Продовжуємо ділитися цікавими спостереженнями та ідеями, які привезла українська делегація з навчальної поїздки до Фінляндії. Нагадаємо, що візит відбувся в межах проєкту «Медіамости: Фінляндія та Україна» від АНРВУ та фінських партнерів, який має на меті посилити саморегуляцію в українських регіональних медіа.
У цьому матеріалі розкажемо про те, як фінські медіа самостійно регулюють свою діяльність. Довіра авдиторії до журналістів у цій країні надзвичайно висока. Будь-хто може поскаржитися на можливе порушення журналістських стандартів у пресі, на телебаченні, радіо або в інтернеті. Розгляд здійснює Рада з питань масової інформації (CMA), створена ще у 1956 році. Більшість великих медіа Фінляндії підписали Основну угоду про дотримання стандартів. Скарги можна подавати безплатно, незалежно від типу платформи. Якщо встановлено порушення — медіа зобов’язане опублікувати рішення Ради.
Окрім загальних журналістських стандартів, які встановлені законами, фінське медіа Yle має окремий документ — Ethical Guidelines for the Production of Programmes and Content. Вони ґрунтуються на Законі про свободу слова та загальних правилах для журналістів, однак містять окремі вимоги, специфічні саме для Yle.

Ці правила базуються на трьох цінностях:
— незалежність
— неупередженість
— достовірність
У Yle розповіли, що жодні політичні, комерційні чи інші інтереси не мають впливати на редакційний контент. Саме тому тут є чітка межа між контентом і рекламою. Yle не показує рекламу у прямому ефірі. Не допускається комерційне спонсорство програм. Контент Yle має бути вільним від прихованої реклами та політичної агітації. А ще особливі правила діють під час виборів (наприклад, вони мають окрему редакційну політику на період виборчих кампаній).
Вимоги до працівників також є. Журналісти відповідають перед авдиторією — слухачами, читачами та глядачами. Кожен матеріал має бути створений відповідно до журналістських стандартів: достовірність, перевірка фактів, право на відповідь, приватність і суспільний інтерес.
А рішення про зміст тексту чи програми ухвалюються редакційно — жодна зовнішня сторона не має права вказувати редакції, що повинно бути тут.

Компанія Yle не регулює приватні акаунти працівників, але очікує дотримання етичних стандартів. Приміром, якщо тема відкрита до коментування (приблизно 10% публікацій), журналісти можуть брати участь у дискусії, але зважено. Офіційні акаунти Yle веде сама редакція. Коментарі від авдиторії у соцмережах — не регулюються.
Хто ж відповідає за дотримання стандартів та редакційну незалежність? Для цього в компанії визначені відповідальні редактори. Є також окремі менеджери, які відповідають за впровадження стандартів на щоденній основі.
Wiley GPT — власна система на основі ШІ, яка адаптована спеціально для співробітників Yle. ЇЇ інтегрували у Wiley News, внутрішній інтерфейс кампанії. Інновації допомагають у роботі медіа.
ДОВІДКА
Yleisradio — національна телерадіомовна компанія Фінляндії, заснована в 1926 році. Yle має чотири національні телеканали, 13 радіоканалів, і 25 регіональних радіостанцій. Компанія була заснована 29 травня 1926 року в Гельсінкі.
Проєкт Медіамости: Фінляндія та Україна реалізується Асоціацією «Незалежні регіональні видавці України» в партнерстві з News Media Finland та фінансується Міністерством закордонних справ Фінляндії

Джерело : airpu.org