IV (у редакції Закону № 1978-IX)3 :
– графічний знак про заборону куріння та текст «Куріння, вживання, використання тютюнових виробів, електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, кальянів заборонено!»
Наочність інформації слід тлумачити як розміщення, яке є видимим для споживача, надруковане чітким шрифтом і кольорами, які забезпечують читабельність інформації. Текст не може бути ні змінений, ні доповнений будь-якими іншими словами.
У разі нерозміщення такої інформації відповідно до статті 20 Закону України № 2899-IV (у редакції Закону № 1978-IX) накладаються санкції в розмірі 1000 гривень.
Вимоги до маркування виробів для куріння
Закон України № 1978-IX суттєво оновлює вимоги до маркування виробів і фактично запроваджує абсолютно нову упаковку не лише для сигарет, а й для всіх виробів, що підпадають під регулювання цього закону.
Тютюнові вироби
Нове упакування тютюнових виробів для куріння повинне містити на кожній одиничній пачці таку інформацію.
1. Загальне попередження «Куріння вбиває — кидай курити зараз», яке розміщується в нижній частині: – однієї з бічних поверхонь одиничної пачки та – зовнішнього упакування тютюнових виробів для куріння . Ширина: не менше 20 міліметрів.
2. Інформаційне повідомлення «Тютюновий дим містить більше 70 речовин, здатних викликати захворювання на рак» розміщується в нижній частині іншої бічної поверхні. Ширина: не менше 20 міліметрів .
Важливо! Загальне попередження та інформаційне повідомлення мають покривати 50 % поверхні одиничної пачки та зовнішнього упакування тютюнових виробів для куріння, на якій вони розміщені.
3. Комбіноване медичне попередження складається з таких елементів:
* кольорової ілюстрації (одного з 14 зображень, що змінюється щорічно та повторюється кожні 3 роки) ;
* текстового попередження (одного з 14 текстових повідомлень до відповідного зображення) ;
* інформаційного повідомлення «Тютюновий дим містить більше 70 речовин, здатних викликати захворювання на рак», розміщеного в нижній частині іншої бічної поверхні.
Ширина – не менше 52 міліметрів. Висота – не менше 44 міліметрів. Покриття – 65 % зовнішньої передньої та задньої поверхонь одиничної пачки чи зовнішнього упакування.
Недотримання будь-якої з цих вимог є підставою для накладення штрафних санкцій.
Електронні сигарети, заправні контейнери, рідини, що використовуються в електронних сигаретах
Для електронних сигарет, заправних контейнерів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, упроваджуються вимоги до упаковки та медичні попередження, подібні до тих, що висуваються до тютюнових виробів.
На кожному упакуванні цих виробів повинно розміщуватися одне з таких медичних попереджень:
«Цей виріб містить нікотин — речовину, що викликає сильну залежність. Не рекомендується для вживання некурцями» або – «Цей виріб містить нікотин — речовину, що викликає сильну залежність».
Покриття: 30 % площі більшої сторони упакування, а також розміщується з обох боків пачки.
Важливо! Текст медичних попереджень визначений законом і не може змінюватися чи доповнюватися іншими словами.
Крім того, кожне упакування таких виробів повинно містити листок вкладку, що включає: інструкцію щодо використання та зберігання виробу із зазначенням та що виріб не рекомендується використовувати особам, які не вживають тютюнові вироби; протипоказання; попередження для споживачів із груп ризику; можливі несприятливі наслідки; можливість викликання залежності та токсичність; контактні дані виробника або імпортера, дані про контактну юридичну або фізичну особу в Україні.
Упакування цих виробів повинно відповідати таким вимогам і містити: список інгредієнтів; номер партії; рекомендацію щодо зберігання в недоступному для дітей місці.
До того ж не включати текстів, символів, назв, торговельних марок, образів тощо, які:
* рекламують виріб або сприяють його використанню, створюючи помилкове враження про його характеристики, наслідки для здоров’я, ризики або викиди;
* формують думку, що виріб є менш шкідливим, ніж інші, або має на меті зменшити вплив деяких шкідливих компонентів аерозолю (пару), або надає переваги, пов’язані з життєвою силою, енергійністю, оздоровленням, омолодженням, має природні чи органічні властивості, інші переваги для здоров’я чи способу життя;
* повідомляють про характерний смак і аромат, будь-які смакоароматичні чи інші добавки або про їх відсутність;
* створюють враження, що виріб нагадує харчовий продукт або косметичний продукт;
* створюють враження, що виріб має покращену здатність біологічного розкладання або інші екологічні переваги1 ;
* пропонують економічні переваги (зокрема шляхом включення друкованих ваучерів, пропозиції знижок і безоплатного розповсюдження, «два за ціною одного», інших подібних пропозицій).
Трав’яні вироби для куріння
Медичне попередження на трав’яних виробах для куріння складається з тексту: «Куріння цього виробу завдає шкоди вашому здоров’ю» .
Покриття: 65 % передньої і задньої зовнішніх поверхонь упакування .
Упакування трав’яних виробів не повинно включати жодних елементів, які:
* рекламують трав’яний виріб для куріння або сприяють його вживанню, створюючи помилкове враження про його характеристики, наслідки для здоров’я, ризики або викиди;
* містять інформацію про вміст нікотину, смоли чи монооксиду вуглецю в трав’яному виробі для куріння;
* формують думку, що певний трав’яний виріб для куріння є менш шкідливим, ніж інші, або має на меті зменшити вплив деяких шкідливих компонентів диму, або надає переваги, пов’язані з життєвою силою, енергійністю, оздоровленням, омолодженням, має природні чи органічні властивості, інші переваги для здоров’я або способу життя;
* повідомляють про характерний смак і аромат, будь-які смакоароматичні чи інші добавки або про їх відсутність; – створюють враження, що виріб нагадує харчовий продукт або косметичний продукт .
Бездимні тютюнові вироби
Медичне попередження бездимних тютюнових виробів складається з тексту: «Цей тютюновий виріб шкодить вашому здоров’ю та викликає залежність».
Покриття: 30 % площі на обох найбільших поверхнях одиничної пачки / зовнішнього упакування .
Важливо! Лише для бездимних тютюнових виробів рамка чорного кольору, у якій розміщується медичне попередження, є більшої ширини, ніж звичний 1 міліметр, і повинна становити не менше 3 міліметрів і не більше 4 міліметрів.
За порушення вимог дор маркування передбачена відповідальність в однаковому розмірі для всіх тютюнових і нікотиновмісних виробів:
* перше порушення — 20 тисяч гривень;
* повторне порушення протягом року — 50 тисяч гривень.
Заборона тютюнової реклами
Якщо раніше заборонялася реклама тютюнових виробів лише частково, то з набуттям чинності нових норм запроваджена повна заборона реклами. До того ж не лише тютюновитх виробів, а також пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння; електронних сигарет-заправних контейнерів- рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Відповідальність за порушення вимог щодо реклами тютюнових виробів і всіх інших перелічених виробів (статей 16, 16-1, 16-2) передбачена статтею 20 Закону України № 2899-IV (у редакції Закону № 1978-IX) у розмірі:
* перше порушення — 30 тисяч гривень;
* повторне порушення протягом року — 50 тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожен окремий захід із метою стимулювання продажу.
Наприклад за 20 білбордів ідентичного змісту з рекламою електронних сигарет (чи інших засобів для куріння) загальна сума штрафу складатиме 600 тис. грн (30 тис. х 20). І це лише за перше порушення.
Правила викладення товару в торговельних точках
Внесено також зміни, які деталізують вимоги щодо заборони реклами тютюнових виробыв в місцях роздрібної торгівлі.
Забороняється: розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби в місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві, зокрема на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, із використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів .
Натомість дозволяється розміщення лише одного плаката розміром не більше 40 × 30 см на одне місце торгівлі, у якому надається надрукована шрифтом чорного кольору на білому фоні текстова інформація про наявні в продажу тютюнові вироби і ціни на них.
Аналогічні заборони щодо викладки також уведені для пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та електронних сигарет / заправних контейнерів / рідин, що використовуються в електронних сигаретах, проте не допускається розміщення плаката про наявні вироби і ціни на них.
Подання скарг на порушення антитютюнового законодавства
Центр громадського здоров’я МОЗ України розробив мобільний застосунок для подання скарг на порушення антитютюнового законодавства. Скаргу можна подати через вебсайт, мобільний застосунок (посилання на вебсайті).
Нагадаємо також телефон Консультаційного центру управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області: 061 228 04 53.
Підготувала Світлана ШКАРУПА,
фото з відкритих джерел
*Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та WAN-IFRA в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією партнерів