У липні роздрібні ціни на пальне в Україні незначно впали: бензин — на 10-12 копійок за літр, дизель — на 17. Автогаз за місяць подешевшав на 34 копійки. Що впливає на зниження цін та на що розраховувати покупцям влітку? Ресурсу VoxConnector коментують експерти Сргій та Артем Куюн (директор та заступник директора Консалтингової групи А-95)
Оптові ціни за останній місяць-півтора значно знизилися через падіння світових цін на нафту. Інша причина зниження цін на паливо у липні — це те, що нарешті вляглася паніка після обмеження Росією поставок нафтопродуктів до України, яке РФ ввела з 1 червня. Обмеження в першу чергу вплинули на настрої трейдерів, створивши паніку і ажіотаж на початку червня. Однак місяць вдалося благополучно закрити, тому ажіотажні настрої відступили, попит знизився, і ціни пішли вниз.
Наразі за обсягом палива Україна повністю закриває не тільки червень, але і липень. На ці два місяці загрози зриву поставок немає, і в липні ціни продовжать знижуватися, нехай і незначно.
Але, якщо оптові ціни йдуть вниз, то ціни «на пістолеті», тобто роздрібна вартість палива безпосередньо на АЗС, знизитися “майже забули”.
Викликано це тим, що група «Приват» Ігоря Коломойського, яка контролює 20% ринку АЗС, близько 1500 АЗС по всій країні, у останні шість місяців відчутно змінила свою цінову політику. Це найбільш впливовий гравець, і якщо раніше він був законодавцем мінімального рівня цін, то в останні півроку “приватівські” заправки знаходяться у вищому ціновому сегменті.
Чим може бути викликана така політика «Привату»? Група торгує продуктом Кременчуцького НПЗ, а рентабельність переробки нафти на ньому є досить низькою через застаріле обладнання. Щоб зберігати рентабельність (тобто дохідність бізнесу – прим. ред), потрібно піднімати відпускні ціни. Решта гравців на ринку заправок орієнтується на «Приват» і також не спішить опускати ціни. Така ситуація доволі довго всіх влаштовувала.
Тим не менш, цілком можливо, що саме зараз настав момент, коли заправкам доведеться всерйоз опускати ціни. Наразі ціни вже зменшилися на дві гривні за літр, але є потенціал до зниження ще на 2-3 гривні. Якщо ситуація в світі не зміниться (і продовжиться падіння вартості палива – прим. ред), можна прогнозувати подальше зниження у найближчі два тижні.
Як мінялися ціни
Бензин А-95 зараз коштує в середньому 30,21 грн за літр. Це на 9 копійок менше, ні у червні. Дизельне паливо — 29,66 грн за літр, на 17 копійок менше, ніж в червні. Ціни зараз вищі, ніж були на початку року: 28 грн за літр дизельного палива у січні 2019.
Що стосується скрапленого газу, то на сьогодні 13,20-13,50 грн за літр — нормальна ціна. Зниження можливе незначне: до 50 копійок.
Як Росія шантажує Україну
Стабільність ринку в першу чергу залежить від російських поставок в Україну. Зараз інформація про поставки існує на рівні чуток і ніде спеціально не публікується.
Поставки йдуть у звичайних обсягах, на липень нам навіть обіцяють підвищений обсяг: близько 250-300 тисяч тонн при середньомісячному обсязі 225. Але проблема полягає в тому, що ці обсяги росіяни визначають кожного місяця, і ніхто не може сказати, що буде у серпні чи у вересні, в період пікового споживання.
Український ринок стоїть на цих рельсах (поставок російського палива – прим. ред), і якщо Росія введе обмеження, переорієнтуватися на інші джерела палива буде важко. В цьому і полягає головний ризик: ми постійно знаходимося на повідку у росіян. Тим паче, що у червні Росія вже погрожувала дати нам замість 225 тисяч тонн тільки 60 тисяч тонн. Тобто росіяни мають всі можливості дестабілізувати ситуацію за допомогою цього важеля.
Російський скраплений газ
Також Росія — один з найбільших в світі виробників скрапленого газу, і ми, як сусідня країна, завжди будемо для неї преміальним ринком. Це пов’язано в першу чергу з високою вартістю транспортування. Наприклад, тонна скрапленого газу зараз коштує 330 доларів, а транспортні витрати на її доставку з Казахстану або з Уралу — це 200 доларів, левова частка вартості. Через це ринки, які знаходяться ближче до виробника, завжди в фаворі: на них можна заробити відчутно більше. Альтернативні джерела завжди будуть дорогими.
Чи є альтернативи
Для того, щоб диверсифікувати поставки, необхідні інвестиції: у перевалку, у робочу силу, у транспортну інфраструктуру. У поточній ситуації такі інвестиції робити ніхто не буде, адже це десятки мільйонів доларів. Було б непогано, якби цим питанням займалася держава, але зараз на це розраховувати не варто.
Але насправді можливості переходу на альтернативні джерела існують. Наприклад, ми можемо збільшити поставки нафтопродуктів з Білорусі. Але головний шлях до незалежності — це перевалка нафтопродуктів з моря. Їх кількість нелімітована, можна завозити великі обсяги, але ці обсяги будуть дорожчі за російські, хоч і некритично. Більша вартість робить ці нафтопродукти неконкурентними, і доки є поставки з Росії, переходу на альтернативні джерела можна не чекати.