Фахівці Держпродспоживслужби в Запорізькій області провели «круглий стіл» на тему “Дотримання вимог законодавства про захист прав споживачів, формування, встановлення і застосування державних регульованих цін (тарифів), метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг”.
У заході взяли участь представники більшості запорізьких підприємств-постачальників компослуг. Зокрема АТ «Запоріжгаз», КП «Водоканал», «Облводоканал», ТОВ «Вельтум-Запоріжжя», концерн «Міські теплові мережі», КП «Запоріжремсервіс», ТОВ «Місто для людей» та інші.
Як зауважив начальник відділу контролю в сфері торгівлі, робіт та послуг управління захисту прав споживачів Держпродспоживслужби в Запорізькій області Едуард Пакета, останні перевірки щодо надання житлово-комунальних послуг проводилися лише у лютому 2022 року, ще до початку повномасштабного вторгнення. А вже у березні того ж року вийшла Постанова Кабміну № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану». Щоправда у грудні 2022 р. мораторій на проведення позапланових перевірок ( у тому числі за скаргами споживачів) було скасовано. Але! Такі заходи можна було здійснювати лише за погодженням із Мінекономики. Проте з того часу Мінекономики жодного разу не прийняло позитивного рішення щодо проведення позапланових перевірок на підставі скарг запорізьких споживачів, які зверталися до Держдпродспоживслужби.
Зараз ситуація змінилася. Нещодавно було внесено зміни у зазначену постанову 303. Згідно з ними встановлено, що протягом періоду воєнного стану за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг здійснюються за рішенням Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужби). А це означає, що відтепер проведення позапланових перевірок (у тому числі за скаргами споживачів) не треба погоджувати із Мінекономики. Тож є реальні підстави вважати, що відстоювання прав споживачів житлово-комунальних послуг стане більш дієвим.
Тим паче, що, хоча перевірки понад два роки не проводилися, але скарги від запорожців продовжували надходити. І менше їх не стало.
На що скаржаться запоріжці
За словами головного спеціаліста управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Олени Куришко, десь 60 відсотків усіх скарг, що надходять до управління, стосуються послуг. З них 80 відсотків – нарікання на якість саме житлово-комунальних послуг.
Користуючись нагодою, представників підприємств-постачальників комунальних послуг попросили прокоментувати деякі з найбільш типових скарг та розповісти про додаткові виклики, які виникли у роботі після початку повномасштабної війни.
Зокрема багато скарг стосується проблем із недостатнім напором води у багатоповерхівках. Наприклад, мешканці розповідають, що на дев’ятому поверсі у кухні вода з крану ледве тече, а ввечері, коли сусіди повертаються з роботи, води взагалі немає. В той же час у ванній кімнаті таких проблем не виникає. Ще є скарги на те, що у будинках, де встановлено загальний лічильнік, з мешканців беруть плату за більшу кількість води, ніж це фіксують лічильники у квартирах.
Ситуацію прокоментував гендиректор КП «Водоканал» Андрій Шаповал:
– КП «Водоканал» зобов’язаний подавати воду відповідного тиску до урізу дому. Ми можемо лише перевірити тиск подачі води на вході до будинку. Якщо він відповідає нормам, а у квартирах вода ледве тече, то це вже повинна вирішувати керуюча компанія або ОСББ. Скоріше за все, проблема із напором води може бути пов’язана із засором труб.
Щодо плати за воду. Якщо за показами загально будинкового лічильника витрата води більша, ніш в сумі усіх внутрішньо квартирних лічильників, то за додаткові спожиті «куби» теж треба платити. Це передбачено законом. Можливо, це витік води у підвалі, або хтось із мешканців краде воду. Але це вже повинна визначити та вжити відповідні заходи керуюча компанія.
Чи буде підвищення тарифів
Також багатьох споживачів дуже хвилює питання можливого підвищення тарифів на воду. Тим паче, що така спроба вже була минулого літа. Тоді тарифи підвищили, але після втручання Президента України, повернули до попереднього рівня. Проте розмови про чергове підвищення не припиняються.
Слід зазначити, що 19 серпня 2022 року вступив в дію Закон № 2479-IX «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», яким держава забороняє протягом дії воєнного стану та шести місяців після його завершення підвищувати тарифи на послуги з розподілу природного газу, теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води. Щодо постачання холодної води, то тут державою лише рекомендовано не підвищувати тарифи.
Минулого літа регулятор [НКРЕКП] скасував рішення, згідно з яким тарифи на послуги КП «Водоканал» у Запоріжжі повинні були зрости в середньому на 32 відсотки. Але у серпні «Водоканал» знову надіслав на розгляд прохання про підвищення тарифів – вже із січня 2024 р. Поки що це питання не вирішено. Але як буде надалі, ніхто не знає.
Андрій Шаповал пояснив, що діючи тарифи не покривають витрат, які постійно зростають. Зокрема, значно зменшився обсяг реалізації з централізованого водопостачання та водовідведення – на 25 відсотків. Причому за рахунок великих підприємств. Частина споживачів виїхала за межі міста, частина підприємств зупинилась, або суттєво скоротила обсяги виробництва. Також збільшилися витрати на електричну енергію, реагенти, паливно-мастильні матеріали та оплату праці. Лише реагенти подорожчали втричі, а пальне вдвічі.
Крім того, якщо до повномасштабної війни плата від населення складала приблизно 98 відсотків, то зараз – 90 відсотків. На сьогодні загальний борг складає вже біля 500 млн грн. У підсумку немає коштів на закупівлю необхідних матеріалів, обладнання, що ускладнює проведення ремонтних робіт і знижує якість послуг.
Від керуючих компаній – лише відмовки
Багато претензій у запоріжців до керуючих компаній. Мешканці скаржаться на те, що ці компанії нерідко просто ігнорують звернення до них, не оформлюють в разі необхідності акти-претензії, відмовляються проводити перерахунки, не пояснюють, з чого складається сам тариф тощо.
Представниця компанії «Місто для людей» визнала, що дійсно вони не оформлюють акти-претензії. Але тому, що, мовляв, самі мешканці «не за формою» до них звертаються. Лише листи зі скаргами надсилають. Ця відмовка не витримує ніякої критики, бо ж хто, як не сама керуюча компания, якщо її не вдовольняє форма звернення від клієнтів, повинна пояснити їм, як само потрібно звертатися.
Приблизно таку ж позицію оголосила й представниця КП «Запоріжремсервіс».
Тож тут найбільш дієвим має бути лише звернення споживачів до “Держпродспоживслужби” та проведення позапланових перевірок. Досвід такої роботи у довоєнні часи був дуже позитивним. Так що відновлення позапланових перевірок наразі є вкрай доречним та обнадійливим.
Також запоріжці повідомили про те, що концерн «МТМ» після того, як припинив подачу гарячої води, ще півроку нараховував абонплату за цю послугу. А дехто й досі отримує такі рахунки.
Представниця концерну відповіла, що подібні рахунки сьогодні отримують лише боржники. Але усі мешканці дійсно отримували нарахування за абонплату по гарячій воді до 1 жовтня 2022 р., хоча подачу води припинили з початку літа. За її словами, так було тому, що усі розрахунки на підприємстві здійснюються з 1 жовтня кожного року. Тому тільки з цієї дати припинили нараховувати абонплату.
Чи є в цьому поясненні логіка, складно сказати. Але іншого наразі немає.
Прилади обліку: за чий рахунок повірка?
Ще один доволі типовий випадок стосується претензій до «Запоріжжяобленерго».
Споживач розповів, що в його квартирі представники цього підприємства знімали на заміну лічильник. І на підставі того, що прилад не пройшов своєчасно повірку, призначили йому штраф у розмірі 147 тисяч гривень. Але ж прилади обліку електроенергії – це власність «Запоріжжяобленерго». І саме ця компанія повинна проводити періодичну повірку своїх приладів! До того ж, якщо строк повірки закінчується під час воєнного часу, то на прифронтових територіях (Запоріжжя також) нову повірку можна не проводити – принаймні до закінчення воєнного стану.
Директор департаменту з обслуговування клієнтів «Запоріжжяобленерго» Віктор Аніконов саму ситуацію не прокоментував. Але пояснив, що акт про порушення не є підставою для стягнення штрафу. Обов’язково проводиться експертиза, і тільки за її висновками можна встановити – було стороннє втручання у прилад, або ні. До чого тут штраф за несвоєчасне проведення повірки, так і залишилося без відповіді.
Начальниця відділу ринкового та метрологічного нагляду Держпродспоживслужби в Запорізькій області Анастасія Черних наголосила, що суб’єкти господарювання зобов’язані своєчасно з дотриманням встановлених міжповірочних інтервалів подавати законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, на періодичну повірку. Зокрема нагадала, що періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну енергію і газ), що є власністю фізичних осіб, спільною власністю співвласників багатоквартирного будинку, здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають послуги з електро- і газопостачання.
За порушення законодавства – чималі штрафи
Завідувачка сектору контролю за регульованими цінами управління захисту прав споживачів Держпродспоживслужби в Запорізькій області Антоніна Дзигало зазначила, що на адресу Головного управління надходять численні звернення споживачів щодо перевірки правильності нарахуванням їм плати за різні комунальні послуги. Основні види виявлених порушень – справляння плати з населення за тарифами, що перевищують встановлені відповідними уповноваженими органами; включення в структуру регульованих тарифів не передбачених законодавством витрат або витрат понад установлені розміри; застосування вільних тарифів на послуги за умови запровадження для них режиму державного регулювання; застосування тарифів на послуги з рентабельністю, рівень якої перевищує встановлений відповідно до законодавства граничний; включення у вартість послуг, тарифи на які регулюються, фактично не виконаних або виконаних не в повному обсязі послуг; відсутність проведення перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості.
Також присутнім нагадали про те, що за порушення законодавства про ціни та ціноутворення чинним законодавством передбачена відповідальність. Зокрема, вилучення необґрунтовано одержаної виручки, штраф у розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за невиконання приписів уповноважених органів або створення перешкод для виконання покладених на них функцій – штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. І це лише частина передбаченого законодавством покарання.
Телефон Консультаційного центру управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області – (061)-239-73-17.
Світлана ШКАРУПА,
Фото авторки та з відкритих джерел