На Запоріжжі, де під тимчасовою окупацією опинилося понад 70 відсотків територій, частина агрогосподарств зруйнована або розграбована та захоплена ворогом, багато ріллі втрачено. Аграріїї регіону зазнали та зазнають величезних збитків.
Чи є в Україні правова база та механізми, які б дозволили отримати компенсацію за втрачене?
Як розповіли «МИГу» в Департаменті агропромислового розвитку ЗОВА, правові та організаційні засади надання компенсації за нанесену майнову шкоду суб’єктам господарювання та шкоду земельним ресурсам внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, а також правові засади створення та ведення Державного реєстру майна, земельних ресурсів, пошкоджених та знищених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, визначаються тільки Законом України.
Порядок надання компенсації за пошкоджений об’єкт нерухомого майна визначається Кабінетом Міністрів України.
На цей час ще не всі відповідні нормативно-правові акти прийняті. Але затверджено декілька наступних документів.
Правовою основою фіксації та відшкодування збитків, причинених аграрному сектору внаслідок бойових дій, є постанова Кабміну №326 «Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації» від 20.03.2022 р. Затверджена урядом методика визначає процедуру, згідно з якою фермери отримають можливість зафіксувати збитки, а також пов’язану з ними упущену вигоду.
Порядок визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії рф.
Слід зазначити, що 01.12.2023 р. Кабміном було прийнято постанову №1256 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 326”.
Змінами передбачено, що:
* за забезпечення збору та збереження інформації щодо визначення шкоди та збитків є центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи;
* з метою подання до Реєстру збитків заяв про відшкодування збитків, втрат чи шкоди, завданих починаючи з 24 лютого 2022 р. або пізніше на території України в межах її міжнародно-визнаних кордонів, включаючи її територіальні води, міжнародно-протиправними діями рф в Україні або проти України, шкода та збитки класифікуються за кількома категоріями.
Зокрема, категорія А: суб’єкт подання заяви – фізична особа.
До цього підрозділу також віднесено: «шкода, завдана особистим селянським господарствам (шкода від каліцтва, тілесного ушкодження, загибелі
сільськогосподарських тварин, а також збитки внаслідок знищення чи пошкодження сільськогосподарської техніки та обладнання для агропромислового комплексу), (підкатегорія A5).»
Категорія C: суб’єкт подання – юридичні особи (підприємства, установи, організації) незалежно від форми власності, крім тих, які належать до категорії B.
Стосовно агросектору до цієї категорії віднесено: «шкода, завдана фермерським господарствам, що зареєстровані як фізичні особи – підприємці (шкода від каліцтва, тілесного ушкодження, загибелі сільськогосподарських тварин, а також збитки внаслідок знищення чи пошкодження сільськогосподарської техніки та обладнання для агропромислового комплексу) – підкатегорія C2».
У Мін’юсті зазначили, що Реєстр збитків є невід’ємною частиною спеціального компенсаційного механізму та першим практичним кроком у його створенні. Станом на сьогодні триває розробка процедур і правил, на підставі яких працюватиме такий Реєстр збитків, у тому числі правил, за якими регулюватимуться процедури прийняття заяв від заявників та розгляду прийнятих заяв.
Загалом концепція міжнародного компенсаційного механізму побудована на тому, що російська федерація повинна відповісти за порушення міжнародного права, зокрема перед тими, хто поніс збитки в результаті агресії. Тому передбачається, що той, хто постраждав, звертається за відшкодуванням, і така компенсація має надаватися заявнику.
Також важливо розуміти, що Реєстр не є судом, трибуналом, компенсаційною комісією або компенсаційним фондом. Він не розглядатиме заяви, що надходять до нього, по суті, не оцінюватиме їхню вартість і не призначатиме жодних виплат. Ці функції виконуватиме міжнародний компенсаційний механізм, який буде створено в майбутньому. Реєстр є лише першим кроком на шляху до такого механізму. Роботу над створенням компенсаційного механізму також вже розпочато, і мандат Реєстру включає в себе сприяння цій роботі.
Методики визначення збитків щодо пошкодженого майна
Визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв’язку із збройною агресією рф, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності здійснюється відповідно до Методики затвердженої сумісним наказом Міністерства економіки України та Фондом державного майна України від 18.10.2022 № 3904/1223, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02 грудня 2022 р. за № 1522/38858.
Відповідна Методика є обов’язковою для використання під час оцінки збитків, завданих постраждалим внаслідок збройної агресії, проведення судової експертизи (експертного дослідження), пов’язаної з оцінкою збитків, завданих постраждалим внаслідок збройної агресії, та її положення переважають над іншими положеннями нормативно-правових актів, методик, рекомендацій тощо, які регулюють питання визначення розміру збитків, завданих підприємствам, установам, організаціям, іншим суб’єктам господарювання всіх форм власності.
Визначення шкоди завданої земельному фонду
Визначення шкоди та збитків, завданих земельному фонду України внаслідок збройної агресії рф, здійснюється відповідно до Методики, затвердженої наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18.05.2022 № 295, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 травня 2022 р. за № 586/37922.
Інформаційною базою для визначення шкоди та збитків, завданих земельному фонду України внаслідок збройної агресії Російської Федерації є акти обстеження земельних ділянок, акти комісій із визначення збитків власників землі та землекористувачів, звіти про експертну грошову оцінку земельних ділянок, первинні документи, облікові регістри, бухгалтерська та інша звітність, що ґрунтується на даних бухгалтерського обліку підприємств, установ та організацій, проектно-кошторисна документація, відомості Державного земельного кадастру, документація із землеустрою, дані дистанційного зондування Землі та інші документально підтверджені відомості.
Власники землі та землекористувачі, підприємства, установи та організації, земельним ділянкам яких були завдані шкода та збитки внаслідок збройної агресії рф, інформують обласні державні адміністрації (на період воєнного стану – військові адміністрації) про розмір завданої шкоди та збитків після їх визначення.
Власники землі та землекористувачі розмір завданої шкоди та збитків визначатимуть після деокупації.