Чи можете ви уявити собі за одним гральним столом стовпів музичної класики різних епох та народів – німця Йогана Себастьяна Баха, аргентинця Астора П’яццоллу, француза Мішеля Коломб’є, американця Дюка Елінгтона, мексиканку Консуело Веласкес та українця Володимира Івасюка? З якою метою вони ставлять на кін свої кращі твори? На що розраховують?
Саме таку інтригу запропонував запоріжцям і новим мешканцям міста Запорізький академічний обласний український музично-драматичний театр імені В.Магара. Тут відбувся передпрем’єрний показ нової програми Casino VA-BANK, яку поставив заслужений діяч мистецтв України Віктор Попов. А ініціатором, натхненником і одним із головних виконавців став заступник директора театру, заслужений працівник культури України, і, насамперед, акордеоніст-віртуоз Сергій Пелюк.
За півгодини до показу Сергій Олександрович розповів журналістам історію створення цієї яскравої програми. П’ять років тому пан Сергій разом із композитором Дмитром Савенком та Андрієм Матвіїшиним випустили диск, який називався «Ва-банк». Він користувався неабиякою популярністю у шанувальників акордеонного мистецтва.
Та час ішов, і диски почали відходити у минуле. Коли ж у вересні минулого року Сергій Олександрович почав працювати у театрі імені Магара, концентруючись на підсиленні його МУЗИЧНО-драматичної частини, то побачив необмежені можливості і оркестру, і балету, і вокалістів, і акторів. Так виникла ідея на базі основних п’єс із диску зробити театралізовану музичну виставу.
Та для цього потрібно знайти стрижень, на який би нанизалися знахідки і досвід усіх творчих сил театру – від акторів і музикантів до костюмерів й освітлювачів. Тут на допомогу і прийшов Віктор Попов.
“Я пишаюся, що у мене повірили, – каже Сергій Пелюк. – Дякую Віктору Васильовичу, який запропонував таку чудову ідею – аби музичну палітру представляли самі композитори у дуже незвичний спосіб.
Робота тривала три місяці. Я казав, що не визнаю у театрі «мінусівок», тож і музиканти, і вокалісти працюють на сцені вживу. Мені здається, нам вдалося створити не тільки розважальну, а й пізнавальну програму, яка буде цікавою і студентам, і школярам, і дорослим слухачам і глядачам. Бо навіть я особисто під час підготовки сценарію дізнався багато цікавого про композиторів, про яких, здавалося, знав геть усе”.
Casino VA-BANK є ще й музичним компліментом – як творцям музики, так і публіці, яким творці вистави дуже хочуть зробити приємність. Бо під ці невмирущі мелодії хтось вперше закохався, інший святкував перемогу… Комусь вони допомогли подолати труднощі, а хтось пригадав шалені пристрасті юності. Пан Сергій не любить слово «ретро» – з його точки зору, усі твори, від XVIII до ХХІ століття, від Токкати ре мінор Баха до французького шансону, джазових стандартів та хітів української естради – класика. Де людина розмовляє з Богом – і просто живе, кохає і розважається у тавернах, пабах, на танцполі чи деінде.
Чому і диск, і вистава мають ключову назву «VA-BANK»?
Окрема подяка режисеру Віктору Попову. Оригінальну ідею посадовити за ломберний стіл композиторів він розцвітив купою візуально-звукових знахідок, серед яких і «скрізний канал», і відео трансляція, і багато чого іншого, що треба побачити на власні очі.
До речі, на сьогоднішню прем’єру усі квитки розкуплені, і навряд чи щось залишилося на завтра). На питання, з чим режисер пов’язує аншлаги у прифронтовому місті, Віктор Васильович відповів: “Думаю, це інстинкт життя. У ситуації, коли не знаєш, чи прокинешся завтра. Це спосіб вичавлювати із себе страхи. Приходити на вистави, концерти, бачити і слухати живих виконавців – означає не тільки виживати, а й ловити флюїди радості. Що зрештою й відрізняє нас від тварин. Без духовної складової людина існувати не може”.
Заздрю усім, хто тільки збирається до Casino VA-BANK. Фантазую «пограти» там ще раз у наступному театральному сезоні!
Ганна ЧУПРИНА , фото авторки та Юлії МИХАЙЛИЧЕНКО