Якби скласти умовний рейтинг проблем, що хвилюють запоріжців, то на перше місце, мабуть, вийшли б житлово-комунальні. Не тільки через високі тарифи чи неповороткість окремих керуючих компаній. Інколи осередком негараздів стають і об’єкти з альтернативними формами управління власною оселею – житлово-будівельні кооперативи чи об’єднання співвласників багатоквартирних будинків.
При усіх їхніх перевагах людський фактор ніхто не відміняв, і трапляється, що голова кооперативу чи ОСББ стає таким собі швейцаром, який звітує про висаджені квіточки і любенько балакає з мешканцями про погоду, але серйозні проблеми не вирішується роками.
Дах ремонтують тричі, а в «Багдаді» все спокійно…
Так трапилося з жителями 72-квартирного двохпід’їздного будинку 21 по проспекту 40-річчя Перемоги на Південному житловому масиві (Пісках). Цей район міста вважається молодим, але багатьом будинкам, у тому числі й згаданому, понад 30 років. Відповідно, стіни, дахи, комунікації, – «вікові». Як і більшість мешканців…
Люди не допитувалися в голови кооперативу, чому покрівля за останні десять років ремонтувалася тричі, тоді як новітні матеріали мають гарантію на 20 років… Чи довго чекати, коли на голову почнуть падати дашки над під’їздами… Чому тротуари коло будинку усі в ямах… З якої причини організації, що користуються майном кооперативу, не беруть участь в утриманні будинку… І що можуть перевірити у діяльності голови і правління члени ревізійної комісії, що відійшли в інші світи?
Ініціативна група співставила цифри і факти
Проте близько двох років тому окремі найбільш активні жителі зацікавилися цими питаннями. Останньою краплиною стало … підвищення мінімалки. Виявилося, що витрати на зарплату голови та бухгалтерки [ці функції виконувала одна й та сама особа], з’їдають мало не всі внески на утримання будинку. Тож активісти об’єдналися в ініціативну групу, спочатку увійшли до складу ревізійної комісії замість померлих членів, а в січні минулого року провели загальні збори, на яких новим головою кооперативу обрали енергійну освічену людину – адвоката і волонтера Сергія Суліму.
До ініціативної групи увійшли люди, які вміють мислити критично, не довіряють словам, а співставляють цифри із фактами”.
Новообраний голова організував роботу на принципах прозорості і звітності. А почав разом із досвідченим заступником з інвентаризації майна. Завдяки зусиллям нового керівництва були укладені угоди з провайдерами кабельного телебачення, мобільного зв’язку та Інтернет-компаніями, які почали брати фінансову участь в утриманні будинку.
Днями загальні збори надали згоду на встановлення обладнання «Водафону». Представники компанії відповіли на усі питання мешканців щодо безпечності та технічних параметрів устаткування.
Відкритість і прозорість – заходи нехитрі?
Плата за утримання будинку однакова для мешканців і двох-, і трикімнатних квартир. Таке рішення було прийняте на загальних зборах, бо освітлення на сходах, прибирання під’їздів тощо від квадратури не залежить.
За останні півтора роки вона підвищилася лише на 10 гривень і складає 300 гривень з квартири, разом із відрахуваннями на капітальний ремонт. Та завдяки таким «нехитрим» заходам, як наведення порядку з майном і робота з боржниками, вдалося акумулювати понад сто тисяч гривень, на які біля будинку поклали бруківку, зробили дашки над під’їздами, навели лад в електричному, водопостачальному та опалювальному обладнанні. На перспективі — заміна других під’їзних дверей, заміна ліфтових кабін, облаштування прибудинкової території, встановлення системи відеоспостереження.
Люди, побачивши зміни на краще, потроху починають брати більш активну участь у справах будинку. На декого вплинуло те, що пан Сергій усю свою зарплату в якості голови кооперативу витрачає на потреби будинку.
Хоча не все складається безхмарно. Колишня голова кооперативу досі не передала Сергію Сулімі фінансову і бухгалтерську звітність за декілька років. І має серед мешканців досить багато прихильників, які не звикли керуватися буквою закону. А Сергій Суліма подав до Комунарського відділення поліції заяву з метою проведення розслідування, аби за його результатами примусово повернути бухгалтерські і банківські документи.
Як привести до тями «народних умільців»
Між тим голова кооперативу планує майбутні ремонти не за радянським принципом – фарбувати лускаті стіни – а користатися новітніми технологіями, що забезпечать міцність та естетичний вигляд на довгі роки. Думає Сергій Суліма і про утеплення. Але найбільшу проблему зараз бачить у розбалансованій системі опалення.
“Люди питають: чому ми мерзнемо? А відповідь у тому, що їхні сусіди ставили собі додаткові секції батарей, переносили радіатори з однієї стіни на іншу, оснащували ними балкони. Один із мешканців примудрився використати систему центрального опалення для влаштування в квартирі так званої теплої підлоги.
По суті це розкрадання, нанесення матеріальних збитків іншим мешканцям…”
В останньому просто кричущому випадку після досить скандальних переговорів голові кооперативу та власнику квартири вдалося дійти згоди: правління закрило крани на системі «теплої підлоги» й поставило пломби. В інших випадках з жителями проводять перемовини, пояснюючи, що втручання в систему опалення завдає шкоди іншим.
“Найбільша проблема – це інертність мешканців. Для мене керівництво кооперативом – додатковий головний біль. Але я розумію, що коли кину цю справу, ми знову будемо платити невідомо за що і не отримуватимемо нормальних послуг. Тому працюю і багато часу приділяю роз’яснювальній
роботі”.
Ганна Чуприна
Як «МИГ» переконався протягом років спілкування з читачами, подібна проблематика хвилює активних жителів багатоквартирних будинків, які інколи не знають, з чого почати. Сергій Суліма має необхідний досвід і готовий ним поділитися. Його відповіді на найбільш актуальні питання «МИГ» публікуватиме у рубриці «Управління будинком: консультації юриста».